اوباما: شانس توافق کمتر از ۵۰ درصد است

یک نشریه آمریکایی از قول برخی سناتورها گزارش داده رئیس‌جمهور آمریکا گفته شانس توافق هسته‌ای کمتر از ۵۰ درصد است.

اوباما: شانس توافق کمتر از ۵۰ درصد است
به گزارش ۸دی نیوز، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه در دیدار با نمایندگان مجلس سنا گفته شانس توافق با ایران کمتر از ۵۰ درصد است.
یک سناتور آمریکایی که در دیدار اوباما با سناتورها حضور داشته این خبر را به پایگاه خبری پالیتیکو گزارش داده است.
بر اساس این گزارش، اوباما، علی‌رغم این تلاش کرده به نمایندگان دموکرات مجلس سنا درباره اینکه «توافق هسته‌ای بد» را نخواهد پذیرفت، اطمینان خاطر بدهد.
«دیک داربین» روز چهارشنبه در مصاحبه‌ با پالیتیکو گفت: «او (اوباما) گفت که شانسی که او قائل است در حال حاضر کمتر از ۵۰ درصد است و اینکه با توافقی که به نظر وی ضعیف یا غیرقابل اجرا باشد، موافقت نخواهد کرد.»
سناتور مورد استناد «داربین» می‌افزاید: «اما او از ما خواست که اگر به توافق رسید و توافق حائز استانداردهای مد نظر ایشان بود ما آن را صادقانه و بدون پیش‌قضاوت بررسی کنیم.»
بر اساس این گزارش، اوباما در این ضیافت شام با سناتورها درباره مسائل دیگر از جمله لایحه بودجه، تغییرات آب و هوا و برنامه درمانی اوباما موسوم نیز گفت‌وگو کرده است.
با این حال، به گفته سناتورهای حاضر در این نشست، او بیشتر وقت را به مسائل مذاکرات هسته‌ای ایران اختصاص داده است.
سناتورها می‌گویند این اولین باری نیست که اوباما اظهاراتی علیه توافق هسته‌ای با ایران مطرح می‌کند اما اظهارات شب گذشته او منعکس‌کننده پیام کاخ سفید هم به ایرانی‌ها و هم به مخالفان داخلی مذاکرات هسته‌ای است مبنی بر اینکه او ترک مذاکرات را به عقب‌نشینی از اهداف خود ترجیح می‌دهد.
سناتور کریس کونز نیز گفته اوباما از سناتورها خواسته نگران نباشند. این سناتور اظهارات رئیس‌جمهور کشورش را اینگونه بازگو کرد: «من توافقی که تضمین کند تمامی مسیرهای ایران برای دست‌یابی به سلاح اتمی بسته شده را نخواهم پذیرفت.»
کریس مورفی، سناتر دموکرات از ایالت کانزاس گفت: «اوباما درباره ایران می‌خواست این را برای ما روشن کند که اگر توافق فعلی بد باشد، توافقی در کار نخواهد بود.»
بن کاردین، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنا در گفت‌وگو با پالیتیکو گفت اوباما ظاهراً هیچگونه نگرانی از بابت اعطای زمان بیشتر به کنگره برای نظارت بر توافق هسته‌ای نداشته است.
مطابق قانونی که چند وقت پیش در کنگره به تصویب رسید در صورتی که دولت آمریکا تا تاریخ ۹ جولای توافق هسته‌ای را به کنگره تحویل ندهد، دوره نظارت بر توافقنامه از ۳۰ روز به ۶۰ روز افزایش خواهد یافت.
منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه