هنرمند شاعر گیلانی در گفتگو با ۸دی مطرح کرد؛

تکذیب امضای بیانیه ای با عنوان خرید خانه “بهمن محصص”/ در بیانیه از برگزاری نمایشگاه آثار “محصص” حمایت کردم

سینا جهاندیده، هنرمند شاعر گیلانی و مدرس دانشگاه فرهنگیان، گفت: در نسخه بیانیه ای که درباره نمایشگاه آثار حبیب محمدی و بهمن محصص در اختیار من قرار گرفت چیزی درباره خرید خانه بهمن محصص نبوده است بلکه اعتراض ما به این بود که چرا در نمایشگاه آثار محصص برداشته شد.

تکذیب امضای بیانیه ای با عنوان خرید خانه “بهمن محصص”/ در بیانیه از برگزاری نمایشگاه آثار “محصص” حمایت کردم

سینا جهاندیده در گفتگو با خبرنگار هشت دی با بیان اینکه به خاطر علاقه به بهمن محصص، بیانیه مربوط به حمایت از نمایشگاه محمدحبیب محمدی و بهمن محصص را امضا کرده است اظهار داشت: گیلان سرزمینی است که از دوره مشروطه تاکنون توانسته است حرف های جدیدی بزند.

وی افزود: بهمن محصص یک هنرمند جهانی است و سبک کارهای وی برای من جالب است و دوست دارم نسل جدید بهمن محصص را بشناسند.

این هنرمند شاعر گیلانی درباره تبدیل یک خانه به نام موزه بهمن محصص نیز گفت: اگر شخصیت ویژه ای که محصص داشت را کنار بگذاریم آثار او بسیار هنرمندانه است و آن چیزی که عرضه کرده و به عنوان میراث گذاشته است می تواند روی نسل جدید تأثیر بگذارد و وقتی نقاشی و آثار و مجسمه هایی که در سطح شهر می بینیم افسوس می خورم که چرا این آثار هستند. اینکه چهار تا کتاب را روی هم بگذارند و یک کبوتر هم روی آن باشد اثر هنری نیست، این به خاطر فقر فرهنگی است که در عامه مردم است.

جهاندیده تأکید کرد: اگر ما بتوانیم این شخصیت ها را غیر سیاسی و سیاست زدایی کنیم یک اتفاق خوب می افتد.

این هنرمند گیلانی با بیان اینکه از مخالفان ناسیونالیسم است گفت: بیانیه ما اصلا ناسیونالیسیمی نیست و من معتقدم ناسیونالیسم پدر ما را در آورده است و بهمن محصص شخصیت ضد ناسیونالیستی داشت و این ها به نوعی با افکار غربی ارتباط دارند و محصص وطن خواه نبود. اصلا هیچ اندیشمند معاصری را نمی توانید پیدا کنید که نگاه مدرنیستی داشته باشد اما متأثر از غرب نباشد و اصلا چنین چیزی پیدا نمی شود.

وی تأکید کرد: هدایت هم نگاه ویژه ای به ناسیونالیسم داشت اما حالا او را نقد می کنند که تو نگاه فاشیستی به مسئله جهان داشته ای و در یک زمانی نگاه خوبی نداشتی! اینکه ناسیونالیسم را به این شکل تعبیر کنید که ما یک زمانی از وطن دفاع کنیم درست نیست اما در دفاع از وطن یک ناسیونالیسم است که می توانیم به آن وطن خواهی ملی بگوییم اما ناسیونالیسم یک جریان ایدئولوژیک خطرناک است. یعنی در جنبه مثبتش این را اهرمی علیه خیلی چیزها می کنند و علیه آن ها بکار می برند در حالی که هدف ناسیونالیسم این نیست. یعنی راست و چپ هر دو طوری از ناسیونالیسم دفاع می کنند که رسم اندیشه نیست. من این را نقد می کنم.

جهاندیده ادامه داد: این مشخص است که بهمن محصص نگاه ناسیونالیستی نداشته است.

این هنرمند با اشاره به امضا بیانیه هنرمندان در حمایت خرید خانه بهمن محصص گفت: آن چیزی که ما امضا کرده ایم هیچ ربطی به خرید خانه ندارد. اگر بیانیه ای از سوی ما درباره‌ی خرید خانه ای به عنوان خانه بهمن محصص منتشر شده است از بیانیه ما سوء استفاده شده است.

وی تأکید کرد: من یک نسخه از بیانیه را دارم و در متن بیانیه چیزی درباره خانه بهمن محصص نیست و حتی من درباره این خانه اطلاعاتی هم نداشته ام و تأکید ما تنها بر برگزاری نمایشگاه آثار بهمن محصص به عنوان یک نقاش بسیار مهم و جهانی بوده است. هدف ما این بوده است که محصص به نسل جدید شناخته شود و او همچنان این پتانسیل را دارد که توسط نسل جدید فهمیده شود.

جهاندیده برگزاری نمایشگاه را یک اقدام بسیار پسندیده عنوان کرد و افزود: اعتراض ما به این بود که چرا در نمایشگاه آثار محصص برداشته شد. اعتراض ما برداشته شدن آثار محصص از نمایشگاه بوده است.

این هنرمند تأکید کرد: نباید هنر هنرمند را با اندیشه سیاسی او قاطی کرد. یک نفر ممکن است در زندگی شخصی خود با هزاران شکست مواجه شده باشد و دچار ابتذال شده باشد اما این به این معنی نیست که هنرش از ابتذال ریشه گرفته باشد. اشکالی که وجود دارد این است که منتقدان اجتماعی و اخلاقی فکر می کنند هنرمند همانی است که در آن زندگی می کند اما ما بحثی به نام انتزاع داریم. هنرمند چیزی را انتزاع می کند که آن چیز دست خودش نیست بلکه از نظام استعارات است و آن نظام استعارات می تواند برای کل بشر مهم باشد.

وی ادامه داد: حتی اگر هنرمند دارای فساد اخلاقی باشد حساب هنرش از مسائل شخصی اش جداست و این ربطی به هنرش ندارد، هنری که مستقیما شعار می دهد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
خیلی جالبه، استاد جهاندیده چیزی رو تکذیب میکنند که از اساس در متن نامه وجود نداره. استاد زده به صحرای کربلا. متاسفیم که متفکران ما به چه روزی افتادند
در حاشیه