۹۸ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار گیلان طرح هادی دارند

زارع با بیان اینکه گیلان دارای ۲ هزار و ۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار است گفت: ۹۸ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار گیلان طرح هادی دارند و حتما باید با پیگیری‌های بنیاد مسکن امر بازنگری‌ها انجام شود.

۹۸ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار گیلان طرح هادی دارند

به گزارش ۸دی،ارسلان زارع امروز (یکشنبه، ۱۸ مهر) در مراسم گرامیداشت روز روستا، روز ملی روستا و عشایر را به همه روستائیان و مدیران تبریک گفت و اظهار داشت: فرهنگ و اقتصاد و تاریخ کشورمان را نمی‌توان فارغ از روستا دانست و تعریف آن غیرقابل امکان است.

استاندار گیلان ریشه همه تمدن‌های بشری را از آبادی‌ها و روستاها ذکر کرد و ابراز داشت: البته وقتی از تمدن ایران سخن می‌گوییم این امر بیشتر از هر چیز دیگر مشهود است. از طرفی شاهدیم که در طول حیات تاریخی جامعه بشری در این سرزمین بزرگ و قبل از اختراع خط، مدنیت از آبادی و روستا آغاز شده است.

زارع با تاکید بر اینکه امروزه با گذشت هزاران سال از تاریخ جامعه بشری وقتی از روستا نام برده می‌شود صفا، صمیمیت، تدین، عشق، ایمان، تلاش، فعالیت و اشتغال به ذهن متبادر می‌شود ابراز داشت: وقتی در گذشته تاریخی کشورمان هم می‌نگریم، می‌بینیم بیشتر مشاهیر، بزرگان و علما از محیط روستا برخاسته‌اند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان روستاها را کانون ارزشمند فعالیت، تولید و اشتغال خطاب کرد و یادآور شد: نقش روستاها در تولید ثروت و ارتقا درآمد سرانه مردم بسیار حائز اهمیت است اما بنا به دلایلی امروزه در تولید ثروت در روستا با آنچه که باید باشد فاصله داریم.

وی با اشاره به اینکه باید موانع و خلاءهای توسعه روستایی با برنامه‌ریزی و تلاش کاهش پیدا کند اظهار داشت: توسعه و آبادانی روستاها همواره از دغدغه‌های مسئولان جمهوری اسلامی بوده چنانچه برخلاف تاریخ پیش از انقلاب اسلامی شاهد فعالیت‌های گسترده‌ای برای ارتقای شاخص‌های آبادانی و عمرانی روستاها بوده‌ایم.

استاندار گیلان برخورداری روستاها از نعمت‌ها و خدماتی نظیر آب شرب، برق، گاز، شبکه ارتباطی و دیگر خدمات را لازم و ضروری دانست و گفت: روستاهای گیلان از این لحاظ به جایگاه خوبی رسیده‌اند اما  همچنان باید این امکانات ارتقا یابد زیرا توجه به روستائیان و روستانشینان و کانون تولید کشور یکی از رویکردهای جمهوری اسلامی بوده است.

زارع نامگذاری امسال به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها توسط مقام معظم رهبری را متذکر شد و افزود: ایفای نقش برجسته روستاها در امر تولید و آمادگی برای نقش آفرینی جهت تولید بیشتر وظیفه همه دستگاه‌ها را سنگین‌تر می‌کند، بنابراین باید با اقدامات لازم و با کمک بانک‌ها و صندوق‌ها فعالیت‌هایی مضاعف در روستاها انجام شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان شوراهای اسلامی و دهیاران را محصول مردم سالاری دینی اعلام کرد و گفت: شوراها و دهیاری‌ها باید از طریق جلب مشارکت روستائیان در تصمیم‌گیری‌ها اقدام کنند و لازم است با همت کلیه دستگاه‌های ذیربط زمینه تولید اشتغال و تولید ثروت بیشتر در روستاهای استان گیلان فراهم شود.

وی با اذعان بر فعالیت دست جمعی برای آبادانی اشتغال و تولید در روستاها با حمایت بانک‌ها و صندوق‌های اعتباری اضافه کرد: آمارهای کارگروه‌های ذیربط اقتصادی نشان از ارائه تسهیلات ارزان قیمت خوب برای توسعه اشتغال روستایی در گیلان بوده و بانک‌های کشاورزی، پست بانک، بانک توسعه روستایی و صندوق‌های اعتباری تسهیلات خوبی در این بخش پرداخت کردند.

استاندار گیلان با بیان اینکه انتظار داریم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به روستائیان و عشایر بیشتر شود تصریح کرد: روستاهای ما با انگیزه و پشتکار خوب و به سبب برخورداری از مواهب الهی در بخش گردشگری توانمندی بالایی دارند و امیدواریم با فروکش کردن بیماری کرونا در پایان سال، ایام نوروز و تابستان آینده شاهد گسترش فعالیت‌ها در این بخش باشیم.

زارع جبران برخی از عقب‌ماندگی‌ها در روستاهای گیلان با همت دستگاه‌هایی که ارتباط تنگاتنگ با روستاها و دهیاری‌ها دارند را لازم دانست و گفت: یکی از این موارد بازنگری طرح‌های هادی روستایی توسط بنیاد مسکن است که البته اقدامات خوبی تاکنون انجام شده و فرمانداران هم اعتبارات خوبی پیش بینی کردند.

استاندار گیلان با تاکید بر این نکته مهم که باید امسال قریب به اتفاق روستاهایی که طرح‌های هادی آن‌ها نیاز به بازنگری دارد، انجام شود اضافه کرد: گیلان ۲ هزار و ۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد که ۹۸ درصدشان طرح هادی دارند و حتما باید با پیگیری‌های بنیاد مسکن بازنگری‌ها انجام شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان استفاده از اعتبارات ملی برای برخی از فعالیت‌های زیرساختی را هم متذکر شد و ادامه داد: برخورداری‌ روستاهای گیلان از شاخص‌های برق و گاز خوب است اما در تامین آب آشامیدنی ‌زیر ۸۰ درصد است که نیاز به تلاش بیشتر دارد از طرفی مناطق صعب‌العبور و کوهستانی استان در امر تقویت شبکه ارتباطی و ایستگاه‌های شبکه تلفن همراه نیاز به تقویت دارند.

استاندار گیلان با بیان اینکه تا دهه فجر چندین روستای گیلان شاهد ارتقای زیرساخت‌های تلفن همراه خواهند بود عنوان کرد: علاوه بر اعتباراتی که دولت در اختیار دهیاری‌ها قرار می‌دهد مثل ارزش افزوده باید تراکم روستایی هم در این امر و تخصیص اعتبارات لحاظ شود چون گیلان از حیث تراکم جمعیت بعد از تهران و البرز سومین استان کشور است.

زارع با اشاره به اینکه هرساله بالغ بر یکصد پروژه عمرانی از طریق ارزش افزوده در روستاهای استان گیلان انجام می‌شود افزود: جلوگیری از تغییر کاربری‌ها نیز امری است که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد از سویی بنیاد مسکن استان گیلان در جهت اجرای قانون جهش تولید و ساخت مسکن باید به خوبی برنامه‌ریزی کند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با تاکید بر اینکه سال گذشته و در نیمه ابتدایی امسال شاهد ارتقاء درجه دهیاری‌های استان گیلان بودیم تصریح کرد: فرمانداران و دهیاران استان گیلان همکاری‌های خوبی برای این کار داشتند و این روند همچنان ادامه خواهد داشت از طرفی آموزش دهیاران هم از جمله مواردی است که انتظار داریم در اولویت قرار گیرد.

زارع استفاده از دولت الکترونیک توسط دهیاری‌ها و فاصله گرفتن از سیستم کاغذی و سند نویسی را هم ضروری دانست و با بیان اینکه این اتفاق در گیلان به خوبی پیش رفته است ابراز داشت: در حال حاضر استان گیلان جزو استان‌های پیشرو در این زمینه محسوب می‌شود.

وی پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی به روستائیان را هم متذکر شد و خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم تا پایان سال واحدهای مسکونی روستائیان، محرومان، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی را که در روستاهای گیلان ساکن هستند کامل کنیم از طرفی در مورد بیمه حوادث روستایی هم خوب عمل شده و ظاهرا روستائیان استان از آن استقبال خوبی داشتند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه