مدیرعامل آب منطقه ای گیلان مطرح کرد:

کاهش کم‌سابقه ذخیره آب سد سفیدرود

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان ظرفیت آبگیری شده سد سفیدرود را حدوداً ۱۵۰ میلیون مترمکعب دانست و گفت: این میزان آبگیری در فصل پاییز و زمستان بسیار پایین است.

کاهش کم‌سابقه ذخیره آب سد سفیدرود

به گزارش هشت‌دی وحید خرمی، ظرفیت آبگیری شده سد سفیدرود را حدوداً ۱۵۰ میلیون مترمکعب دانست و اظهار کرد: این میزان آبگیری در فصل پاییز و زمستان بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه در سوابق سد سفیدرود این میزان کاهش آبگیری دیده نمی‌شود، تصریح کرد: نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته که سال سختی از نظر منابع آبی بود، سال سخت‌تری در پیش داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی و مدیریت منابع آبی جهت پشت سر گذاشتن سال زراعی پیشرو با کمترین خسارت، عنوان کرد: سال آینده سال سخت آبی است.

خرمی، نرخ آب‌بهای کشاورزی را بر اساس قانون تثبیت آب‌های زراعی و قیمت محصول برنج در مزرعه دانست و متذکر شد: این نرخ به نفع کشاورزان بوده و در گیلان بر اساس نرخ پایه برنج محلی (هاشمی) یعنی ۵۳ هزار تومان محاسبه می‌شود.

وی همچنین به پیشرفت فیزیکی ۸۱ درصدی سد پلرود در شرق گیلان اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها امیدواریم تا سال ۱۴۰۳ بتوانیم آبگیری اولیه سد را انجام دهیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان، لایروبی و احیای آب‌بندان‌ها را یکی از روش‌های استفاده از منابع آبی در بخش کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: در راستای بند «ز» تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۱، لایروبی آب‌بندان‌ها و استفاده از خاک آنها را در دستور کار داریم.

وی از انتخاب پایلوت ۵۰۰ هکتاری آب‌بندان‌های گیلان خبر داد و اضافه کرد: قرار شده پیمانکاران کارهای عمرانی لازم برای احیای آب‌بندان‌ها را انجام دهند و به‌جای اعتبار دولتی، خاک استخراج شده از آب‌بندان را با قیمت کارشناسی تحویل بگیرند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه