کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با ۸دی مطرح کرد

آمریکا مردم اوکراین را طعمه اهداف خود کرد/ ضرورت هم پوشانی منافع کشورهای منطقه

“روح الله منعم طالمی” استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه آمریکا یک جو تبلیغاتی گسترده ضد روسی در اروپای شرقی و قفقاز به راه انداخت این در حالی است که آمریکایی ها خیرخواه اوکراین نیستند بلکه این کشور را هدف و طعمه خویش قرار داده، گفت: در واقع آمریکا برای اجرای نقشه خود در ضعیف سازی روسیه یک کشور با جغرافیای نزدیک به این کشور را انتخاب کرد و با منفور سازی روسیه در افکار عمومی هدف خود را دنبال می کند.

آمریکا مردم اوکراین را طعمه اهداف خود کرد/ ضرورت هم پوشانی منافع کشورهای منطقه

“روح الله منعم طالمی” کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار ۸دی با اشاره به اهمیت فرمایشات رهبر معظم انقلاب در عید مبعث، اظهار کرد: اسلام یک دین بین المللی، فراسرزمینی و فرامنطقه ای در زمینه های اقتصادی، سیاسی و … است.

وی با اشاره به سیاست های آمریکا در اوکراین تصریح کرد: بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تصور نظری و تئوریک و اجرایی ایالت متحده این بود که صاحب بلا منازع جهانی است و بتواند با قدرت جهانی خود، هندسه مدیریت جهان را بر اساس منافع خودش تعریف کند و با استفاده از متفکرین سیاسی، اقتصادی و موسسات مالی، سیاسی، بین المللی در نهایت بهره مندی، بتواند هژمونی خودش را غالب کند. در این راستا سازمان ملل متحد، صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، ناتو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، موسسات بین المللی در حوزه مالی، سیاسی، ورزشی، تبلیغی، فرهنگی موتور و قوه متحرک سازمان ملل متحد شدند.

آمریکا همواره خواهان مدیریت روسیه بعد از فروپاشی شوروی بود

این استاد دانشگاه ادامه داد: بعد از فروپاشی شوروی جمهوری خواهان بر مسند قدرت بودند در دوره اولین رییس جمهور روسیه بعد از فروپاشی شوروی در سال های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰، از دوره آقایان بیل کلینتون، بوش، اوباما، ترامپ و بایدن چه جمهوری خواه و چه دموکرات تفاوتی نبود، تمام برنامه ریزی ها براین اساس بود که امریکا صاحب قدرت باشد. آمریکا به نوعی خواهان مدیریت روسیه هسته ای بعد از فروپاشی شوروی بود.

وی با تشریح ویژگی های برجسته روسیه بیان کرد: روسیه در حال حاضر بزرگترین کشور جهان از لحاظ جغرافیایی است، دارا بودن بخش اعظمی از خشکی ها، با مالکیت سلاح های هسته ای در سطح بالا و ماهواره و ایستگاه فضایی، سامانه و سایت های پرتاب ماهواره و به لحاظ نیروی زمینی جزء بهترین و قدرتمندترین ارتش های جهان است.

منعم افزود: این ظرفیت برای آمریکا همیشه سنگین بود و می خواست روسیه ضعیف شود وقتی که ایالت متحده در زمان روی کارامدن پوتین در روسیه به این نتیجه رسید که بار دیگر اقتدار نظامی روسیه و به واسطه این اقتدار نظامی اقتدار سیاسی روسیه در حال احیا شدن است، تصمیم گرفته شد که روسیه دوباره تحت کنترل گرفته شود و سرزمین هایی از روسیه گرفته شد در آسیای میانه، قفقاز و اروپا.

وی با اشاره به دلایل مدنظر قرار گرفتن اوکراین توسط آمریکا تصریح کرد: اوکراین، بخش اعظمی از زرادخانه های اتمی شوروی را در اختیار داشت در اختیار داشتن توانمندی تکنولوژی در اوکراین، منطقه ای حایل بین اروپا و روسیه برای ترانزیت انرژی که برای اروپایی ها، تامین انرژی اروپا از روسیه به صورت انحصاری مهم است و هرگونه دوری یا نزدیکی اروپا به اوکراین برای دسترسی به انرژی تاثیرگذار است. بازار کشاورزی و صنعتی اوکراین حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد گندم، جو و غلات را تولید می کند و دارای مزارع انبوه کشاوری، اقتصاد و بازار مصرف پر رونق، سرزمین وسیع و همسایگی با روسیه و حوزه تمدنی غرب است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به توافق اروپا با آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم اظهار کرد: بر مبنای این توافق، هزینه امنیتی اروپا را باید آمریکایی ها تقبل کنند و از لحاظ مالی و لجستیکی امریکا سعی می کند تامین کننده امنیت اروپا باشد. وقتی تاریخ جنگ سرد را ورق می زنیم از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۱،بخش زیادی از منابع مالی اروپا در حوزه تروریسم، جاسوسی و ضد جاسوسی و تقابل با اتحاد جماهیر شوروی در شرق اروپا توسط آمریکایی ها تامین شد و این تامین امنیت امریکا برای اروپا بعد از سال ۱۹۹۱ نیز ادامه پیدا کرد و اروپایی ها سعی کردند با روسیه فروپاشی شده در حوزه اقتصادی، سیاسی، گمرکی، کشاورزی کار و فعالیت کنند، از جمله وابستگی فرانسه از لحاظ انرژی و اروپای شرقی از لحاظ کشاورزی و انرژی به روسیه.

همراهی آمریکا با اوکراین تبلیغی و ارشادی است

منعم در ادامه با اشاره به امتناع اروپایی ها از کمک به رییس جمهور اوکراین، ادامه داد: اروپایی ها به دنبال جنبه تبلیغاتی و تاثیرگذاری از لحاظ ادراکی در اوکراین هستند. در توییتر، اینستاگرام، شبکه های اجتماعی، سایت های خبری تبلیغات گسترده ای می کنند و به دنبال تغییر فضای ادراکی عموم برعلیه روسیه هستند اما از جنگ حذر می کنند.

جنگ نیابتی آمریکا با روسیه در زمین اوکراین

وی افزود: امریکایی ها نیز بر همین اساس سعی می کنند رو در رو با روسیه درگیر نشوند و اصطلاح جنگ نیابتی که امریکایی ها و سایت های خبری امریکا بر آن مانور دادند به دنبال آن جنگ نیابتی امریکا با روسیه در اوکراین شکل گرفت. این در حالی است که ملت مظلوم یمن، سوریه، عراق و افغانستان با همین اصطلاح جنگ نیابتی تحت تاثیر قرار دادند که ایران یا جبهه مقاومت که حضور و تاثیر فرهنگی دارد و به نیابت ایران در حال جنگ هستند که همین اتفاق در اوکراین در حال رخ دادن است که ارتش اوکراین در حال جنگ نیابتی امریکا با روسیه است و سعی می کند خود را از لحاظ نظامی دور نگه دارد و تبلیغی و ارشادی در کنار اوکراین قرار دارد. مثل ارائه خدماتی چون سکونت اوکراینی ها تا ۳ سال بدون روادید یا انتقال رایگان با قطار از اوکراین تا اروپا و … که بیشتر تبلیغی است تا حضور امنیتی.

آمریکا مردم اوکراین را طعمه اهداف خود کرد

وی با بیان اینکه آمریکا یک جو تبلیغاتی گسترده ضد روسی در اروپای شرقی و قفقاز به راه انداخت این در حالی است که آمریکایی ها خیرخواه اوکراین نیستند بلکه این کشور را هدف و طعمه خویش قرار داده، گفت: در واقع آمریکا برای اجرای نقشه خود یک کشور با جغرافیای نزدیک به روسیه را انتخاب کرد و با منفور سازی روسیه در افکار عمومی هدف خود را دنبال می کند. امریکایی ها مردم اوکراین را برای تهاجم روسیه، طعمه خویش قرار دادند تا روسیه را به لاک دفاعی سوق دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مصادیق نتیجه اعتماد به غرب در تاریخ، خاطرنشان کرد: در دوره پهلوی اول کشور ۲۰ سال به طور مستقیم و ۱۵ سال غیر مستقیم در خدمت انگلیسی ها بود و رضاشاه در اوج خفت تبعید شد. در پهلوی دوم تامین منافع امریکا در راس امور کشور بود و ایران یک مدل الگویی غرب بود و پاداشی جزء مرگ در نهایت غربت در مصر عایدش نشد. آمریکایی ها حدود ۲۰ سال در افغانستان بودند و اشرف غنی تمام تلاشش برای رضایت آنان کرد و هر انچه میگفتند اجرا می کرد اما وقتی طالبان به دروازه های کابل رسیدند رییس جمهور افغانستان فراری شد. قذافی رهبر لیبی با ۴۲ سال حکومت به عنوان مبارز ضد امپریالیسم تمام ساخت سیاسی، نظامی، امنیتی کشورش را در اختیار آمریکایی ها گذاشت و فضاحت بار جان سپرد.

منعم افزود: صدام حسین با چراغ سبز آمریکا به ایران حمله کرد و در طول دوره حکومتی عامل تخریب کننده و عدم وحدت مورد حمایت آمریکا بود و سرگذشتی جز اعدام نداشت. علی عبدالله صالح، حسنی مبارک، محمد مرسی نیز دوست و شریک آمریکا بودند که سرنوشت شان مشخص است.

ضرورت هم پوشانی منافع کشورهای منطقه

وی با بیان اینکه با توجه به بحران اوکراین، کشورهای منطقه باید با هم منافع خودشان را هم پوشانی کنند تصریح کرد: باید پیمان های دست جمعی در حوزه های اقتصادی، تحاری بازرگانی، با حفظ استقلال سیاسی منعقد و امضا شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر دست مخملی که در زیر آن سلاح فولادی اهریمنی قرار دارد اظهار کرد: باید از اتفاقی که در اوکراین رخ داد، درس عبرت بگیریم.حفظ وحدت، اجماع ملی با محوریت قانون اساسی و مقام معظم رهبری باید ما را به این مسیر ببرد که با همه فراز و فرودهایی که در کشور وجود دارد باید در حوزه دیپلماسی یک صدای واحد به دنیا مخابره شود یعنی امنیت و اقتدار ملی ایران.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه