رئیس مجمع نمایندگان گیلان:

هنرمندان خلاق گیلان مظلوم واقع شده اند/ در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی فقیر هستیم

​حجت‌الاسلام صفری ملک میان با بیان اینکه هنرمندان خلاق گیلان مظلوم واقع شده‌اند و آنچنان که باید به آنان و هنرشان توجه نشده است گفت: ایران در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی کشوری فقیر محسوب می‌شود و این امر جای تاسف دارد.

هنرمندان خلاق گیلان مظلوم واقع شده اند/ در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی فقیر هستیم

به گزارش ۸دی،حجت‌الاسلام «محمد صفری ملک میان» شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران استان آسیب‌های شیوع ویروس کرونا به فعالان حوزه هنری به ویژه فعالان بخش تئاتر را مورد اشاره قرار داد.

شبستان نوشت: نماینده مروم رودسر و املش در این نشست، اظهارکرد:‌ با توجه به تعطیلی سالن‌های تئاتر به دلیل شیوع ویروس کرونا مشکلات معیشتی فراوانی گریبانگیر فعالان بخش تئاتر استان گیلان شده است.

وی، گیلان را دروازه تئاتر کشور دانست و بیان داشت: نه فقط در دوران شیوع کرونا بلکه قبل از آن هم ما با آسیب‌ها و چالش‌هایی در حوزه هنری مواجه بودیم و به نوعی از غافله عقب مانده و نتوانستیم از ظرفیت‌های بالای خود استفاده کنیم.

صفری ملک میان فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان درباره فرهنگ را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: شخصیت‌هایی بزرگ، ادبا، نقاشان و معمارانی در ایران بودند که تاثیرگذاری فراوانی در فرهنگ و ادب کل دنیا داشتند اما این روند رفته رفته دچار عقب‌گرد شد. از سویی ما می‌بینیم در بسیاری از کشورهای جهان اقدامات بسیار عظیمی از حیث هنری انجام شده و سرمایه‌گذاری هنگفتی روی این موضوع می‌شود.

وی با بیان اینکه در ۳۰۰ سال اخیر دنیا وارد یک تمدن جدید شده و رشد علم و تکنولوژی روی همه بخش‌ها اثرگذاشته است ابراز داشت: سؤال اینجاست که در این قافله تمدنی جدید ایران کجای کار قرار گرفته است از طرفی با توجه به ظرفیت‌هایی که داریم می‌توان به وضوح دید، زیرساخت‌های فرهنگی ما برای یک توسعه پایدار، زیرساخت‌های مناسبی نیست.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس زیرساخت‌های فرهنگی کشورمان را در مقایسه با سایر کشورها بسیار ناچیز اعلام کرد و گفت: کشورهایی مانند مالزی، سنگاپور و یا ترکیه به عنوان کشورهای مسلمان نشین توانستند در این هجمه طوفان‌های فکری و فرهنگی، فرهنگ مختص به خود را بومی‌سازی کنند در حالی‌که ایران نتوانست در این مسیر به موفقیتی دست یابد.

رییس مجمع نمایندگان گیلان با تاکید بر اینکه حوزه‌های مختلف فرهنگی با تمام زیرمجموعه‌هایی که دارد، می‌تواند در بخش اقتصاد کشورمان تاثیر مثبتی داشته باشد اضافه کرد: ایران در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی کشوری فقیر محسوب می‌شود که جدا جای تاسف دارد.

صفری ملک میان اینکه فعالیت در بخش تئاتر به عنوان یک شغل محسوب شود را امری شدنی اعلام کرد و با بیان اینکه ضعف سیاست‌گذاری یکی از موانع تحقق این امر است گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس و یکسری نهادهای مرتبط در بخش فرهنگ رسالت خاصی دارند اما اگر ما سیاست‌گذاری مناسبی نداشته باشیم هیچ اتفاق خاص و مؤثری در این حوزه رخ نمی‌دهد.

نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس با بیان اینکه به علت ضعف سیاستگذاری و قانون، بخش فرهنگی کشورمان دچار آسیب‌های بزرگی شده است تصریح کرد: شاخص فضای سبز در ایران برای هر نفر ۱۱ متر، آموزشی پنج متر، ورزشی یک متر و فرهنگی تنها ۲۰ سانت است.

وی این مقدار سرانه فضای فرهنگی به ازای هر فرد را در ایران یک فاجعه دانست و یادآور شد: در کشوری که در طول تاریخ خودش علمدار فرهنگ و تمدن در دنیا بود نه تنها در آن هنوز تعریف دقیقی از کار فرهنگی نشده بلکه در حوزه اجرا هم هیچ اقدام در خور توجهی شکل نگرفته است.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با اشاره به اینکه هیچ کدام از نمایندگان گیلان در کمیسیون فرهنگی مجلس عضویت ندارند افزود: طبق تجربه یکساله‌ خودم، در کل نمایندگان مجلس از بسیاری جهات تحت فشار قرار می‌گیرند و برای مسائلی مانند آب، برق، گاز و راه دسترسی آنقدر درگیر کار می‌شوند که خیلی نسبت به مسائل فرهنگی توجهی ندارند.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با تاکید بر اینکه در طول یکسال گذشته به غیر از چند مورد شهرستانی کمتر گروه فرهنگی در گیلان و کشور به وی مراجعه کرده و مطالبات خود را ابراز کرده است اضافه کرد: این ضعفی است که عمدتا در فضاهای فرهنگی کشورمان وجود دارد.

صفری ملک میان عدم وجود مطالبه‌گری از ناحیه اهالی هنر را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: نمایندگان مجلس دستشان باز است و می‌توانند کمک کنند به شرط آنکه این مطالبه‌گری از جانب اهالی هنر هم شکل بگیرد و تقویت شود.

نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس تفاوت‌های زیبا و وجود فرهنگ‌های مختلف از منطقه اشکورات و دیلمان گرفته تا جلگه، جنوب استان، طوالش و سایر مناطق گیلان را متذکر شد و تصریح کرد: شمار تحصیلکردگان فضاهای آموزشی بخش فرهنگی و هنری در کشورمان به حدود ۲ میلیون نفر می‌رسد و سالانه معادل ۳۰۰ هزار نفر دانشجو و دانش آموخته در این بخش داریم.

وی وجود نیروهای تحصیلکرده فرهنگی در گیلان را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه در کشورمان اقبال خوبی از سوی مردم نسبت به فعالیت‌های فرهنگی وجود دارد اظهار داشت: تمرکزگرایی در سیاستگذاری‌های فرهنگی تبعات منفی را در کشور و استان گیلان بر جای گذاشته است.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس کشوری مانند روسیه را مثال زد و با اشاره به اینکه این کشور توانسته با یکسری از اقدامات شاخص‌های فرهنگی خود را ارتقاء دهد اضافه کرد: هنرمندان خلاق گیلان قابلیت این را دارند که سرانه تولید آثار فرهنگی کشورمان را ارتقاء دهند اما زمینه متاسفانه این امر فراهم نشد.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان سرانه فروش گیشه‌های سینما در جهان را سالانه بیش از ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این سرانه در کشورمان سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان و در هنرهای نمایشی ۱۰۰ میلیارد تومان است و این اختلاف در اعداد نشان می‌دهد که اختلافات درون سازمانی در کشورمان وجود دارد.

صفری ملک میان با بیان اینکه حوزه تئاتر نسبت به صنف‌های دیگر هنری یک مقدار شرایط سختی دارد و نتوانسته‌اند جذابیت را در آن ایجاد کنند خاطرنشان کرد: بنده به عنوان یکی از نمایندگان خانه ملت این آمادگی را دارم که از طرح‌های منسجم تدوین شده بخش فرهنگ در مجلس دفاع کنم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه