"مرتضی عبداللهی" در کارگاه آشنایی با دانشنامه دفاع مقدس:

ضرورت تشکیل انجمن جهت نقل تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی/ خاطره نگاری باید عاری از تحلیل و آرزو باشد

“مرتضی عبداللهی” مدیر موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان با بیان اینکه برای تاریخ شفاهی مربوط به انقلاب باید لجنه(انجمن) تشکیل شود تصریح کرد: هر اتفاقی که نقل می‌شود باید مورد تایید واقع شود و راویان نیز هر آنچه را که نقل می‌کنند را امضا و تایید کنند.

ضرورت تشکیل انجمن جهت نقل تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی/ خاطره نگاری باید عاری از تحلیل و آرزو باشد

به گزارش هشت دی، حجت الاسلام مرتضی عبداللهی شامگاه دوشنبه در پنجمین کارگاه آشنایی با دانشنامه دفاع مقدس با موضوع شاخص‌های صحت سنجی تاریخ شفاهی با بیان اینکه نقل شفاهی پایه و اساس تاریخ شفاهی است گفت: تاریخ شفاهی ارزش افزوده در نقل شفاهی ایجاد می‌کند و دو جزء مهم شامل راوی و نویسنده دارد.

مدیر موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان با اشاره به اینکه تاریخ شفاهی بر اساس گفتن و شنیدن ساختارمند است افزود: خاطره شفاهی بخشی از تاریخ شفاهی است و اگر محور را در تاریخ شفاهی توصیف وقایع تاریخی بدانیم، نقل شفاهی با نقل مکتوب یکی می‌شود و برتری نسبت به هم ندارند.

وی با اشاره به الگوی هم پوشانی بین اسناد و نقل شفاهی تصریح کرد: گاهی می‌گوییم نقل شفاهی داده است یا گاها فرآورده است؛ در بخش داده بابد استانداردهای داده پژوهی و کنترل کیفیت در فرآورده انجام شود.

عبداللهی با اشاره به سیر استاندارد تاریخ شفاهی بیان کرد: نقل و ثبت و ضبط واقعه، سنجش تولید، کنترل کیفی و در نهایت انتشار است.

خاطره نگاری گونه ای از زندگینامه نویسی است

وی با بیان اینکه خاطره نگاری گونه ای از زندگینامه نویسی است گفت: عمده کارهای مرکز اسناد انقلاب اسلامی شامل خاطره نگاری شفاهی ویرایشی است و عمده آثار تولید شده در سوره مهر تهران نیز تدوینی است.

این کارشناس اصلی ترین آسیب در تاریخ شفاهی را مربوط به حوزه خبر واحد دانست و بیان کرد: خبر واحدی که به گوینده وثوق به اطمینان داشته باشیم و وثاقت راوی محرز باشد قابل قبول است.

مدیر موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان با اشاره به اینکه اگر راوی فاسد بود باید تبیین کنیم افزود: راوی باید عاقل، صادق و بدون غرض باشد و اتفاق را بدون پردازش و جهت دهی بیان کند.

عبداللهی با بیان اینکه اگر مطلب تاریخ شفاهی بدون غرض باشد معتبرتر است خاطرنشان کرد: بسیاری از کتاب‌ها دچار خودسانسوری است که اعتبار کتاب و روایت یا تاریخ شفاهی را کم می‌کند.

خاطره نگاری باید عاری از تحلیل و آرزو باشد

وی با تاکید بر اینکه خاطره باید عاری از تحلیل و آرزو باشد ادامه داد: خاطره را باید آنگونه که اتفاق افتاده نقل کنیم نه آنگونه که دوست داریم.

وی با بیان اینکه برای تاریخ شفاهی مربوط به انقلاب باید لجنه(انجمن) تشکیل شود تصریح کرد: هر اتفاقی که نقل می‌شود باید مورد تایید واقع شود و راویان نیز هر آنچه را که نقل می‌کنند را امضا و تایید کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه