سیر صعودی اما آرام کرونا در گیلان/رعایت قانون شفا مساوی با نابودی کرونا

شمار ابتلا و بستری بیماری کرونا در گیلان به گفته مسؤولان بهداشتی بیانگر صعودی بودن شیوع این بیماری است و رعایت قانون شفا میتواند شر این ویروس را از سر همه کم کند.

سیر صعودی اما آرام کرونا در گیلان/رعایت قانون شفا مساوی با نابودی کرونا

به گزارش ۸دی،مدتها می‌گذرد که شهرستان های ۱۷ گانه استان رنگ خوش آبی را به خود نمی‌بیند و کرونا، این ویروس حقیر اما خطیر همچنان فعال است و پیوسته قربانی می‌گیرد.

بر اساس نقشه‌ای که ماسک، نرم افزار تحت مدیریت وزرات بهداشت و درمان و آموزش پزشکی طراحی و نمایه کرده، مناطقی از شهرستان های لنگرود، سیاهکل، بندرانزلی، فومن، صومعه‌سرا، تالش و آستارا زرد و مابقی مناطق استان نارنجی هستند.

خوشبختانه برخلاف نخستین ماه امسال که مسافرت‌ها آزاد شد و بسیاری مبتلا به کرونا و شماری نیز فوت کردند، در اردیبهشت ماه شیوع بیماری کرونا در گیلان کنترل شده پیش رفت و تقریبا سیر یکنواختی را در پیش گرفت.

اما همچون گذشته مراکز بهداشتی منتخب و بیمارستان‌های استان همچنان پذیرای بیماران مبتلا به کرونا به صورت سراپایی و بستری هستند.

آبتین حیدرزاده، در جدیدترین گزارش از وضعیت مدیریت بیماری کرونای استان گفته مجموعا ۴۱۰ بیمار در بیمارستان‌های گیلان بستری هستند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ۶۰ بیمار مبتلا به کرونا در گیلان طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های سراسر استان بستری شده‌اند.

بر خلاف عده‌ای که معتقدند کرونا ضعیف شده و خطرناک نیست، حیدرزاده خبر داده که ۹۰ بیمار مبتلا به کرونا به دلیل وخامت حالشان در بهش مراقبت های ویژه بستری هستند.

متاسفانه بیش از هر زمان دیگری رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز مختلف استان به ویژه در هسته مرکزی شهر رشت کاهش یافته است.

مردم در گفت‌‌وگو با خبرنگاران استدعا دارند تا مردم حتی المقدور در خیابان‌ها نیایند‌ و کرونا گردانی نکنند.

شهروندان رشتی می‌گویند باید خرید و فروش در شرایط کنونی عمدتا به شکل مجازی باشد تا مردم مجبور به بیرون آمدن از خانه نباشند.

عده‌ای از شهروندان معتقدند بسیاری از مردم نه برای خرید بلکه صرفا برای گذراندن اوقات فراقت خود و بر اساس عادتی که دارند در شهر می‌چرخند و اوضاع را برای خود و دیگران بحرانی می‌کنند.

اما مسؤولان و متخصصان بهداشتی همچنان بر این باورند که تنها راه مقابله با بیماری کرونا مشارکت همه جانبه مردم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان میگوید مردم باید از دور همی های خانوادگی به جدیت بپرهیزند.

وی هشدار داده که شیوع بیماری کووید۱۹ در گیلان آرام آرام در حال صعودی شدن است و این یعنی اینکه مردم بیشتر باید مراقبت های بهداشتی و حفاظت فردی را جدی بگیرند.

یادمان ورود که قانون شفا (شستن مرتب دستها، فاصله گذاری فیزیکی و همچنین استفاده از ماسک) اما فی‌السابق در پیشگیری از بیماری کرونا موثر است و اگر کامل رعایت شود می تواند کرونا را ریشه کن کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه