شالیکاران نشاکاری را تا اواخر اردیبهشت انجام دهند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: از شالیکاران و کشاورزان گیلانی انتظار داریم فرآیند نشاکاری مزارع خود را بر اساس تقویم زراعی اعلام شده به انجام برسانند تا شاهد هدررفت منابع آبی نباشیم و صرفه‌جویی‌های لازم هم در این زمینه انجام شود.

شالیکاران نشاکاری را تا اواخر اردیبهشت انجام دهند

به گزارش ۸دی، وحید خرمی با اشاره به آغاز آب گذاری در مجاری آب کشاورزی فومنات و کانال راست سنگر (مناطق شرقی گیلان)  از پنجم اردیبهشت ماه و  آبگذاری  در کانال چپ سنگر (مناطق مرکز گیلان ) از نهم اردیبهشت ماه افزود : با توجه به پایش صورت گرفته، خوشبختانه در تمامی مناطق؛ آب به اندازه کافی در مجاری آبی جریان داشته و کشاورزان  نیز در حال فعالیت در شالیزار های خویش هستند.

وی  افزود: شالیکاران با توجه به شرایط مناسب جوی و وجود آب کافی در مجاری آب زراعی ، هر چه سریعتر نسبت به نشاء برنج بر اساس تقویم زراعی اقدام و مازاد آب موجود را نیز برای ذخیره سازی به سمت آب بندان های حوزه فعالیت خویش هدایت کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه برای لایروبی انهار و زهکش‌ها برنامه‌ریزی مدونی را انجام شده است تصریح کرد:‌ بر همین اساس و در سال آبی جاری برای لایروبی چیزی حدود ۵۰۰ کیلومتر از انهار و زهکش‌های نیازمند به لایروبی در استان گیلان برنامه‌ریزی انجام شده است.

خرمی با تاکید بر اینکه تاکنون حدود ۴۸۰ کیلومتر از انهار و زهکش‌ها  لایروبی شده است بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها با هدف تأمین آب زراعی را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: بازدیدهایی را از محدوده فومنات انجام دادیم از طرفی اراضی شالیکاری که در نوبت وصل آب قرار دارند به خوبی در حال آبگیری هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان عدم پوشش برفی در حوضه آبریز سد سفیدرود و به موجب آن کاهش میزان آب ورودی به این سد را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: آبگذاری کانال‌های فومنات و راست سنگر از ۵ اردیبهشت و آب مناطق مرکزی نیز از ۹ اردیبهشت آغاز شده و طبق برنامه به مدت ۲۰ روز متوالی جاری است.

خرمی انجام عملیات کشت و نشای اراضی شالیزاری استان گیلان در مدت آبگذاری کانال‌های آبیاری و توجه کشاورزان به این امر را ضروری خواند و اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۹۰۰ پمپ، ۴۵۰ ایستگاه آب و ۲۶۰ حلقه چاه در استان گیلان وجود دارد که برای سال زراعی و پشتیبانی از کشاورزان مهیا شده است.

وی در پایان با بیان اینکه آب زراعی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان از منابع سد سفیدرود تامین می‌شود آب‌بندان‌ها را منابعی خوب برای تامین آب زراعی دانست و خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه‌ای گیلان برای تامین آب زراعی شالیکاران از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کند از سویی از کشاورزان هم می‌خواهیم تقویم زراعی را رعایت کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه