مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان:

۶۷۶ میلیون دلار کالا از گیلان صادر شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان از صادرات ۶۷۶ میلیون‌دلاری کالا در سال ۱۴۰۲ از استان خبر داد و گفت: این صادرات به لحاظ وزن سه درصد و ارزشی ۳/۵ درصد رشد داشت.

۶۷۶ میلیون دلار کالا از گیلان صادر شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی»  تیمور پورحیدری امروز در گفتگویی گفت: در این مدت هزار و ۱۱۹ تن کالا به ارزش ۶۷۶ میلیون دلار صادر شد درحالی‌که در سال ۱۴۰۱ از این استان هزار و ۹۰ تن کالا به ارزش ۶۵۳ میلیون دلار صادر شد.

 وی اضافه کرد: محصولات کشاورزی با ۲۹۷ میلیون دلار، صنعتی با ۲۲۸ میلیون دلار، معدن و صنایع معدنی با ۹۳ میلیون دلار، پتروشیمی و پایه نفتی با ۵۸ میلیون دلار بیشترین گروه‌های کالایی بودند که از استان گیلان صادر شدند.

 وی به افزایش ۳۴ درصدی ارزش کالاهای وارد شده به گیلان نیز اشاره کرد و افزود: ۲ هزار و ۳۳۳ تن کالا به ارزش هزار و ۸۴۷ میلیون دلار وارد شد که نسبت به هزار و ۵۳۸ تن کالای وارداتی سال قبل آن باارزش هزار و ۳۷۷ میلیون دلار به لحاظ وزنی ۵۲ درصد و از نظر ارزشی ۳۴ درصد رشد داشت.

 مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان یادآور شد: گروه کالایی کشاورزی با ۶۳۸ میلیون دلار، صنعت هزار و ۱۱۶ میلیون دلار و پتروشیمی ۶ میلیون دلار بیشترین حجم از کالاهای وارداتی به گیلان را تشکیل می‌دهند.

 پورحیدری تصریح کرد: استان گیلان با برخورداری از گمرک بندر انزلی، گمرک منطقه آزاد (کاسپین) و گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندری آستارا و پایانه مرزی آستارا با امکانات عملیات صدور، ورود و ترانزیت کالا و همچنین پایانه ریلی در دست احداث آستارا و گمرک فرودگاه رشت سالانه ظرفیت تخلیه و بارگیری ۲۰ میلیون تن کالا را دارد.

 وی اظهار کرد: با توجه موقعیت ممتاز جغرافیایی و همجواری با کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و ساحلی دریای خزر و قرارگرفتن در مسیر کریدورهای شمال – جنوب و انعقاد موافقت‌نامه تجارت کالایی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تبدیل موافقت‌نامه مذکور به موافقت‌نامه تجارت آزاد با این اتحادیه، گیلان در آینده‌ای نزدیک فرصت مناسبی برای توسعه تجارت به‌ویژه صادرات کالا و توسعه ترانزیت خواهد بود.

 وی تأکید کرد: با سرمایه‌گذاری مناسب در ساختارهای لجستیکی، گمرکی و نیز اصلاح و پایدارکردن قوانین و مقررات تجارت خارجی، آموزش فعالان تجارت خارجی و فعال‌تر نمودن دیپلماسی خارجی می‌توانیم شاهد توسعه تجارت کالا و خدمات، ترانزیت و در نتیجه تولید ناخالص ملی استانی و کشور و نیز افزایش درآمد و اشتغال باشیم.

 وی گفت: وجود جاذبه‌های بکر طبیعی و گردشگری استان را نیز می‌توان یکی از زمینه‌های مساعد برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذاری، افزایش درآمد و اشتغال محسوب کرد.
انتهای خبر/

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه