مصلی رشت در فهرست میراث معماری معاصر قرار گرفت

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از قرارگرفتن مصلی امام خمینی(ره) رشت در فهرست میراث معاصر معماری کشور خبر داد.

مصلی رشت در فهرست میراث معماری معاصر قرار گرفت

به گزارش ۸دی،ولی جهانی در گفت وگو با خبرنگاران، از قرار گرفتن مصلی شهر رشت در فهرست میراث معاصر معماری کشور خبر داد و گفت: در جریان نشست شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول که در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، مسجد امام خمینی(ره) معروف به مصلی شهر رشت به دلیل بهره‌مندی از شاخصه‌های مکانی و همچنین الگوهای معماری بومی گیلان در فهرست آثار واجد ارزش فرهنگی و تاریخی قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان افزود: به دلیل اهمیت و گستردگی کارکردهای مصلی رشت و خاص بودن جایگاه این بنا در فرهنگ مردم گیلان اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان آماده‌سازی پرونده ثبت ملی آن را در دستور کار قرار داده است.

وی مساجد و مصلی‌ها را به عنوان یکی از اصلی‌ترین کانون‌های ساختار جوامع اسلامی دانست و تصریح کرد: مساجد و مصلی ها علاوه بر محلی برای انجام امور و فرایض دینی و برپایی نماز، محلی برای برپایی اجتماعات بزرگ مذهبی، سیاسی و اجتماعی هستند و این امر نشان‌دهنده نقش این اماکن در هویت فرهنگی مردم است.

جهانی خاطرنشان کرد: ثبت آثار تاریخی در فهرست میراث ملی می‌تواند زمینه حفاظت و صیانت هرچه بیشتر آنها را فراهم آورد.

وی اضافه کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با جمع‌آوری مدارک و مستندات لازم اقدام به تهیه و تنظیم پرونده ثبتی مصلی رشت کرده و خوشبختانه در روزهای گذشته شاهد قرارگیری این اثر در فهرست میراث معماری معاصر از سوی شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول بودیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه