مدیر کل بهزیستی گیلان:

فنی و حرفه‌ای از ارائه آموزش رایگان به معلولان خودداری می‌ کند

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به خودداری فنی و حرفه ای از ارائه آموزش های رایگان به معلولان، گفت: علت این امر واگذاری کارگاه ها به بخش خصوصی است.

فنی و حرفه‌ای از ارائه آموزش رایگان به معلولان خودداری می‌ کند

به گزارش ۸دی، «حسین نحوی‌نژاد» شامگاه یکشنبه( ۱۴ آذر) در برنامه گفت‌وگوی خبری با بیان اینکه ۴۳ هزار معلول بینایی، شنوایی، ذهنی جسمی و حرکتی تحت پوشش بهزیستی گیلان هستند اظهار داشت: بهزیستی گیلان بالای ۹۰ درصد از فعالیت‌های خود را به مردم واگذار کرده است.

مدیرکل بهزیستی گیلان میانگین مستمری که به خانوارهای دارای فرد معلول تعلق می‌گیرد را در سال گذشته بین ۱۷۰ هزار تومان تا ۶۵۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: این میزان در سال جاری به ۳۵۰ هزار تومان برای یک نفر تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برای خانواده‌های پنج نفره و بالاتر افزایش پیدا کرد.

نحوی‌نژاد با بیان اینکه در صورت اجرای قانون حمایت از معلولان با توجه به اهتمام وزارت تعاون، نمایندگان مجلس و دستور رئیس‌جمهور بسیاری از مشکلات معلولان حل می‌شود تصریح کرد: در ماده ۲۷ این قانون آمده فردی که معلول و سرپرست خانوار است باید حداقل دستمزد شورای عالی کار یعنی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بسیاری از خدمات مانند فیزیوتراپی، کار درمانی، گفتار درمانی، مشاوره‌های روانشناسی برای معلولان، پروتز و وسایل توانبخشی از شمول بیمه خارج است یادآور شد: بودجه‌های فعلی برای حمایت از معلولان کافی نیست و باید خدمات توابخشی که حدود ۵۶ خدمت است در پوشش بیمه قرار گیرند.

مدیرکل بهزیستی گیلان نظر نمایندگان به ویژه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون اجتماعی را برای گسترش نظام بیمه‌ای توانبخشی بسیار مثبت خواند و گفت: پس از تشکیل مجلس یازدهم بهزیستی گیلان بسته‌ای پیشنهادی خود را برای حمایت بیشتر و بهتر از معلولان تهیه و در اختیار نمایندگان مجلس قرار داد.

* فنی و حرفه‌ای زیر بار اجرای قانون آموزش رایگان معلولان نمی‌رود

نحوی‌نژاد با تاکید بر اینکه دو سال است سازمان اداری و استخدامی کشور دیگر اجازه نمی‌دهد سه درصد سهمیه جذب معلولان در جای دیگری صرف بشود اضافه کرد: کارآفرینی و پرداخت تسهیلات از تبصره ۱۶ و ۱۸ بهترین راه برای حمایت شغلی از معلولان است اما متاسفانه فنی و حرفه‌ای به بهانه واگذاری کارگاه‌هایش به بخش خصوصی زیر بار اجرای قانون آموزش رایگان به معلولان نمی‌رود.

وی از اشتغال ۴۴۰ معلول در گیلان در سال گذشته خبر داد و با بیان اینکه شمار اشتغال ایجاد شده امسال هم تاکنون به عدد ۴۸۰ نفر رسیده است افزود: وزارت تعاون در قانون موظف شده بود که صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی را ایجاد کند و مزیت این کار هم این است که بهزیستی می‌تواند سرمایه‌گذاری انجام دهد.

*۳۰  درصد معابر گیلان مناسب سازی شده است

مدیرکل بهزیستی گیلان متوسط مناسب‌سازی در معابر و اماکن عمومی استان را که وظیفه شهرداری‌هاست را تنها ۳۰ درصد اعلام کرد و گفت: شاخص ورودی‌ها، بالابرها و آسانسورها، سرویس‌های بهداشتی و نحوه دسترسی به بخش‌های مختلف ادارات گیلان نیز متاسفانه حدود ۳۵ درصد است.

نحوی‌نژاد با اذعان به این نکته که اگر شهرداری‌ها به وظایف خود عمل کنند ۷۰ درصد مشکل عبور و مرور معلولان حل و فصل می‌شود اظهار داشت: دیروز به اتفاق چند نفر از معلولان نخبه جلسه‌ای با اعضای شورای اسلامی شهر رشت داشتیم، رئیس شورا دستور داد که در شورا یک نماینده از بهزیستی برای نظارت بر تصویب اقدامات عمرانی و زیرساختی حضور پیدا کند.

وی در ادامه حدود ۳۵ درصد از معلولیت‌ها را مادرزادی اعلام کرد و بیان داشت: ۱۰ مرکز ژنتیک در گیلان وجود دارد و سه آزمایشگاه تخصصی ژنتیک هم در استان با بهزیستی طرف قرارداد است از طرفی در قانون توسعه ششم انجام مشاوره‌های ژنتیک به ویژه برای خانواده‌هایی که دارای معلول هستند اجباری شده است.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به اینکه تا پایان سال مراحل غربالگری خانواده‌های دارای دو معلول به بالاتر تحت پوشش قرار می‌گیرند اضافه کرد: در پنج ساله اخیر آمار تولد کودکان معلول ژنتیکی در گیلان کاهش پیدا کرده است و از ۱۰ درصد به ۳.۳ دهم درصد رسیده‌ایم اما معلولیت‌های اکتسابی همچنان وجود دارد.

نحوی‌نژاد از آماده‌سازی و تحویل سه هزار و ۷۰۰ واحد مسکن معلولان در گیلان سخن گفت و خاطرنشان کرد: تا پایان امسال خانوارهای دارای دو معلول به بالایی که مسکن مناسب ندارند صاحب خانه می‌شوند از طرفی در حال حاضر ۹۵۰ واحد مسکن در دست ساخت است که تا پایان سال حدود ۵۰۰ واحد آن تحویل داده می‌شود.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه