صدور حکم اعدام علیه یک فعال سعودی

منابع خبری از صدور حکم علیه یک فعال اهل قطیف و همچنین اعتصاب غذای یک فعال سعودی دیگر خبر دادند.

صدور حکم اعدام علیه یک فعال سعودی

به گزارش ۸دی،در دوره‌های اخیر صدور حکم اعدام در عربستان افزایش یافته است.دادگاه تخصصی کیفری در ۹ اکتبر ۲۰۲۲ حکم اعدام علیه « سعود الفرج» بازداشت شده سعودی را صادر کرد.

به گزارش مرآه الجزیره، نیروهای رژیم سعودی در دسامبر ۲۰۱۹ به منزل الفرج یورش بردند و وی را بازداشت کردند.خانواده وی به مدت یک سال و ۹ ماه از سرنوشت وی اطلاعی نداشتند.

سعود الفرج همچنین از حقوق اولیه مانند داشتن وکیل محروم بود.این یک رویه سیستماتیک است که عربستان سعودی علیه بازداشت‌شدگان در طول دوره تحقیقات و صدور حکم اعمال می‌کند.

سعود الفرج نزدیک به دوسال در سلول انفرادی به سر برد. دو هفته بعد از بازداشت، بازپرس او را به اتاقی برد تا همسرش را ببیند. بازپرس گفت اگر به اتهاماتش اعتراف نکند، او را وادار می‌کند تا شکنجه و آزار جنسی همسرش را ببیند.

این فعال سعودی تحت شکنجه‌های جسمانی شدید قرار گرفت و چندین بار بعد از شکنجه بیهوش و به بیمارستان منتقل شد. الفرج در یکی از جلسات بازجویی به قصد تحقیر توسط مسئولان سعودی برهنه شد. وی مجبور شد اعترافات ارائه شده را تحت شکنجه امضا کند.

دادستانی عمومی ژوئن ۲۰۲۱ چندین اتهام علیه سعود الفرج مطرح کرد . از جمله اتهامات وی می‌توان شرکت در اعتراضات ، ارتباط با سازمان‌های حقوق بشری، عضویت در یک سازمان تروریستی و آموزش استفاده از سلاح و غیره اشاره کرد. بر اساس این اتهامات که مبنی بر نقض جدی حقوق اولیه متهم بود، دادستانی خواستار حکم اعدام وی شد.

تاکنون ده‌ها شیعه عربستان توسط دستگاه امنیتی آل سعود دستگیر شده‌اند؛ بازداشت فعالان شیعه و مخالفان دولت سعودی هرچند همواره در عربستان وجود داشته، اما از زمان ولیعهد شدن «محمد بن سلمان» از ژوئن ۲۰۱۷ به این سو روند بازداشت‌ها و سرکوب‌ شیعیان و مخالفان سعودی افزایش چشمگیری داشته است .به گونه‌ای که در ماه می ۲۰۱۹ دولت سعودی دست به اعدام ۳۷ نفر زد و با خونسردی سر آنها را از تنشان جدا کرد.همچنین در ۱۲ مارس ۲۰۲۲، ۴۱ نفر از معترضان شیعه عربستانی و از اهالی مناطق الاحساء و قطیف در شرق عربستان اعدام شدند.

از سوی دیگر سازمان سعودی اروپایی حقوق بشر اعلام کرد که « محمد الربیعه» فعال سعودی در اعتراض به عدم آزادی وی پس از پایان دوران محکومیتش، دست به اعتصاب غذا زد.

این سازمان حقوق بشری اعلام کرد که با وجود به پایان رسیدن دوران محکومیت محمد الربیعه در اواخر سپتامبر ۲۰۲۲ همچنان در زندان‌های عربستان به سر می برد.

بر اساس گزارش سازمان سعودی اروپایی حقوق بشر، شوک این خبر الربیعه را بر آن داشت تا اعتصاب غذای خود را اعلام کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه