"سید عبدالمجید زواری" کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با ۸دی:

حقوق بشر ابزاری در اختیار کشورهای غربی/ هر کشوری که از اهداف غرب پیروی نکند برچسب نقض حقوق بشر می خورد

“سید عبدالمجید زواری” کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه حقوق بشر ابزاری در اختیار کشورهای غربی برای تحت فشار قرار دادن رقبا و کشورهای مخالف غرب است، گفت: هر کشوری که با ارزش ها و اهداف غرب پیروی نکند برچسب نقض حقوق بشر خواهد خورد و در این میان فرقی نمی کند این کشور چین باشد، یا روسیه یا ایران.

حقوق بشر ابزاری در اختیار کشورهای غربی/ هر کشوری که از اهداف غرب پیروی نکند برچسب نقض حقوق بشر می خورد

“سید عبدالمجید زواری” کارشناس مسائل بین الملل، در گفتگو با خبرنگار هشت دی با بیان اینکه حقوق بشر یا به تعبیر بهتر اعلامیه حقوق بشر، پیمانی بین المللی است که پس از جنگ جهانی دوم تصویب شد، اظهار کرد: بر اساس این اعلامیه تمامی انسان ها فارغ از نژاد، طبقه، جنسیت و ملیت، مذهب، زبان و … صرفاً به واسطه انسان بودن از مجموعه ای از حقوق مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی برخوردار هستند که می بایست به عنوان اساسی ترین و بنیادی ترین حقوق مردم توسط تمامی حکومت ها به رسمیت شناخته شوند.

وی افزود: با این حال به رغم اهداف خیرخواهانه ای که در تصویب این اعلامیه وجود داشت، این اقدام هم مثل اغلب برنامه های مشابه در طول زمان دچار انحرافاتی شد و کشورهای غربی از آن به عنوان ابزاری برای اعمال فشار وتحمیل خواسته ها و ارزش ها خود علیه رقبا بهره می برند. برای مثال عملکرد متناقض این کشورها در خصوص آزادی بیان، حقوق بشر، آزادی رسانه، تروریسم، و … همگی نمونه هایی از رویکرد دوگانه این کشورها در قبال این موضوع است.

کارشناس مسائل بین الملل در تشریح دلیل این رویکرد دوگانه، گفت: این موضوع به ماهیت سلطه طلبانه این کشورها برمی گردد که در مقاطع مختلف زمانی، به دنبال ابزارهایی برای تحمیل سلطه و تامین حداکثری منافع خود بوده اند.

زواری ادامه داد: حمله به هواپیمای مسافربری ایران در سال ۶۷ که اتفاقا در سالگرد آن هستیم هم نمونه ای از رویکرد متناقض و مزورانه نسبت به مفهوم حقوق بشر است، در این پرونده با وجود شکایت ایران به مراجع مختلف بین المللی، به دلیل عدم پاسخگویی کارشکنی دولت آمریکا و همچنین اعمال نفوذ واشنگتن در سازمان های مختلف، تاکنون پیشرفت خاصی حاصل نشده است. این در حالی است که در پرونده سرنگون ساختن هواپیمای مسافری کره جنوبی توسط روس ها در شهریور ۱۳۶۲، کاخ سفید با جنجال آفرینی و هیاهوی رسانه ای از آن به عنوان جنایت و عمل شنیع و ضد انسانی یاد کرد.

وی بیان کرد: در پرونده، هواپیمای کره جنوبی از مسیر عادی خود منحرف شده و در عمق ۵۰۰ کیلومتری خاک شوروی هدف سیستم دفاعی موشکی روس ها قرار گرفته بود. در حالی که هواپیمای ایرانی به قلمرو هیچ کشوری وارد نشده بود و در آب های بین المللی به حرکت خود ادامه می داد که و این ناو آمریکایی بود که وارد حریم آبی کشورمان شده بود.

وی با بیان اینکه حمایت آمریکا و کشورهای غربی در زمینه ایجاد و تجهیز داعش و یا دیگر گروه های تروریستی نمونه های دیگری از کارنامه این کشورها در زمینه حقوق بشر است که نشان می دهد برای تثبیت سلطه و منافع این کشورها، جان انسان ها کمترین ارزشی ندارد، گفت: حقوق بشر ابزاری در اختیار کشورهای غربی برای تحت فشار قرار دادن رقبا و کشورهای مخالف غرب است و هر کشوری که با ارزش ها و اهداف غرب پیروی نکند برچسب نقض حقوق بشر خواهد خورد و در این میان فرقی نمی کند این کشور چین باشد، یا روسیه یا ایران؛ مهم این است که این کشورها رویه ای خلاف کشورهای غربی در پیش گرفته اند و باید مجازات شوند و حقوق بشر یکی از ابزارهایی است که می توان از آن بهره برد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه