افرادی در استانداری گیلان صحنه گردان هستند که گاهی مشکلاتی را فراهم می کنند

رییس مجمع عالی بسیج گیلان گفت: مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده خواستند که این مذاکرات را به نحو مطلوبی پیش ببرند و شفاف سازی برای مردم نیز صورت گیرد . اگر توافق صورت بگیرد و یا صورت نگیرد باید جزییات آن برای مردم مشخص شود .

افرادی در استانداری گیلان صحنه گردان هستند که گاهی مشکلاتی را فراهم می کنند

به گزارش ۸دی نیوز، پایگاه خبری رشت پرس مصاحبه ای با سردار علیزاده انجام داد که آن را به تفصیل در ادامه میخوانید:

رشت پرس : دستاوردهای یکساله ی مجمع عالی بسیج سپاه قدس گیلان را چگونه ارزیابی می کنید ؟

مجمع عالی بسیج در کل نیروهای مقاومت و بسیج مستضعفین دو رویکرد دارد . یک رویکرد رویکرد تربیتی است که در قالب طرح شجره طیبه صالحه دنبال می شود و رویکرد دوم رویکرد مدیریتی است با نگاه به ظرفیت و پتانسیل خود بسیج . به تعبیر رهبر فرزانه ی انقلاب که فرمودند باید بسیج دهها میلیونی تشکیل دهیم این را با یک سازمان نمی شود بلکه با استفاده از ظرفیت و پتانسیل خود بسیج ، در بخش مدیریت بسیج دهها میلیونی استفاده شود . لذا برای اینکه اینکار عملی شود برای اقشار مختلف شورایی از نخبگان همان قشر تشکیل شد . مانند بسیج رسانه که شورایی از نخبگان رسانه ای دورهم جمع شده اند . کسانی که در عرصه رسانه فعالیت می کنند بالطبع به معضلات رسانه و مسیر کار آن واقف هستند و نخبگان بسیجی نیز در شوراها سه کار مهم را انجام می دهند : تصمیم سازی ، تصمیم گیری و کمک به اجرای مصوبات .

در هر قشری یک شورا داریم . در هر شهرستانی یک شورا و مجمع داریم و این مجامع شهرستانی دور هم جمع می شوند در استان و مجمع عالی بسیج استان را تشکیل می دهند و ماموریت آنها نیز همان سه وظیفه ی فوق الذکر است . مجمع عالی بسیج استان ماموریت های متنوعی دارد .تا کنون شورا ها در سطح قشر ها و مجامع آنها تشکیل شده است . شورا ها و مجامع شهرستانی تشکیل شده است . مجمع استانی نیز به همین گونه . و در روند سازماندهی کل آنها آموزشهای لازم ارایه گردید و کارگاههای آموزشی برگزار می شود . تمامی اعضای هیات رییسه این شوراها و مجامع با رای مستقیم بسیجیانی که در آن شورا ها هستند انتخاب می شوند .

به حمد الله در حال حاضر بحث ساماندهی انجام شده و کارگاههای آموزشی را پشت سر گذاشتیم و زیر مجموعه های خود مجمع، کارگروههای مختلف در موضوعات مختلف دیده شده است که کارگروهها موظف هستند آن موضوعات خاص را مورد پیگیری قرار دهند و معضلات آنها را رصد کرده و از طریق کارشناسانی که در این کارگروهها هستند بر روی آن موضوع که بعنوان معضل مطرح شده کار کنند و طرحی را تهیه نمایند . و این طرح در کارگروه تلفیق بررسی می شود و به مجمع فرستاده می شود .

در مجمع نماینده کارگروه طرح را کاملا توجیه می کند و موافقین و مخالفین بحث می کنند و نظرات و پیشنهادات خود را ارایه می دهند . پس از این مرحله ، مرحله رای گیری است . مجمع استانی ما دارای ۶۰۰ عضو از هر قشر و نخبگان مختلف از دانش آموزی و دانشجویی گرفته تا اساتید و نخبگان در ۲۱ قشر و تخصص . طرح پس از اینکه توانست رای مورد نیاز را اخذ کند برای مرحله اجرا حاضر می شود و رده های مختلف در بسیج مسوولند که انجام طرح را دنبال کنند . این کارگروهها در عرصه های مختلف فرهنگی ، اقتصادی ، صنعتی و سازندگی ، اجتماعی و … وجود دارد و سند های راهبردی برای بسیج به این طریق برای انجام برنامه ها تدوین می شود .

این مجامع در چنین سطحی تشکیل شده اند . امسال بسیج مستضعفین که اعتبارات بومی و محلی را پیش بینی کرده بود ، یک سوم آن اعتبارات را برای اجرایی کردن طرحهایی که در مجامع تصویب می شود در نظر گرفت و در استان با هماهنگی که انجام شد تمامی اعتبارات بومی ، محلی را به مجامع اختصاص دادیم و دوستان نیز استقبال کردند . بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبارات بومی و محلی بود که همه در این قالب و برای تمامی اقشار در نظر گرفته شد . در حال حاضر یکسری از فعالیت ها در سواحل و پایگاههای فرهنگی در مکان های گردشگری در دست انجام است .

رشت پرس : در سال گذشته در رسانه ها جمله ای از سوی شما عنوان شد مبنی بر اینکه زمانی را از استاندار گیلان برای دیدار تقاضا کرده بودید ، آیا این دیدار محقق شد ؟ آیا هدف از دیدار شما معرفی افراد حاشیه دار اطراف استاندار بود ؟

متاسفانه خیر . آقایان استقبالی نکردند و از طرف رسانه ها نیز چیزی به بنده منعکس نشد. این امر و اسامی قابل عنوان شدن به صورت علنی نبود و حاشیه سازی میشود . خیلی علاقمند بودم که با استاندار جلسه ای داشته باشم و توضیح دهم . البته در ادامه ی عملکرد آنها دیدیم که همان افراد هنوز صحنه گردان هستند که گاهی مشکلاتی را نیز فراهم می کنند .

رشت پرس : ارزیابی شما از وصول مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص نام گذاری سالها که هر کدام از این نامگذاری ها چراغ راه فعالیت های مسوولین می تواند باشد چیست ؟

عناوینی که رهبر فرزانه ی انقلاب برای سالها انتخاب می کنند فقط مختص آن سال نیست . این امر در واقع یک راهبرد است که تداوم پیدا کند . شعار امسال دولت و ملت ، همدلی و همزبانی ، منشاء در باورهای اعتقادی ، دین و مکتب اسلام است ، همان موضوعی است که امام (ره) از ملت خواست و مردم نیز با جان و دل پذیرفتند و ثمره ی آن نیز انقلاب اسلامی بود . در سالهای پس از پیروزی انقلاب نیز مردم با همدلی و همزبانی در مقابل خدعه های دشمنان مقاومت کرد .

مقام معظم رهبری در فرمایشات خود فرمودند که پنج موضوع در سال ۹۴ پیش رو داریم که برفضای حرکت انقلاب ما تاثیر گذار است . این بحث ها سبب شد که مقام معظم رهبری عنوان ملت و دولت ، همدلی و همزبانی را برای امسال انتخاب کنند . نخستین موضوع ، پروسه ی انتخابات است . انتخابات می تواند هم چالش داخلی و هم چالش بین المللی ایجاد کند . نمونه های آن را در گذشته داشتیم . این چالش ها ممکن بود در سطح یک شهرستان و یا استان باشد و در ابعاد عظیم تر مانند سال ۸۸ که تبدیل به یک فتنه که هشت ماه کشور درگیر آن بود و ثمرات ارزشمند حضور مردم در انقلاب به شکل منفی تبدیل شد و عوارضی که در داخل و خارج داشت .

از سوی دیگر بحث مذاکرات هسته ای مطرح است و به روزهای پایانی مذاکرات نزدیک می شویم .

مسایل اقتصادی کشور است که از سوی تحریم ها و مسایلی که در داخل وجود دارد که اگر نتوانیم مدیریت کنیم می تواند چالش داخلی و بین المللی ایجاد کند .

نکته ی بعدی تحولات منطقه است که تحت عنوان بیداری اسلامی و جبهه ی مقاومت مطرح شده و آنها هم چالش بین المللی می باشند که می تواند به چالش داخلی برای ما تبدیل شود .

و نهایتا مسایل امنیتی است که در حاشیه کشور ما اتفاق می افتد و تعبیری که خود مقام معظم رهبری داشتند جنگ های نیابتی در منطقه می باشد . که به نیابت از آمریکایی ها و غربی ها به مرزهای کشور ما نزدیک می شوند . این ۵ موضوع ،موضوعاتی است که در سال ۹۴ به طور جدی با آنها روبرو هستیم لذا رهبر فرزانه انقلاب راهکاری تحت عنوان دولت و ملت ، همدلی و همزبانی را ارایه کردند .

این یکپارچگی بین دولت و ملت ، مردم با مسوولین ، مردم با مردم و … تاثیر گذار است . دشمن تلاش می کند که در رسانه ها و فضاهای مختلف سیاسی ، جامعه ی ما را در آستانه ی انتخابات ، و در آستانه ی توافق هسته ای ، فضایی دو قطبی کند .

امروز هم همه مکلف هستند تا با پیروی از این شعار و راهبرد از گردنه های سخت عبور کنند . اگر همه با هم یکدل و یکزبان باشیم عرصه ی انتخابات ، توافق هسته ای و یا عدم توافق ، عرصه های اقتصادی و غیره ، چالشی برای ملت ما به وجود نخواهد آورد . اگر امکانات برای بحث اقتصاد مقاومتی ایجاد شود و مردم را توانمند کنیم ، با عشق و علاقه برای سرمایه گذاری قدم برخواهند داشت . تحولات منطقه می تواند برای کشور چالش زا باشد . اگر جناح های سیاسی ، مردم و مسوولین دقت نکنند ممکن است که این فضا به کشور نیز رخنه کند .

یک کلام ناشیانه از سوی مسوولین می تواند در بین علما و مقامات عراق باعث ایجاد شبهه شود . پس باید از مسایل چالش زا دوری کنیم . حرکتی را آمریکایی ها در منطقه شکل دادند و از گروههای تکفیری نظیر داعش ، طالبان ، سلفی ها و … حمایت می کنند هدف نهایی آنها ملت ایران است . آمریکایی خودشان می دانند مسلما نمی تواند با کشور ایران مستقیما درگیر شوند از جنگ های نیابتی استفاده می کنند . همین الان گروه داعش در افغانستان در حال عضو گیری و سازماندهی است و با گروه طالبان نیز درگیر است . اگر آنها موفق شوند که فضای دو دستگی را در کشور بوجود آورند و تزلزل داخلی ایجاد شود خطر و تهدیدی برای کشور است . در همه ی عرصه ها همدلی و همزبانی اکسیر حل تمام مشکلات است . ملت ما آرمانهایی را برگزیده و پیروی کرده است و بابت این آرمانها هزینه پرداخته است و مسوولین و مدیران نیز مکلف هستند تا در مسیر این آرمانها حرکت کنند.

رشت پرس :در خصوص مذاکرات هسته ای ، در دولت قبل محتوای این مذاکرات با شفافیتی که اکنون در این دولت مطرح می شود وجود نداشت ، نظر شما در این زمینه چیست ؟

از فضای تحلیل های جریانی خارج شویم . مذاکرات هسته ای مربوط به امروز نیست بلکه از سالیان گذشته ادامه داشته و فراز و نشیب های زیادی را طی کرده است . عزیزانی که در جریان مذاکرات هسته ای در طول این سالها ماموریت داشته اند نظیر آقایان روحانی ، لاریجانی و جلیلی در زمینه ی موضوع مذاکرات در همان روند مطالبی را عنوان می کردند . امروز موضوع مذاکرات سیر تکاملی خود را پشت سر می گذارد و در حال حاضر با کسانی بر سر میز مذاکره نشسته ایم که به توافق برسیم .

مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده خواستند که این مذاکرات را به نحو مطلوبی پیش ببرند و شفاف سازی برای مردم نیز صورت گیرد . اگر توافق صورت بگیرد و یا صورت نگیرد باید جزییات آن برای مردم مشخص شود .

توافق خوب در روند مذاکرات هسته ای این است که همه ی تحریم ها برداشته شود و ما به دستاوردهای هسته ای خود نیز ادامه دهیم .

منتهای امر این است که تحریم هایی که مد نظر آنها است مربوط به مسایل موشکی ایران ، بحث حقوق بشر و فعالیت های ما در منطقه است و فشار بر روی ملت ایران است . توافق خوب این است که تحریم های ظالمانه برداشته شود .

از دید آمریکا توافق خوب بدین صورت خواهد بود که کشور ایران هیچ تکنولوژی هسته ای نداشته باشد ، تحریم ها همچنان پابرجا بوده و فشارو تنگنا بر روی ملت ایران ادامه یابد . توافق بد نیز این است که تحریم ها تعلیق شده باشد و بحث هسته ای نیز دیگر ادامه پیدا نکند . روند مذاکرات و توافق هسته ای موضوعی است که ربطی به جریانات سیاسی و گروه خاص ندارد . این موضوع سرنوشت یک ملت است .

نگاه ما باید بدین صورت باشد که در یک جبهه ی نبرد حق علیه باطل قرار گرفته ایم . اینجا تمامی نظام اسلامی با تمام کفر درگیراست .

صحبت هایی که می شود بر روند مذاکرات تاثیر می گذارد . تمامی فشارهایی را که بر نظام جمهوری اسلامی اعمال می کنند به این علت است که نمی تواند نظام را ساقط کنند. دنبال محدود کردن نظام هستند .مسیر پیشرفت نظام را در عرصه های مختلف را بگیرند . بحث غنی سازی را محدود و محدود تر کردند . دنبال این نکته هستند که عزت مردم ایران را از بین ببرند . اگر امروز مردم فلسطین و غزه مقاومت می کنند چون مردم ایران را الگوی خود قرار داده اند . ملت ایران هرگز تن به ذلت نداده است .

رشت پرس : عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بحث هسته ای را تا به امروز چگونه ارزیابی می کنید ؟

بنده به شخصه انتظار داشتم که مجلس شورای اسلامی زودتر وارد این بحث شود . مجلس شورای اسلامی باید بیشتر از این در این زمینه حساسیت نشان می داد . حضور آنها باید این پیام را به دشمن می داد که مجلس شورای اسلامی پشت سر تیم مذاکره کننده ایستاده است همانگونه که کنگره آمریکا از تیم مذاکره کننده خود حمایت می کند . انتظار می رفت که مجلس شورای اسلامی قدرتمند تر از تیم مذاکره کننده حمایت می کرد . همه ی این مصوبات و صحبت ها برای تیم مذاکره کننده ی ما نقطه ی قوت خواهد بود . دشمن باید بفهمد که با یک ملت طرف حساب است . حرف و انتقاد بنده بر این بود که یک فضای عمومی تر ایجاد می شد که ملت ایران وارد میدان می گردید نظیر ۲۲ بهمن یک حمایت از تیم مذاکره کننده که پیامی به دشمن بدهد که با یک ملت طرف است .

رشت پرس : استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟

چه انتخابات شهرستانی باشد و چه استانی ، نقاط ضعف و قوتی را دارد . در شهرستانی بودن یکی از ضعف هایی که ایجاد می کند این است که فردی که کاندیدا می شود باید با مسایل و معضلاتی که در سطح شهرستان ، بخش و روستاها است مواجه شود و برای رفع آنها وعده وعید هایی را عنوان کند . به نظر من سطح فعالیت کاری آن نماینده نزول پیدا می کند و تاثیر آن زمانی مشخص می شود که نماینده ی مربوط پس از انتخاب شدن مجبور به رفع آن خواسته های و وعده ها می شود و از نقش کلیدی نماینده در جایگاه خود می کاهد . از طرف دیگر نقطه ی قوت شهرستانی بودن انتخابات دسترسی مردم به نماینده ی حوزه ی انتخابیه ی خود است .

در استانی شدن عکس قضیه اتفاق می افتد . باید تمامی مسایل از نظر نماینده به صورت استانی دیده شود . نماینده مجلس بیشتر فرصت می کند تا به مسایل و سیاست های کلی بپردازد . این صجیح است که بسیاری از مشکلات در روستا کوچک می باشد اما اگر نماینده بتواند مشکلات عظیم استان را حل کند این معضلات کوچک مرتفع خواهد شد . اگر مشکل آزاد راه و راه آهن استان گیلان به فرض مثال حل شود ، آورده های اقتصادی زیادی در بخش ها مختلف به همراه خواهد داشت . اگر مشکلات زیر ساختی استان حل شود بحث ماندگاری توریست و اشتغالزایی به خودی خود به وجود خواهد آمد . گاهی اوقات دو نماینده ی استان موضوع هایی را پیگیری می کنند که به نوعی موازی کاری است . استانی شدن این معضلات را از بین می برد و نگاه ها از بحث شهرستان و بخش خارج می شود .

روند حرکت انتخابات ما از آن بحث سلامت و مبتنی بر دینی و اسلامی خارج گشته و به سمت مدل های غربی رفته است . افرادی نیز که وارد مجلس نیز می شوند باید در سطح استان باشند . با نگاهی به عملکرد و حضور نمایندگان در سطح استان و برنامه های استانی می توان دسته بندی هایی صورت داد و اینکه چه مقدار می توانند در سطح استان نقش آفرینی کنند .

رشت پرس : نقش احزاب را در این خصوص چگونه می بینید ؟

احزاب می توانند نقش آفرینی های بیشتری داشته باشند قطعا باید ائتلاف هایی شکل بگیرد و کمکی به تقویت احزاب هم خواهد بود . احزاب درسطح شهرستانها و استانها از بعد جمعیتی کوچک هستند . هیچکدام از احزاب به تنهایی توان رقابت را ندارند و استانی شدن عاملی می شود برای توسعه احزاب .

رشت پرس : بیشتر نمایندگان حاضر خود را نمایندگان مستقل می دانند . نگاه شما در این خصوص چیست ؟

میدان انتخابات میدان مبارزه است و هر فردی که می خواهد خود را کاندیدا کند باید عنوان کند که در این میدان مبارزه درکجا ایستاده است . خودی و غیر خودی ، ارزشی و غیر ارزشی باید مشخص شود . کسانی که می گویند مستقل هستند اگر از این دیدگاه صحبت می کنند که تعلق به هیچ گروه و دسته ای ندارند پذیرفتنی نیست . ولی چنانچه عنوان می کنند عضویتی در حزبی ندارند قابل درک است و اشکالی ندارد به هر حال مواضع باید مشخص شود .

رشت پرس : در مورد دستاوردهای دولتها علی الخصوص دولت آقای احمدی نژاد و دکتر روحانی ارزیابی شما چیست ؟

دولت های نظام مقدس جمهوری اسلامی هر یک ضعف ها وقوت هایی داشته اند . فعالیت های زیادی انجام شده موفقیت ها و عدم موفقیت هایی وجود داشته است . در دولت آقای احمدی نژاد ، جهت گیری آن در مسیر گفتمان انقلاب اسلامی بود . شتاب حرکت آن دولت شتاب مناسبی بود . در مسیر هسته ای شتاب فوق العاده ای داشت . در مسیر آرمانهای نظام حرکت می کرد و ضعف هایی نیز بالطبع داشت .

در دولت یازدهم اعتقادم بر این است که مسیر ، مسیر چالشی است . آقای روحانی فردی هستند که قبل از پیروزی انقلاب و بعد از آن در نظام نقش آفرین بوده اند و به جریانات اشراف کامل دارند اما جهت گیری کلی دولت ایشان با جهت گیری اصلی انقلاب زاویه دارد .هم در بعد داخلی و هم در بعد خارجی .

این به معنی موضوع مذاکرات نیست. در خصوص مذاکرات مقام معظم رهبری دستور این امر را دادند که باید انجام شود . نگاه بنده فراتر از این موضوع است . اینکه در مقابل دشمن چگونه باید رفتار کنیم با نگاه امام (ره) ، دیدگاه مقام معظم رهبری و دید اعتقادی فاصله داریم . در بعد سیاست خارجی صرفا متمرکز شدن بر روی مذاکرات هسته ای یک چالش است . در بحث بیداری اسلامی و جبهه مقاومت نیازمند به یک تجدید نظر هستیم که باید حمایت ویژه شود . هدف تمامی جنگ های منطقه ایران است .

من شهروند به لحاظ اشرافیتی که آقای روحانی به مجموعه ی نظام داشته است این انتظار را نداشتم که برخی از مسایل ایجاد شود .

رشت پرس : چنانچه تکلیفی برای ورود به عرصه انتخابات مجلس را داشته باشید از کدام حوزه کاندید خواهید شد ؟

طبق فرمایش مقام معظم رهبری ورود به تبلیغات زود هنگام صحیح نیست و متاسفانه خیلی از دوستان در این وادی ورود کرده اند . بنده صلاح نمی بینم که در این میدان ورود کنم و برای خود خلاف شرع می دانم و در همان زمان ثبت نام تا انتخابات که وقت و زمان معینی برای تبلیغات وجود دارد به نظر من زمان بسیار مناسبی برای بحث های انتخاباتی است . متاسفانه این موضوع باب شده که باید به نوعی از مردم رای گرفت در حالیکه این خود مردم هستند که فردی را برای پذیرش مسوولیتی انتخاب می کنند . اگر تکلیف باشد و به زمانش برسیم بنده خود را مکلف می دانم . امیدوارم که خداوند توفیق بدهد که بتوانیم خدمتگزاری برای مردم باشیم و مسیر انقلاب و ارزشها را ادامه دهیم .

میهمان رشت پرس: در خصوص اظهارنظرات اخیر برخی مسئولین در جهت عملکرد دولت نهم و دهم ارزیابی شما چیست ؟

کسانی که چنین سخنانی بر زبان می‌آورند ابتدا خودشان را معرفی و شناسنامه اشان را رو کنند. کارنامه انقلابی و دوران دفاع مقدس منتقدان واضح و شفاف است و اینکه برخی را بی اصل و نصب و دولت مردان و مسئولان را مغول بنامیم کار زشتی است.

برآیند نگاه تنگ حزبی و شخصی به مسایل گفته های اینچنینی است که در نزد مردم جایگاهی ندارد. به دولت فعلی نیز همان مردمی که به دولت نهم و دهم رای دادند ، رای داده اند و دو قطبی سازی جامعه و توهین به ارزش ها از نقشه های دشمنان انقلاب است و همه باید بصیر باشیم.

وی با بیان اینکه فردی که این حرف را زده خود از مدیران دولت نهم بوده است تاکید کرد: حداقل این فرد باید احترام خود را نگه می داشت و به خود چنین توهینی نمی کرد.

و اما سخن پایانی شما …

در پایان از تلاشی که جنابعالی و هیات تحریریه پایگاه اطلاع رسانی رشت پرس در زمینه انعکاس اخبار و فضای رسانه بخرج می دهید تشکر می کنم . امروز رسانه ها نقش بسیار مهمی در شکل دادن به افکار عمومی دارند و امیدواریم که رسانه ها همیشه در مسیر حرکت انقلاب و پاسداشت خون شهدا پیش روند .

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه