به‌مناسبت روز ملی نان؛

نان کشتا؛ خوشمزه گیلانی + فیلم

نان «کشتا» یا نان «خلفه» که در برخی از نقاط گیلان به آن نان «خرفه» هم می‌گویند یکی از سنتی‌ترین و خوشمزه‌ترین نان‌هایی است که در گیلان پخت می‌شود.

نان کشتا؛ خوشمزه گیلانی + فیلم

به گزارش هشت‌دی به مناسبت روز ملی نان در این نوشته سعی داریم شما را با یکی از نان‌های سنتی و خوشمزه مردم گیلان آشنا می‌کنیم.

نان «کشتا» یا نان «خلفه» که در برخی از نقاط گیلان به آن نان «خرفه» هم می‌گویند یکی از سنتی‌ترین و خوشمزه‌ترین نان‌هایی است که در گیلان پخت می‌شود.

 وجود پوره کدوحلوایی و تخم خلفه (تخم شنبلیله) در این نان محلی، باعث شده عطر و بوی دلپذیری داشته باشد.

 نکته قابل‌بیان در این بخش این است که رنگ نان خلفه رابطه مستقیم با رنگ کدو دارد؛ به‌طوری‌که هرچه کدو خوش‌رنگ‌تر نان هم خوش‌رنگ می‌شود.

 در ادامه روش پخت نان خلفه را خواهید دید.

مواد لازم

تخم شنبلیله (ساییده شده) ۲ قاشق غذاخوری (بهتر است خودتان پودر کنید)، شکر ۱ پیمانه نمک یک پیچ (مقداری که بین دو انگشت جا می‌شود)، کدوحلوایی (پخته شده)، ۲ پیمانه مخلوط آرد برنج و آرد گندم ۷ پیمانه (به‌ازای هر یک لیوان آرد برنج دو لیوان آرد گندم در نظر می‌گیریم).

طرز تهیه

در ابتدا باید کدوتنبل را به قطعات مکعبی و نسبتاً بزرگ خرد کنید و با نصف فنجان آب بپزید، سپس با قاشق پوست آنها را جدا کرده و دور بریزید و در ادامه کدو را با گوشت‌کوب کدوهای پخته شده را له کنید.

بعد از فارغ شدن از له کردن کدوها؛ آرد، تخم شنبلیله ساییده و اگر احتیاج بود مقدار بسیار اندکی آب تاحدی‌که خمیرتان به عمل آید اضافه کنید.

با آماده‌شدن خمیر، باید خمیر را سه یا چهار ساعت استراحت بدید. اگر به گمج یا تابه گلی گیلانی دسترسی دارید بهتر است آن به‌صورت وارونه روی آتش قرار دهید تا خوب داغ شود. نان را روی گمج داغ که روی حرارت است، قرار دهید بهتر است در گمج یا تابه را چند لحظه روی نان قرار دهید و بردارید تا کمی بخار کند.

 هر دو طرف نان که پخته شد، نان آماده است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه