هشت‌دی گزارش می‌دهد:

مشکلات چایکاران در چین سوم برگ سبز چای

تابستان زمان چین سوم برگ سبز چای است اما به دلیل حجم کمتر برگ سبز در مقایسه با چین اول و دوم و فعالیت محدودتر کارخانجات، مقداری از برگ سبز روی دست چایکاران مانده، این در حالی است که رئیس سازمان چای می گوبد با توجه به حجم کم برگ در چین سوم، فعالیت تمام کارخانجات مقرون به صرفه نیست.

مشکلات چایکاران در چین سوم برگ سبز چای

به گزارش هشت‌دی، چای یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار و رایج بین همه ایرانی‌ها به ویژه گیلانی‌ها است. نوشیدنی خوش عطر و طعمی که می‌تواند خستگی یک روز کاری را از تن در کند و رونق بخش خانه‌ها و دورهمی‌ها باشد.

استان گیلان دارای مزارع چای فراوانی است و تعداد زیادی از مردمان این استان به چایکاری مشغولند. باغات سرسبز چای گیلان بیشتر در لاهیجان و لنگرود مشاهده می‌شود اما در مناطق دیگر استان نیز به صورت پراکنده کشت می‌شود.

مساحت باغات چای در کشور مجموعاً ۲۵ هزار هکتار است و ایران در رتبه دوازدهم تولید چای را به خود اختصاص داده است.

درخواست از سازمان چای برای نظارت بر فعالیت کارخانجات در تابستان

یکی از چایکاران لاهیجانی در گفتگو با خبرنگار هشت‌دی با اشاره به مشکلات چین سوم برگ سبز گفت: تعداد فعالیت کارخانجات چای در این فصل کم است و این موضوع هر ساله مشکلاتی را در زمینه فروش برایمان ایجاد می‌کند.

حسن پور با بیان اینکه به دلیل بارش‌های خوب، حجم قابل توجهی برگ سبز چیده شده است ادامه داد: متاسفانه برخی کارخانه‌ها برگ سبز را از ما نمی‌خرند و می گویند برایشان مقرون به صرفه نیست.

وی با اشاره به اینکه چایکار برای محصول خود زحمت و هزینه کرده و انتظار دارد از وی حمایت شود، تصریح کرد: از سازمان چای درخواست داریم روی فعالیت کارخانجات چای در این فصل نظارت کند.

۱۱۱ کارخانه چایسازی در استان فعال است

حبیب جهانساز در گفتگو با خبرنگار هشت‌دی با بیان اینکه ۱۱۱ کارخانه چایسازی در استان در این فصل مشغول به‌کار هستند، اظهار کرد: در روز گذشته هزار و ۲۰۰ تن برگ سبز از چایکاران خریداری شد.

فعالیت تمام کارخانجات مقرون به صرفه نیست

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به فعالیت تعدادی از کارخانجات چای در فصل تابستان گفت: با توجه به حجم کم برگ و چین سوم برگ سبز، این تعداد کارخانه پاسخگو است.

وی با بیان اینکه بازگشایی تمام کارخانجات چای در این فصل به‌صرفه نیست افزود: هر ساله تنها تعداد محدودی کارخانه در فصل تابستان فعالیت می‌کند زیرا با توجه به حجم کم برگ سبز، صرفه اقتصادی ندارد.

جهانساز با بیان اینکه در روز گذشته کل گلبرگ خریداری شده در لاهیجان ۳۰۰ تن بود، ادامه داد: ۲۵ کارخانه در لاهیجان باز است و این مقدار یعنی هر نفر یک تن.

چایکارانی که برگ سبز دارند با سازمان تماس بگیرند

وی با بیان اینکه کارخانه‌ای که باید حداقل ۲۰ تن برگ داشته باشد با یک تن هم باز است بیان کرد: اگر برگ سبز چای روی دست کشاورزی مانده با سازمان چای تماس بگیرند و هر کجا که باشند به آنها کارخانه معرفی می کنیم که برگ را از آنها بخرند.

 

سید سمیه رعد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه