هشت دی گزارش می دهد:

مردم شرق گیلان در انتظار تکمیل دومین سد بزرگ مخزنی استان/ تامین سالانه ۴۰ میلیون متر مکعب از نیاز آبی

سد پلرود دومین سد بزرگ مخزنی گیلان است که علاوه بر تامین آب باغات چای، نیاز آب شرب هشت شهر شرق استان به میزان ۴۰ میلیون مترمکعب در سال تامین می‌کند لذا ضروری است که دولت با اختصاص اعتبارات لازم و همچنین اعمال نظارت بر کار مجریان این پروژه، به انتظار چندین ساله مردم شرق گیلان پاسخ مناسبی دهد.

مردم شرق گیلان در انتظار تکمیل دومین سد بزرگ مخزنی استان/ تامین سالانه ۴۰ میلیون متر مکعب از نیاز آبی

به گزارش هشت دی، سد پلرود دومین سد بزرگ مخزنی پس از سدسفیدرود در استان گیلان است که در شهرستان رودسر در حال ساخت بوده و عملیات اجرایی این سد در سال ۱۳۸۹ توسط قرارگاه خاتم الانبیا آغاز شد؛ این سد از نوع خاکی است و روند ساخت حجم بدنه آن ۴۵ درصد معادل چهار و یک دهم میلیون مترمکعب تاکنون اجرا شده است و تونل‌های انحراف آن به تعداد دو رشته به طول های ۶۴۰ و۶۰۷ متر بصورت کامل احداث و در اسفند سال ۱۳۹۵ خاتمه یافت و بهره‌برداری از تونل‌های انحرافی نیز در همان سال آغاز شد.

سد مخزنی پلرود با هدف تنظیم آب دومین رودخانه بزرگ گیلان و استفاده از آن جهت تامین نیاز آبی افزون بر ۳۳ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی منطقه (پلرود و شلمان رود) ساخته شد که در صورت تکمیل علاوه بر تامین باغات چای، نیاز آب شرب هشت شهر شرق گیلان از جمله لنگرود، رودسر، چابکسر، کلاچای ،املش، کومله، اجارگاه و رحیم‌آباد به میزان ۴۰ میلیون متر مکعب در سال تامین می‌کند.

وعده محقق نشده معاون رئیس جمهور مبنی بر آبگیری سد پلرود در سال ۹۹

محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور سال گذشته در جریان بازدید از روند تکمیل این سد از امکان آبگیری اولیه آن در سال ۹۹ خبر داده بود و گفت: در صورت اختصاص اعتبار دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار آبگیری اولیه سد پلرود ممکن است و در صورت تامین این میزان اعتبار این سد در دولت فعلی به بهره برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان مجری پروژه، تعهد بدهد که در سال ۹۹ ساخت سد را به اتمام برساند و تحویل بدهد، دولت نیز متعهد می‌شود که تمام منابع مالی مورد نیاز را تخصیص بدهد و پرداخت کند.

آبگیری سد پلرود به پایان سال ۱۴۰۰ موکول شد

این صحبت‌های نوبخت در حالی است که طبق گفته محمد صفری نماینده رودسر و املش در مجلس، ۲۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات به این سد اختصاص پیدا کرد ولی قرار بر این بود که تا پایان دولت این سد به مرحله آبگیری برسد اما بعید است با این روندی که در پیش داریم تا پایان “سال ۱۴۰۰” به اتمام برسد.

معوقات پیمانکاران عامل اصلی تاخیر در پروژه سد پلرود

طبق بررسی‌های انجام شده، یکی از عمده دلایل تاخیر و وقفه طولانی مدت در تکمیل سد مخزنی پلرود، معوقات پیمانکاران این پروژه است به طوریکه پیمانکاران و عاملان سد از عدم پرداخت به موقع مطالبات و معوقعات خود گله مند هستند و همه چیز در گرو اختصاص اعتبار بیشتر و سرعت بخشی به کار است.

 صفری با اشاره به پیشرفت ۸۲ درصدی سد پلرود بیان کرد: سخت‌ترین مرحله اجرای این پروژه در ۲۰ درصد باقیمانده است که رسیدن به مرحله آبگیری سد پلرود و همچنین تملک اراضی حاشیه این پروژه از مهم‌ترین موانع اجرای این پروژه است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت مالکان این زمین‌ها باید در کوتاه‌ترین زمان مشخص شود تا از آسیب و ضررهای بیشتر به مردم این منطقه جلوگیری شود ادامه داد: در سه سال گذشته تزریق مالی به این پروژه ملی انجام نشده است.

نماینده رودسر و املش در مجلس با اشاره به تزریق ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای سرعت بخشی به روند تکمیل این سد تصریح کرد: تکمیل و بهره برداری از این پروژه را از مطالبات مهم مردم شهرستان است چرا که از این سد آب آشامیدنی و کشاورزی هفت شهر و روستاهای بسیاری فراهم می‌شود.

با توجه به اهمیت این سد و نقش مهم آن در تامین نیاز آبی استان گیلان و همچنین با توجه به در پیش بودن خشکسالی و بحران کم آبی در سال جدید، ضروری است که دولت با اختصاص اعتبارات لازم و همچنین اعمال نظارت بر کار مجریان این پروژه، به انتظار چندین ساله مردم شرق گیلان پاسخ مناسبی دهد و اندکی از نگرانی‌های کشاورزان و باغداران استان بکاهد.

علی رغم پیگیری‌های خبرنگار هشت دی جهت مصاحبه با صابر، ناظر و مجری آب منطقه‌ای گیلان در پروژه سد پلرود و اطلاع یافتن از آخرین وضعیت این طرح، کسی از این سازمان حاضر به پاسخگویی نشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه