نوغانداری صنعتی اشتغالزا و پردرآمد؛

رونق نوغانداری زیر سایه اعمال سیاست‌های حمایتی/ ساختار سنتی پرورش کرم ابریشم از موانع توسعه این صنعت است

نوغانداری یکی از صنایع مهم و پردرآمد استان گیلان است که با موانعی همچون ساختار سنتی پرورش کرم ابریشم در ایران، بازنشستگی بخش قابل توجهی از نیروهای متخصص در بخش دولتی نوغانداری و تعرفه گمرگی واردات ابریشم خام مواجه است.

رونق نوغانداری زیر سایه اعمال سیاست‌های حمایتی/ ساختار سنتی پرورش کرم ابریشم از موانع توسعه این صنعت است

به گزارش هشت دی، نوغانداری یکی از صنایع مهم در گیلان است که در این سال‌ها با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده است و در دوره‌ای به دلیل کاهش قیمت، نداشتن صرفه اقتصادی برای فعالان این عرصه و بی ثباتی بازار ابریشم از رونق افتاده بود اما در طی این سال‌ها با حمایت‌های بیشتر دولتی جان تازه‌ای گرفته است.

استان گیلان به عنوان قطب تولید پیله تر ابریشم نقش مهمی در رونق این صنعت دارد و تعداد قابل توجهی از مردم استان نیز در این عرصه مشغول به فعالیت و درآمد زایی هستند.


سید نبی هادی درو در گفتگو با خبرنگار هشت دی با بیان اینکه نوغانداری از جمله فعالیت‌های جانبی است که در کنار سایر فعالیت‌های اصلی بخش کشاورزی به درآمد خانوار روستایی کمک می‌کند گفت: تاسیس مرکز توسعه نوغانداری کشور، ذیل معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی به عنوان واحد متولی نوغانداری در ایران به منظور انجام وظایف حاکمیتی، نظارتی و توسعه‌ای یکی از اقدامات مهم این حوزه محسوب می‌شود.

رونق نوغانداری زیر سایه اعمال سیاست‌های حمایتی دولتی

رئیس اداره توسعه نوغانداری گیلان با اشاره به اهتمام در واسپاری فعالیت‌های تصدی‌گری نوغانداری به ویژه تولید تخم نوغان و نهال توت اصلاح شده به بخش‌های غیردولتی صاحب صلاحیت و واجد شرایط افزود: یکی دیگر از اقدامات جهت توسعه صنعت نوغانداری، اهتمام در اعمال سیاست‌های حمایتی دولتی در حوزه نوغانداری مانند تعیین قیمت خرید تضمینی پیله تر ابریشم است.

وی ادامه داد: ارائه تسهیلات به بهره‌برداران، تامین و تخصیص اعتبارات یارانه‌ای برای تولید تخم نوغان و نهال توت اصلاح شده، افزایش تعرفه گمرکی واردات نخ ابریشم خام از ۱۵ درصد به ۲۶ درصد (با هدف حمایت از تولید داخلی) و تامین تخم نوغان هیبرید پرتولید و مقاوم بی بیماری‌ها از محل تولید داخلی و واردات از کشور چین از اقدامات موثر این حوزه است.

هادی درو، تشکیل کارگروه نظارت بر واردات تخم نوغان هیبرید با حضور مرکز توسعه نوغانداری و مرکز تحقیقات ابریشم کشور را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: توزیع نهال توت اصلاح شده بصورت رایگان بین نوغانداران سراسر کشور گامی مهم در رونق این صنعت به شمار می‌رود.

رئیس اداره توسعه نوغانداری گیلان بیان داشت: جهت توانمندسازی بهره‌برداران فعالیت نوغانداری، دوره‌های آموزش فنی و تخصصی برای نوغانداران و کارشناسان کشاورزی مرتبط در سراسر کشور به صورت کلاس‌های حضوری و وبینار برگزار شد و شبکه مراقبت‌های فعال دامپزشکی کشور در زمینه پرورش کرم ابریشم را نیز تشکیل دادیم.

وی با اشاره به انجام‌ پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه نوغانداری در برخی از استان های کشور خاطرنشان کرد: تشکیل شبکه کارشناسان رابط نوغانداری سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌ در زمینه نوغانداری فی مابین وزارت جهادکشاورزی و کمیته امداد امام (ره) نقشی موثر در رونق مجدد این صنعت است.

هادی درو تصریح کرد: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دفتر مشارکت و توسعه کشاورزی زنان وزارت جهادکشاورزی و فراهم کردن بستر لازم برای حضور بخش خصوصی در بازار عرضه و تقاضای پیله تر ابریشم برای خرید محصول تولیدی نوغانداران به قیمت توافقی از دیگر اقدامات انجام شده جهت احیا و رونق نوغانداری در گیلان است.

بازار پیله و ابریشم در ایران شبه انحصاری است

وی با بیان اینکه بازار پیله و ابریشم در ایران یک بازار شبه انحصاری است، گفت: تعداد معدودی از تجار پیله و ابریشم و تولیدکنندگان نخ ابریشم در این بازار حضور فعال داشته و پیله‌های تر تولیدی در مناطق مختلف کشور را خریداری می‌کنند و این پیله‌ها پس طی فرایند خشک کردن در تولید نخ ابریشم‌ استفاده می‌شوند طی سالهای اخیر، پیله‌های تر تولیدی نوغانداران توسط تجار و تولیدکنندگان ابریشم به قیمت توافقی بازار خریداری شده است و عملا دولت به استثنای حضور سازمان تعاون روستانی در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان که با هدف خرید حمایتی و پیشگیری از کاهش قیمت پیله تر بوده است، نقش مستقیمی در خرید این محصول ایفاء نکرده است.

هادی درو، میانگین قیمت پیله تر به اقتضای شرایط بازار در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ را به ترتیب ۷۴ هزار تومان و ۷۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: در سال جاری قیمت این محصول با رشد قابل توجه از دامنه قیمتی ۱۲۰ تا ۱۵۵ هزار تومان برخوردار بوده است لذا سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها نقش مستقیمی در بازار این محصول نداشته‌اند و بیشتر نقش آنها عمدتا در زمینه نظارت در زمان توزیع تخم‌نوغان، مراحل پرورش کرم ابریشم و تولید پیله تر و هدایت و حمایت در زمان عرضه پیله بوده است.

رئیس اداره توسعه نوغانداری گیلان با اشاره به نقش‌آفرینی‌ سازمان‌های جهادکشاورزی در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی با هدایت و همکاری مرکز توسعه نوغانداری کشور افزود: اهتمام جهاد کشاورزی استان‌ها در همکاری در حوزه نوغانداری عمدتا در سالهای اخیر اهمیت بیشتری به خود گرفته و بدیهی است با توجه به بازنشسته شدن بخش قابل توجه‌ای از نیروهای متخصص مرکز توسعه نوغانداری کشور، حضور کارشناسان سازمان‌های یاد شده در رونق و شکوفایی صنعت نوغانداری و ابریشم کشور بیش از پیش ضروری است.

وی نقش مسئولین استانی و نمایندگان مجلس در حوزه نوغانداری را مثبت و مساعد همراه با حمایت به نوغانداری عنوان کرد و اظهار داشت: این موضوع در استان گیلان که از دیرباز به عنوان قطب فعالیت نوغانداری در ایران بشمار می‌آید، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ساختار سنتی پرورش کرم ابریشم از موانع توسعه این صنعت

هادی درو با اشاره به موانع عمده تولید در نوغانداری بیان کرد: ساختار سنتی پرورش کرم ابریشم در ایران، توتستان‌های بومی و کیفیت نسبتا نامناسب برگ توت و استهلاک بخش قابل توجه‌ای از اماکن پرورش کرم ابریشم نوغانداران و ضرورت بازسازی و به روزآوری آنها از جمله این موانع است.

رئیس اداره توسعه نوغانداری گیلان، بازنشستگی بخش قابل توجهی از نیروهای متخصص در بخش دولتی نوغانداری و عدم جایگزینی نیروهای تربیت شده را از دیگر موانع و مشکلات صنعت نوغانداری عنوان کرد و ادامه داد: فقدان یا کمبود اعتبارات سرمایه‌ای لازم برای بازسازی تاسیسات و امکانات تولید تخم نوغان و توت اصلاح شده بخش دولتی و کمبود اعتبارات برای توسعه دوره‌های آموزش نوغانداری از دیگر مشکلات فعالان این عرصه است.

وی خاطرنشان کرد: تعرفه گمرگی واردات ابریشم خام (۲۶ درصد فعلی) متناسب با اهداف حمایت از تولید داخلی پیله و نخ ابریشم نیست.

هادی درو تاکید کرد: بدیهی است مرکز توسعه نوغانداری کشور به عنوان واحد متولی این فعالیت، درصدد است با ارائه راه‌کارهای لازم در قالب برنامه‌های ۵ ساله توسعه و پرژوه‌های اقتصاد مقاومتی بر موانع برشمرده فائق آید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه