گردشگران مثل آب خوردن در استان گیلان زباله می ریزند

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری های گیلان گفت: روزانه ۲۰۰۰ تن زباله در استان تولید می شود که باید این ۲۰۰۰ تن را مدیریت کنیم، طبیعی است که بعضی جاها از دست ما خارج شود.

گردشگران مثل آب خوردن در استان گیلان زباله می ریزند

به گزارش ۸دی نیوز، افشین پورعلی در حاشیه مراسم گرامیداشت روز بدون پلاستیک در پارک دانشجوی رشت در مصاحبه با ماسال نیوز درباره حوزه فعالیت سازمان پسماند اظهار کرد: این سازمان مسؤول مدیریت پسماند کل استان گیلان بجز شهر رشت که خود دارای سازمانی مستقل است می باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای حمایت از سازمان های مردم نهاد محیط زیستی دارید گفت: تا الان نتوانستیم بطور شایسته ای از موسسات مردم نهاد حمایت کنیم ولی سعی ما براین است که در برنامه هایی که گستردگی فعالیت اجتماعی زیادی دارد کمکهای مالی لازم را انجام دهیم.

مدیر عامل پسماند استانداری گیلان با اشاره به عدم رعایت ضوابط محیط زیستی توسط برخی نهادها گفت: بیمارستانی را می شناسم که زباله های خود را به داخل رودخانه می ریزد یعنی اگر این بیمارستان ۱۰۰ را درمان کند هزار نفر را بیمار می نماید.

پورعلی افزود: سونامی سرطانی چیزی جز آلوده شدن منابع غذایی و طبیعی ما نیست.

این مسئول در امور پسماند استان گیلان با اشاره به مسئله زباله در شهرستان ماسال نیز گفت: در مورد شهرستان ماسال ما بیش از۲۰جلسه در استانداری گیلان گذاشتیم تا کمپوست استان را متعهد کنیم به اینکه زباله های ماسال و شاندرمن را به کارخانه کمپوست رشت انتقال بدهند و در شرایط حاضر باید تمام زباله های این منطقه را به این کارخانه منتقل کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای زباله انباشت شده در حاشیه رودخانه مرغک شاندرمن دارید گفت: گیلان یک استان شکننده است و اگر ما نیم متر زمین را بکنیم به آب می رسیم و استان گیلان شرایط خاصی دارد و جایی نداریم که زمین بایری باشد هر جا مزرعه یا خانه ای قرار دارد. ما در استان در این زمینه مشکل داریم و این در حالی است که روزانه ۲۰۰۰ تن زباله در استانمان تولید می شود که باید این ۲۰۰۰ تن را مدیریت کنیم. طبیعی است که بعضی جاها از دست ما خارج شود.

مدیر عامل مدریت پسماند شهرداری های گیلان ضمن بیان اینکه در بخش مدیریت پسماند در گیلان کم کاری هایی صورت گرفته است گفت: به استان ما در مسئله پسماند توجهی نشده است ولی در حال حاضر درباره همین ماسال و شاندرمن ساعتها نشسته ایم و  بحث کرده ایم تا زباله های این شهرها به کمپوست رشت منتقل شود که حداقل از ادامه فاجعه جلوگیری گردد.

پورعلی افزود: اینکه زباله ها دقیقا در حاشیه رودخانه شاندرمن دفن شده است تقصیر شهرداری شاندرمن نبوده است چون واقعا جایگاهی برای دفن زباله نداشتیم که در اختیار آنها قرار دهیم. . این بخاطر این بود که همان حداقل را هم نداشتیم.  ضمن اینکه جایگاه زباله باید شرایط خاصی داشته باشد که در آن منطقه فراهم نبود. از جمله این شرایط این است که این جایگاه باید ایزوله باشد تا شیرابه های زباله به سفره های آب زیرزمینی نفوذ نکنند البته الان دیگر زباله ای در آنجا تخلیه نمی شود و اگر اینکار انجام بشود یک تخلف است.

وی افزود: الان همتی اساسی صورت گرفته است تا این موضوع حل شود. شهرداران شهرستان و فرماندار ماسال که فرد دلسوزی است دراین باره زحمات فراوان کشیده است که اتفاقا ۲۲ تیر (امروز) با ایشان جلسه داریم. الان اوضاع خیلی بهتر شده است و بهتر نیر خواهد شد.

مدیر عامل مدریت پسماند گیلان ضمن تقدیر از طرح سوال درباره مسائل محیط زیستی توسط خبرنگار ماسال نیوز گفت: این کار شما بسیار خوب است چون بنده همیشه اعتراضم بر این بوده است که در گیلان مطالبه گری مردم ما ضعیف است و مردم ما نسبت به مطالبه گری اجتماعی بی تفاوت اند. ببینید ما سالانه پذیرای ۴۰میلیون نفر مسافر هستیم که این ۴۰ میلیون نفر اگر به استان اصفهان بروند جرات ندارند که ۲۰ کیلو زباله در کنار خیابان بریزند ولی در استان گیلان مثل آب خوردن آشغال می ریزند که حتی خودمان هم با آنها همکاری کرده ایم. اینقدر مصلحت اندیشی کرده ایم برای مسافران زباله ریختن عادت شده است. ما باید یک سوزن به خودمان بزنیم و مطالبه گری خود را بالا ببریم. یکی از کارهایی که ما داریم انجام می دهیم این است که مردم را متوجه کنیم که ما در خطریم و جنگل و منابعمان در حال نابودی است. ما خودمان باید بخواهیم چون مسافر می آید بعد از چند روز می رود و این ماها هستیم که باید اینجا بمانیم و از این آب و هوا استفاده کنیم.

پورعلی در پاسخ به این سوال که «در بسیاری از کشورها زباله به طلای کثیف معروف است و هزینه های مربوط به آن از درآمد خودش تأمین می شود آیا در گیلان چنین امکانی وجود ندارد» گفت: بله درست است ولی بالاخره ضایعات همان ضایعات است ولی ما می توانیم با یک مدیریت صحیح ۶۰ تا۷۰ درصد هزینه هایمان را به این وسیله تامین کنیم ولی بالاخره باید برای مدیریت پسماند هزینه کرد. در کشورهای دیگر مدیریت خوبی انجام می دهند به دلیل اینکه نوع نگاه آنها به محیط زیست متعالی است اما متأسافنه ما هنوز در نوع نگاهمان اشکال داریم. از طرفی ما یک پیشینه قوی دینی در این زمینه داریم که این موضوع می تواند به ما کمک کند ولی  در کنار آن ما باید مشارکتهای اجتناعی مان را قوی کنیم ./ ماسال نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه