تالش؛ رتبه اول تولید عسل در گیلان که فاقد صنایع تبدیلی است

شهرستان تالش با ۱۲۹هزار و ۴۵۲ کلنی زنبور عسل رتبه اول استان گیلان را از نظر تعداد کلنی و تولید عسل داراست و طبق آمار نزدیک به ۲درصد از کلنی های کشور را در خود جای داده است .

تالش؛ رتبه اول تولید عسل در گیلان که فاقد صنایع تبدیلی است

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از مریان خبر، در سال گذشته ۹۵۰ زنبوردار تالشی بیش از یک‌هزار و ۸۵۰ تن محصول عسل به ارزش اقتصادی ۴۵۵۴ میلیون ریال در این شهرستان تولید کردند که از این حیث این شهرستان در کشور رتبه چهارم تولید عسل را به خود اختصاص داده است.

با توجه به اینکه زنبورداران تالشی طی روزهای اخیر کوچ تابستانی خود را به استان های آذربایجان و دامنه کوه های سبلان اردبیل آغاز کرده اند کارشناسان و مسئولین امر باید به معضلات این قشر زحمتکش بیش از پیش بهاء دهند.

باید اذعان داشت برای بازاریابی و تجارت عسل تالش که کارشناسان به کیفیت بسیار بالای آن آشنایی کامل دارند اقدامات گسترده نیاز است و کارهای کنونی مطلوب نیست.

زنبورداران با اظهار گلایه از مسئولین ،عدم راه اندازی کارخانه بسته بندی عسل در شهرک صنعتی کشلی، گرانی نهاده ها و نگرانی از تبدیل و تخریب باغات و عرصه های جنگلی و توسعه بی رویه شهرها و آبادی ها را از مهمترین مشکلات خود عنوان می کنند.

همین کمبودها موجب شده است تا ۸۰ درصد عسل‌های تولیدی تالش در استان اردبیل فروخته ‌شود.

لازم بذکر است ۹۶ درصد عسل ماده خشک و حاوی ۲۰ نوع قند، آمینو اسید، لیپید،ویتامین ، مواد معدنی، انواع آنزیم، عناصر معطر و ترکیبات آلی و مابقی رطوبت است.

از عسل برای جلوگیری از بیماری های قلب و عروق، خاصیت آنتی بیوتیکی، استفاده در سوختگی ها، استفاده در ترمیم زخمها و خاصیت شبه انسولینی می توان استفاده نمود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه