مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان:

نیروگاه برق مجتمع تولیدی صنعتی فومنات به بهره‌برداری رسید

 مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان، گفت: نیروگاه برق مجتمع تولیدی نئوپان فومنات، دومین نیروگاه مقیاس کوچک است که در سال جاری در استان گیلان به بهره‌برداری رسید.

نیروگاه برق مجتمع تولیدی صنعتی فومنات به بهره‌برداری رسید

 به گزارش هشت‌دی بهمن داراب زاده در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه بهره‌برداری از نیروگاه برق مجتمع تولیدی نئوپان فومنات، اظهار کرد: نیروگاه مقیاس کوچک ۱۱/۳۴ مگاواتی شرکت نئوپان فومنات دارای دو دستگاه ژنراتور با ظرفیت هر واحد ۵/۶۷ مگاوات، باهدف تأمین برق مصرفی مورد نیاز شرکت در وهله اول و انتقال انرژی مازاد تولیدی نیروگاه جهت مصارف خانگی باهدف کاهش میزان خاموشی منطقه، به بهره‌برداری رسید.

 وی افزود: کارخانه نئوپان فومنات به‌عنوان یکی از مشترکان صنعتی شرکت برق منطقه‌ای گیلان، دارای دیماند با ظرفیت ۱۰ مگاوات بوده که هم اکنون دو خط تولیدی کارخانه جمعاً دارای مصرفی حدود ۷ مگاوات است. مازاد تولید نیروگاه از طریق اتصال نیروگاه نئوپان به شبکه از طریق فیدرهای ۲۰ کیلوولت اختصاصی کارخانه، به باس‌بار ۲۰ کیلوولت پست فوق توزیع فومن، صرف مصارف خانگی است که این موضوع در شرایط اوج مصرف از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان افزود: راندمان الکتریکی ژنراتورهای منصوبه ۴۶/۱ درصد است که در صورت استفاده از این ژنراتورها در قالب chp (تولید هم‌زمان برق و حرارت)، راندمان نیروگاه به بالای ۷۰ درصد افزایش می‌یابد و مدیران کارخانه نئوپان فومنات قادر خواهند بود که از حرارت خروجی اگزوزهای ژنراتورها که بالغ بر ۴۰۰ درجه سانتیگراد است برای خشک‌کردن مواد اولیه خط تولید شماره ۲ کارخانه استفاده کنند.

 داراب زاده ادامه داد: راندمان الکتریکی نیروگاه‌های بزرگ سیکل ترکیبی، حدود ۵۵ درصد است که با انتقال انرژی تولیدی این نیروگاه‌ها از محل تولید تا محل مصرف چیزی حدود ۱۵ درصد تلفات در طول خطوط انتقال، فوق توزیع و توزیع خواهیم داشت، درصورتی‌که به دلیل واقع‌شدن این نیروگاه در محل مصرف، عملاً بخش تلفات ناشی از خطوط حذف شده و با حداکثر راندمان تولیدی به مصرف خواهد رسید.

 وی افزود: از طرف دیگر هزینه احداث خطوط انتقال برق تولیدی نیروگاه‌های بزرگ به محل مصرف بسیار سرسام آورد بوده درصورتی‌که این هزینه‌ها در بخش نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک بسیار جزئی و ناچیز است.

 مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان تصریح کرد: این دومین نیروگاه مقیاس کوچک است که در سال جاری در استان گیلان به بهره‌برداری رسید و امیدواریم این رویه تداوم داشته باشد تا در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد تراز بین تولید و مصرف باشیم.

 گفتنی است؛ مجتمع تولیدی صنعتی فومنات با ایجاد اشتغال برای حدود ۶۰۰ نفر، تولید نئوپان و ام‌دی‌اف بخشی از نیازهای استان گیلان و کشور را تأمین می‌کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه