خیمه رمضان مسکو، الگویی برای تحکیم وحدت اسلامی

خیمه ماه مبارک رمضان مسکو که از ۱۵ سال پیش در پارک پیروزی پایتخت روسیه دایر می شود، الگویی برای وحدت اسلامی است که می تواند در کشورهای دیگر نیز برای تقویت اخوت اسلامی برپا شود.

خیمه رمضان مسکو، الگویی برای تحکیم وحدت اسلامی

به گزارش ۸دی، خیمه بین المللی رمضان مسکو هر ساله در ایام ماه مبارک رمضان از سال ۲۰۰۶میلادی در محوطه مسجد شهدا واقع در ضلع غربی پارک پیروزی پایتخت روسیه دایر می شود.
این خیمه در این مدت فقط یک سال در سال گذشته بخاطر همه گیری شیوع کرونا برپا نشد و امسال نیز با تدابیر پیشگیرانه از جمله استفاده اجباری از ماسک و دستکش های یکبار مصرف و ضدعفونی همه وسایل واقع در خیمه ازجمله میز و صندلی ها هر یک ساعت یک بار برگزار می شود.

مهمانان خیمه نیز قبل از ورود به این چادر بزرگ با گنجایش صدها  نفر با دستگاه ویژه سنجش دمای بدن به منظور جلوگیری از ورود افراد بیمار کنترل می شوند.
خیمه رمضان مسکو چگونه سازماندهی می شود؟
خیمه رمضان مسکو از سوی شورای مفتیان مسکو عالی ترین نهاد اسلامی این کشور سازماندهی و مدیریت می شود و این نهاد که به صورت شورایی از روحانیون عالیرتبه اداره می شود، تمام امور مربوط به خیمه رمضان را برعهده دارد.
در زمان حاضر ریاست شورای مفتی های روسیه برعهده شیخ راویل عین الدین است که معمولا به همراه روحانیون عالیرتبه این نهاد اسلامی در مراسم های خیمه شرکت می کند.

کار خیمه به این صورت است که شورای مفتیان روسیه برنامه آن را اعلام می کند و هر روز از ۳۰ روز ماه رمضان به یکی از کشورهای اسلامی تعلق می یابد و در آن مراسم آن روز که یک ساعت قبل از افطار برگزار می شود در تلویزیون بزرگی در خیمه اماکن دیدنی آن کشور به همراه جاذبه های گردشگری و نیز چند مسجد بزرگ آن نشان داده می شود.
در این مراسم معمولا سفیر کشور اسلامی و یک یا چند نفر از روحانیون مسلمان آن کشور به همراه یک روحانی از شورای مفتیان روسیه سخنرانی می کنند.
قرائت آیات کلام الله مجید با صوت و مولود خوانی و تواشیح ماه مبارک رمضان از برنامه های دائمی در مراسم های خیمه رمضان مسکو است.

به عنوان مثال در سیزدهمین روز ماه رمضان در خیمه رمضان مسکو روز ایران برگزار شد و در آن کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو، حجت الاسلام صابر اکبری جدی رئیس مرکز اسلامی مسکو و دمیر محی الدینوف معاون امور بین المللی شورای مفتیان مسکو سخنرانی کردند که به زیان روسی و فارسی برای حضار ترجمه می شد.
در روز ایران فیلمی از مراکز فرهنگی و دیدنی‌های ایران از جمله چند منطقه در خلیج فارس و شهرهای مشهد، تهران و اصفهان نیز به نمایش در امد و در مورد هر یک از اماکن دیدنی توضیحات مناسبی به زبان روسی برای معرفی ایران داده شد.

نفیق الله آشیروف رئیس اداره مسلمانان بخش آسیایی روسیه معتقد است که خیمه رمضان در تحکیم پایه های دوستی میان مسلمانان روسیه و کشورهای مختلف جهان نقش بسیار مهم ایفا می کند.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: خیمه رمضان در معرفی دین مبین اسلام به جامعه روسیه مهم بوده است و کسانی که از این خیمه بازدید می کنند متوجه می شوند که برخی اخبار دروغین درباره اسلام که از طرف نیروهای ضداسلامی منتشر می شود، حقیقت ندارد و صرفا برای سیاه نمایی دین اسلام و بدجلوه دادن مسلمانان در انظار مردم است.

آشیروف درباره اهمیت خیمه رمضان گفت: می توان این الگوی مهم اخوت اسلامی و برکت ماه مبارک رمضان را در کشورهای دیگر اسلامی و حتی کشورهای غیراسلامی دارای جوامع بزرگ اسلامی اجرا کرد که حتما منشاء برکات برای مسلمانان خواهد بود.
وی با تاکید بر لزوم اتحاد بین مسلمانان گفت: مسلمانان از هر مذهبی باید صفوف خود منسجم کرده و با خودداری از پراکنده شدن، از نص صریح قرآن کریم و فرمایشات پیامبر اکرم (ص) بر تحکیم اتحاد اسلامی، پیروی و اطاعت کامل می کنند.
دمیر محی الدینوف معاون شورای مفتیان روسیه نیز خیمه ماه مبارک رمضان در مسکو، برپایی آن را سنت نیکویی خواند که دهها قوم اسلامی را در روسیه و نیز ملت های کشورهای دیگر را متحد می کند.
معاون شورای مفتیان روسیه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا نیز با بیان اینکه که هر ساله در مسکو در محوطه مسجد شهدا خیمه ماه مبارک رمضان برپا می شود که نشانه توجه فراوان به وحدت مسلمانان از همه مذاهب است، اظهار داشت: ما در این خیمه هر روز در ایام ماه مبارک رمضان دعوت به صلح و دوستی می کنیم.

محی الدینوف گفت: در طول ایام ماه رمضان در این خیمه با گنجایش صدها نفر هر روز دعا می کنیم و با دعوت به وحدت مسلمانان، همه با هم افطار می کنیم که باعث تقویت دوستی و اخوت بین مسلمانان روسیه و کشورهای مختلف مقیم مسکو می شود.

خیمه ای برای نزدیکی قلوب مسلمانان

خیمه رمضان مسکو محلی برای افطار دسته جمعی و گوش دادن به سخنرانی ها و اجراهای خلاقانه گروه های حرفه ای ملی است و هر روز صدها نفر  از این خیمه دیدن می کنند و در جریان این دیدار از آنها دعوت می شود در جلسات بحث وبررسی دینی و فلسفی و جلسات قرائت قرآن شرکت کنند.


هر ساله نمایندگان رسمی همه مذاهب روسیه، نمایندگان دولت مسکو، اعضای دومای روسیه و شورای فدراسیون، دانشمندان، هنرمندان، تجار و مردم از ملیت ها و ادیان متفاوت از چادر بازدید و با سخنرانی های خود به آن غنا و زیبایی می بخشند.

همچنین هر روز این خیمه ارائه کننده افطاری به مسلمانان روزه دار است که از غیر مسلمانان نیز برای شرکت در این مراسم دعوت می شود.

اسلام دومین دین بزرگ در جمهوری فدراتیو روسیه محسوب می‌شود. پیشینه ورود اسلام به روسیه به قرن ۸ قمری باز می‌گردد و نتیجهٔ آن جمعیتی حدود ۳۰ میلیونی مسلمانان در روسیه فعلی است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه