گزارشی از وضع اسف بار تالاب سیاه درویشان صومعه سرا+ تصاویر

هر روز که هوا گرم ترشود عمق آب پایین تر می آید و از عرض رودخانه کاسته شده و مشکلات مردم را دوچندان می کند و اهالی منطقه بخاطر خشک شدن مسیر ها و عمق آب با مشکلات در آمدی شدید دست و پنجه نرم می کنند.

گزارشی از وضع اسف بار تالاب سیاه درویشان صومعه سرا+ تصاویر

به گزارش هشت دی نیوز، در گذر مان از روستای سیاه درویشان و برای مشاهده و انعکاس مشکلات اهالی به مسوولان همراه با یکی از اعضای شورای اسلامی این روستا سوار بر قایق در مسیر رودخانه   سیاه درویشان شده تا گفته های اهالی را بچشم ببینیم .

چند کیلومتری   از حرکت مان نگذشته که قایق به خاطر عمق کم به گل نشسته و مجبور به استفاد ه از پارو شدیم . عضو شورای اسلامی روستای سیاه درویشان می گوید : هر روز که هوا گرم ترشود عمق آب پایین تر می آید و از عرض رودخانه کاسته شده و مشکلات مردم را دوچندان می کند و اهالی منطقه بخاطر خشک شدن مسیر ها و عمق آب با مشکلات در آمدی شدید دست و پنجه نرم می کنند.

اصغر داوطلب با اشاره به اینکه بسیاری از قایق های این منطقه به گل نشسته و قادر به عبور از مسیر رودخانه نیستند افزود : عمق آب در مسیرهای عمیق بیشتر از یک متر نمی رسد و در حاشیه این رودخانه می توان با چکمه عبور و مرور کرد .

وی   اظهار داشت : از سه مسیر منتهی به تالاب صومعه سرا و منطقه رویش نیلوفر آبی برای رفتن به انزلی دو مسیر به علت جمع شدن رسوب کاملا مسدود است.

دوطلب اظهار داشت : در دولت قبل برای لایه روبی و طرح به نام تله رسوب گیر اعتباری افزون بر ده میلیارد جذب شد اما مشخص نیست که در کجا هزینه شد. وی با اشاره به اینکه چند کیلومتری از مسیر لایه روبی شده  اما متاسفانه مشخص نگردید این طرح را برای چه رها کرده و رفتند

وی اظهار داشت : متاسفاته رود خانه ای که بیش از ۳ متر آب داشت امروز شبیه به آب بندان و استخر کوچکی شده که چند پرنده ساعت ها در انتظار ند تا شاید ماهی از آن بگذرد .

عضو شورای اسلامی روستای سیاه درویشان با اظهار نگرانی از مسدود شدن راه به داخل گل لاله می گوید : اکنون بجای طی یک مسیر دو کیلومتری مجبور یم مسیری ۱۵ کیلومتری رادور بزنیم .

دواطلب افزود : نوشدارو پس از مرگ تالاب ثمری ندارد و امروز تالاب نفس های آخر خود رامی زند . وی وضعیت بحرانی تالاب را معضلی برای ساکنان منطقه دانست و افزود : در صورت عدم حمایت مسوولان وضعیت   تالاب علاوه بر به خطر انداختن وضعیت اقتصادی همه ساکنان منطقه خطرات زیست محیطی را متوجه همگان خواهد ساخت .

ابوطالب قاسمیان یکی از ساکنان روستا در ادامه می گوید : در دل تالاب بخاطر خشکی صیفی کار ی می کنیم . وی با اشاره به اینکه برای اینکه بتوانیم خسارت های ناشی از بلا استفاده بودن قایق و ماهیگیری را جبران کنیم مجبوریم در مناطقی که خشک می شود محصولاتی چون باقالا ، خیار و گوجه کاشت کنیم تا شاید بتوانیم هزینه های زندگی را کاهش دهیم .

وی با اشاره به اینکه زمین های خشک شده خود می تواند به عنوان ثروتی باشد می گوید : به علت منع کاشت درخت توسط محیط زیست در این منطقه این ثروت خدادی در زیر کوهی از زباله های ناشی از سیلاب ها مدفون می شود . وی از مسوولان خواست تا با چاره اندیشی از این موقعیت با کاشت درخت حاصل سرمایه را برای پیشرفت بهتر منطقه بهره ببرند .

صفر علی نیک سیرت هم یکی دیگر از ساکنین منطقه با در خواست از مسوولین می خواهد آسفالت به طول ۲کیلومتر که زیر سازی آن باعنوان طرح نهضت آسفالت انجام شد اما بلاتکلیف مانده را را در اولویت قرا دهند .

کریم محمدی یکی از کشاورزان این روستا. در ادامه با اشاره به اینکه در سیاه درویشان پتانسیل های زیادی در زمینه کشاورزی وجود دارد افزود : این روستا نیاز به پمپاژ برقی دارد زیرا پمپاژ دیزلی مشکلات زیادی را برای کشاورزان ببار آورده است . اما علت تاخیر را کمبود اعتبار لحاظ و عنوان می کنند .

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه