مدیر حوزه علمیه زینبیه خواهران رشت در گفتگو با هشت‌دی مطرح کرد:

نقش حماسه عاشورا در خنثی‌سازی دسیسه دشمنان

مدیر حوزه علمیه زینبیه خواهران رشت گفت: جلسات عزاداری حسینی بستری مستعد برای اندیشه است لذا باید در این بستر که مردم روح و روان‌ خویش را به امام ‌حسین‌(ع) گره می‌زنند معارف اسلامی را به جان و دل عزاداران برسانیم تا با تقویت بصیرت افراد، دسیسه و نقشه‌ دشمنان تماماً نقش بر آب شود.

نقش حماسه عاشورا در خنثی‌سازی دسیسه دشمنان

الهام طائفه در گفتگو با هشت‌دی با اشاره به ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد واقعه کربلا اظهار کرد: این ویژگی‌ها سبب جاودانگی این قیام شده است، قیامی که تلفیق شور و شعور حسینی و ضمیمه‌شدن احساس با عقل و تفکر است که همین مسئله عامل پیوند جوامع انسانی با امام‌حسین‌(ع) شده است.

وی به تقویت جنبه بینشی و شعور انسانی در زیر سایه این پیوند اشاره کرد و افزود: یکی از رهاوردهای این پیوند، تقویت شور‌انگیزی با بهره‌مندی از ابزار اشک و عزاداری است که در آن پای عواطف و احساسات به میدان می‌آید.

نقش حماسه عاشورا در خنثی‌سازی دسیسه دشمنان

مدیر حوزه علمیه زینبیه خواهران رشت تصریح کرد: در جلسات عزاداری حسینی در سایه شور و احساس بستری مستعد برای اندیشه فراهم می‌شود که ممکن است در هیچ زمان دیگری چنین بستری فراهم نشود لذا لازم است تا در این بستر که مردم روح و روان‌ خویش را به امام ‌حسین‌(ع) گره می‌زنند معارف اسلامی را به جان و دل عزاداران برسانیم تا جنبه بینشی و بصیرتی در افراد تقویت شود و دسیسه و نقشه‌ دشمنان تماماً نقش بر آب شود همان‌طور که امام‌خمینی‌(ره) گفت؛ عاشورا را زنده نگه‌دارید که با زنده نگه داشتن آن، کشور شما آسیب نخواهد دید.

طائفه با اشاره به ابعاد مختلف واقعه عاشورا بیان کرد: در وهله اول باید ریشه انحراف در جامعه آن زمان را بررسی کنیم مگر از غدیر سال دهم هجری تا عاشورای سال ۶۱ هجری و در عرض ۵۱ سال چه بر سر جامعه اسلامی آمده بود که از بیعت با امام معصوم تا بر نیزه کردن سر مبارک امام معصومِ دیگر، تنزل یابند؟ ثانیاً هدف امام‌حسین‌(ع) از قیام چه بود که اعمال حج را ناتمام گذاشت و به سوی عراق رهسپار شد؟ و اینکه چرا ائمه دیگر قیام نکردند و شخصیت‌شناسی و شاخصه‌های شخصیتی اصحاب و همراهان امام و از طرف دیگر علت همراه نشدن سایر افراد در این قیام چه بود و بررسی جایگاه خانواده به طور عام و جایگاه زنان به‌طور خاص در واقعه عاشورا و نقش تربیت ولایی و کادرسازی یاوری جبهه حق از تمامی ابعادی است که قابل توجه و دارای اهمیت است.

وی به یکی از نکات بارز این قیام اشاره و عنوان کرد: در عاشورا هیچ عنصر اضافه و مازادی وجود ندارد و هر عضو، نقش خویش را مانند اعضای یک‌ مجموعه منظم که هر عضو آن در راستای نیل به هدف به‌موقع به ایفای نقش می‌پردازند لذا تا پایان عاشورا وظیفه رهبری و پیشبرد قیام برعهده امام‌حسین‌(ع) بود و پس از شهادت حضرت نیز برعهده حضرت‌زینب‌(س) قرار گرفت که علی‌رغم تمام رنج‌ و مصیبت‌ها، ایشان با مدیریت بحران و تدبیری بی‌نظیر و از طرفی با مهربانی و همدلی به پرستاری از بچه‌ها پرداخت و از سویی دیگر با خطبه‌ها و سخنرانی غیرتمندانه خویش با عزت و غرور دینی از جایگاه حق دفاع نمود و با روشنگری از چهره یزید و ابن‌زیاد و جنایت‌هایشان پرده برداشت.

با الگوی زینبی عفاف و‌ حیا را در جامعه نهادینه‌ کنیم

مدیر حوزه علمیه زینبیه خواهران رشت ادامه داد: هر دو اتفاق در بستر حجاب و عفاف رقم خورد که حضرت زینب(س) در طول دوران اسارت به حفظ و ‌حراست از حجاب خویش و زنان و دختران آل‌الله پرداخت لذا یکی از جلوه‌های زیبای رفتاری این بانوی بلند‌مرتبه، مسئله عفت و حجاب است که تلاش می‌کردند در طول اسارت حفظ شود و در مقابل نامحرمان قرار نگیرند.

طائفه با اشاره به یکی از نمونه‌های بارز رویکرد این بانو در دفاع از حجاب بیان کرد: حضرت زینب کبری(س) در جمع بزرگان شام و سفرای خارجی بر سر یزید فریاد می‌زد که آیا این عدالت است که زنان و کنیزان خود را‌ در پشت پرده و دختران رسول‌الله را به‌صورت اسیر به این سو و آن سو بکشانی و نقاب‌هایشان را دریده و صورت‌هایشان را آشکار کنی؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط امروز که دشمنان عفاف و حجاب زنان جامعه را نشانه گرفته و به دنبال زدودن پاکدامنی هستند لازم است با به‌روز‌رسانی الگوهایی همچون حضرت‌زینب‌(س) عفاف و‌ حیا را در جامعه نهادینه‌ کنیم.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه