ماجرای تقدیر امام خمینی از مبارزات مردم گیلان قبل از دستگیری سال ۴۱/ گیلان در دفاع از اسلام همواره پیشرو بوده است

مدیر مؤسسه رنگ ایمان گفت: حضرت امام خمینی (ره) قبل از دستگیری توسط مأموران شاه در سال ۴۱ در نامه ای خطاب به آیت‌الله بحرالعلوم رشتی از مبارزات مردم گیلان تشکر کرده بودند.

ماجرای تقدیر امام خمینی از مبارزات مردم گیلان قبل از دستگیری سال ۴۱/ گیلان در دفاع از اسلام همواره پیشرو بوده است

به گزارش هشت دی، حجت‌الاسلام مرتضی عبداللهی، مدیر موسسه رنگ ایمان در سخنرانی پیش از خطبه‌ها ی نماز جمعه روز گذشته رشت در مصلای امام خمینی (ره) این شهر به مناسبت به ایام پیروی انقلاب اسلامی درباره خدمات متقابل انقلاب اسلامی و گیلان و با اشاره سخنان مقام معظم رهبری خطاب به مردم مبارز گیلان در سفر معظم له به این استان اظهار داشت: منطقه گیلان امروز به لحاظ آماری بیشترین نسبت درصد جمعیت مسلمان در کل کشور مفتخر به داشتن بیشترین نسبت مسلمانان در ۳۱ استان جمهوری اسلامی است و ما مفتخر هستیم زندگی مودت بار شیعه و سنی را در کنار هم تحت پرچم ولایت فقیه در حال تجربه کردن هستیم.

وی افزود: بیش از ۹۹.۷۹ درصد از جمعیت گیلان مسلمان هستند و این مایه افتخار است. ظرفیت نیروی انسانی بسیار بالا داریم. حضرت آقا در همین مصلا فرمودند گیلان موقعیتی ممتاز از لحاظ تاریخی و انسانی دارد. هر چه در مد نگاه خود به این سرزمین دقت م ی‌ کن ی م نشانه‌ها ی عظمت بیشتری را در آن می‌ بینیم . گیلان سرزمینی نابغه پرور است. علمای بزرگ، فقیهان، فیلسوفان، شاعران و ادیبان، صنعتگران و دانشمندان، مردان و زنان از خودگذشته شجاع در تجربه‌ها ی مختلف کشور، سرتاسر تاریخ این خطه عزیز را انباشته‌اند.

حجت‌الاسلام عبدالهی ادامه داد: حضرت آقا در ورزشگاه شهید عضدی رشت این آیه را خواندند بَلْدَهٌ طَیِّبَهٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ ، سرزمین پاک و پاکیزه و خدای آمرزنده؛ از لحاظ اعتقادات مذهبی، این منطقه پربرکت و پرطراوت یکی از نخستین مناطق کشور ماست که در دروازه‌های ناگشودنی خود را بر روی خاندان پیغمبر و آل علی گشود. دیواره البرز هرگز در برابر حکام مرکزی پادشاهان و طاغوت‌ها ی ایرانی باز نشد اما به روی محبت آل علی باز شد. مردمان این سامان دل‌ها و جغرافیای سرزمینی خودشان را در اختیار فرزندان اهل بیت (ع) قرار دادند. آقا فرمود سال‌ها ی متمادی بنی امیه و بنی‌ عباس سعی کردند از دیواره عظیم البرز عبور کنند و لشگریان خود را به این منطقه بیاورند اما موفق نشدند. این معبر یعنی دروازه‌ها ی البرز با شمشیر و زور باز نشد بلکه با عشق و ایمان باز شد. حضور فرزندان اهل بیت را در جای‌ جای این جغرافیای گیلان می‌ توانید حس کنید.

مدیر موسسه مبارزات انقلاب اسلامی گیلان (رنگ ایمان) گفت: حضرت آقا فرمود این مردم از اول که مسلمان شدند آل علی را قبله اسلامی و معلم خود انتخاب کردیم. مفتخر هستیم که خود را محب آل علی (ع) می‌ دانیم. بعد حضرت آقا با اشاره به یک داستان تاریخی در نیمه قرن سوم هجری فرمود فرزندان امام حسن مجتبی در منطقه یمن توانستند اولین حکومت شیعی را بعد از حکومت امام مجتبی (ع) به دست توانای جوانان غیور گیل و دیلم بنا کنند. مردمان این سامان از ابتدای اسلام آوردنشان برای گسترش تفکر اهل بیت (ع) جبهه مقاومت جهانی را تشکیل دادند و در این جبهه شمشیر زدند و خون و شهید دادند. همان‌طور که امروز استان گیلان به عنوان یکی از استان‌ها ی پیشتاز در دفاع از حریم و حرم اهل بیت (ع) در اقصی نقاط عالم از افغانستان، عراق، سوریه و شام تا فلسطین، لبنان، یمن، پاکستان و بحرین جان‌نثاری و جانبازی کرده است و امروز گیلان به عنوان یکی از استان‌ها ی سرفراز و شهید داده در راه دفاع از حرم اهل بیت (ع) است. مقام معظم رهبری فرمودند این‌ها ریشه و شناسنامه ماست.

وی تأکید کرد: جوان امروز باید بداند در دوران مشروطیت و استبداد صغیر و دوران دست‌انداز ی انگلیس و دیگر بیگانگان متجاوز گیلانی‌ ها نشان داده‌اند که پیشرو هستند. گیلان اسطوره‌ها و مسطوره‌های زیادی دارد و گیلانی‌ ها پیشروی مبارزات سیاسی و مطبوعاتی بوده‌اند. امروز هم گیلان در عرصه مطبوعات و رسانه در کشور پیشرو است. رژیم پهلوی هر چقدر تلاش کرد مردم این سامان را از دین و دیانت جدا کند نتوانست.

حجت‌الاسلام عبداللهی با بیان اینکه فراهم کردن اسباب عیش و عشرت برای جوانان در گیلان باعث نشد مردم گیلان در انقلاب اسلامی تلاش نکنند اظهار کرد: حضرت امام (ره) قبل از دستگیری در سال ۴۱ نامه‌ای خطاب به مرحوم آیت‌الله سید حسن بحرالعلوم رشتی در دفاع از حرکت آیت‌الله بحرالعلوم در تعطیلی بازارها و مقابله با رژیم شاهنشاهی می‌ نویسند. آیت‌الله بحرالعلوم فرموده بودند لوایح شش‌قلو پهلوی به اصطلاح شش‌قلو زایید! ایشان با اینکه ۲۰ سال از حضرت امام (ره) بزرگ‌تر بودند به قم مشرف شدند و داستان نهضت را برای حضرت امام نقل کردند و حضرت امام هم بارها به ایشان و حضرت آیت‌الله ضیابری نامه نوشتند و از تلاش‌ها و جانبازی‌ های مردم گیلان در راه اعتلای کلمه حق در منطقه تشکر کردند که اسناد آن در صحیفه حضرت امام (ره) موجود است.

مدیر موسسه رنگ ایمان افزود: حضرت آقا فرمودند این منطقه به فضل الهی برخوردار از مردمی مؤمن و شجاع است. یادهای عطرآگین شهدای این منطقه مثل شهید میرزا کوچک خان و شهدای عال ی‌ قدر نیروهای مسلح و بسیج از خاطر مردم و فضای منطقه زدوده نخواهد شد و حضور این عامل‌های قدرتمند معنوی می‌ تواند انگیزه‌ها و نیروها و همت‌ها رو هر روز تقویت کند. ما وظیفه‌داریم این افتخارات را منتقل کنیم و به جوان امروزی بگوییم که چه تلاش‌ها یی برای به وجود آمدن این سلم و سلامت شده است.

وی ادامه داد: حضرت آقا فرمود گیلان و مناطق مجاور یک افتخار بزرگ دیگری هم دارند و آن افتخار پرچم‌داری تفکر اهل بیت (ع) است. این جمله مقام معظم رهبری را باید ما و مسئولان سرلوحه برنامه‌ها و کارهای خودمان قرار دهیم. برنامه‌ها با توجه به هویت این منطقه و عدالت همخوانی کاملی داشته باشد. حضرت آقا این جمله را اضافه کردند و فرمودند می‌ توانم بگویم ملت ایران در دورانی از تاریخ خود عقیده و ایمان خود را مدیون شما گیلانی است. تلاش در خونخواهی از خون پاک سیدالشهدا (ع) و تلاش برای احیای حکومت علوی در یمن و تلاش برای تشکیل اولین حکومت شیعی توسط جد مادری سید مرتضی و سید رضی در گیلان در سال ۳۰۱ هجری و زمانی که حکومت مرکزی مخالف با اسلام بود به دست توانای این مردم اتفاق افتاد. امروز هم مسئولان م ی‌ توانند با استفاده از ظرفیت بی‌ نظیر این مردم در راستای اهداف حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری به بهترین نحو استفاده کنند و بسیاری از مشکلات را پشت سر بگذاریم و به قله‌ها ی رفیع معنویت و رفاه برسیم.

حجت‌الاسلام عبداللهی با اشاره به سفر رئ ی س‌جمهور به استان و با بیان اینکه گیلان باید در زمینه کشاورزی خودکفا شود گفت: درصد پایینی از سهم اشتغال در گیلان یعنی حدود ۲۳ درصد به کشاورزی اختصاص دارد و بیشترین سهم اشتغال مربوط به خدمات است. نباید جوان با ۹۸ درصد تحصیلات دانشگاهی ا ی ن‌گونه جویای کار باشد و حدود ۴۰ درصد جوانان ما بیکار باشند. بیشتر از ۹۰ درصد مردم گیلان باسواد هستند. ما با این نیروی انسانی باید بتوانیم کشور را در زمینه کشاورزی خودکفا کنیم و می‌ توانیم و امیدواریم دولت در این زمینه کمک کند.

مدیر موسسه رنگ ایمان گفت: عشق و ایمان مردم منطقه به اسلام و به خاندان امیرالمؤمنین (ع) ابدی است و ما در ذیل پرچم اهل بیت (ع) پشت سخنان و رهنمودهای مقام معظم رهبری ا ی ستاده‌ایم.

وی تثبیت خاک و موقعیت جغرافیایی گیلان را از دستآوردهای انقلاب برای استان دانست و تأکید کرد: قبل از انقلاب لحظه‌ا ی نبود که این خطه مورد چشم طمع اجانب قرار نگیرد و این فقط با رشادت جوانان گیلانی بود که موجب قطع دست اجانب از این منطقه شد. حفظ هویت منطقه‌ای و ملی و باطل کردن افکار انحرافی مانند کمونیست از دیگر دستآوردهای انقلاب برای گیلان بود. در همین رشت اعلامیه‌ها و بیانیه های چپ و راست برای جوانان منتشر می‌ شد و این انقلاب اسلامی بود که توانست این‌ها را پس بزند.

حجت‌الاسلام عبداللهی گفت: آوردن هنر و معارف برای مردم، ایجاد روحیه خودباوری و تلاش، عمومی کردن مفاهیم دینی، در دسترس قرار دادن نمادهای مذهبی، رشد دینی و معنویت؛ تغییر نگاه به زندگی، پیشرفت‌های مادی و معنوی و حرکت به سمت عدالت اجتماعی و رونق گرفتن مفاهیم دینی و اسلامی از برکات انقلاب اسلامی در منطقه گیلان است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه