رونمایی از دفتر دوم کتاب جامع وصیت‌نامه شهدای گیلان

دفتر دوم وصیت نامه کامل شهدای استان گیلان در آستانه ۲۲ اسفند روز بزرگداشت شهدا رونمایی شد.

رونمایی از دفتر دوم کتاب جامع وصیت‌نامه شهدای گیلان

به گزارش ۸دی، جلسه شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت پیش از ظهر امروز در استانداری گیلان برگزار شد.

در این جلسه از دفتر دوم وصیت نامه کامل شهدای استان گیلان با حضور معاون تعاون بنیاد شهید و امور ایثارگران، استاندار گیلان و مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان رونمایی شد.

عبدالله پاکاری، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان در این جلسه با بیان اینکه این کتاب شامل اسناد و آثار شهدا و ایثارگران استان گیلان است گفت: یادآوری رشادت‌ها، حماسه‌آفرینی ها و معزز شمردن شهدا وظیفه ما است و درک واقعی راه و آرمان‌های شهدا باید تبیین شود.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان با اشاره به انتشار دفتر دوم کتاب جامع وصیت‌نامه شهدای گیلان اظهار کرد: این دفتر دوم وصیت نامه کامل شهدای استان به تصحیح و تنظیم نسرین خالدی در ادامه همان حروف الفبای جلد اول است که وصیت نامه ۱۰۶ شهید استان را شامل می شود.

وی با بیان اینکه در دفتر اول این کتاب، مشخصات و وصیت نامه یکصدشهید درج شده است اذعان کرد: دفتر اول «وصیت نامه کامل شهدای استان گیلان» به ثبت اطلاعات شهدا با نام خانوادگی حرف «آ» تا «اس» اختصاص داشت که با تصحیح و تنظیم دکتر کیانوش کیانی هفت لنگ به چاپ رسیده است.

در ادامه ارسلان زارع،‌استاندار کیلان در جلسه مشترک شورای حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان اظهار داشت: امام راحل عظیم الشان روحیه مقاومت در برابر متجاوز را احیاء کرد و با دم مسیحایی خویش؛ به همه مردم از زن و مرد و پیر و جوان یادآور شد که باید برای حفظ ارزش ها و کیان میهن، دفاع از کشور و جلوگیری از ادامه تجاوز ، سدی مستحکم باشند.

وی دفاع مقدس را یادآور دوران افتخارآفرینی‌هایی که استواری، عظمت و ایستادگی ملت ایران را به نمایش گذاشت و در تاریخ ثبت شد، دانست و بر ضرورت بازخوانی تاریخ این دوران تأکید کرد و گفت: این واقعیت تاریخی که کشور، مورد تجاوز قرار گرفت و نیروهای مسلح و مردمی در کنار ملت برای مقابله با این تجاوز، لباس رزم بر تن کردند و با همه توان از استقلال، شرف ، کیان کشور و انقلاب خویش با جان و دل دفاع نمودند؛ باید برای نسل جوان تبیین شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه اگر در آن دوران ، مقابل دشمن سر خم کرده و ایستادگی نمی کردیم؛ امروز نشانی از انقلاب و استقلال باقی نمانده بود، افزود: حاصل پیوستگی مردم و نیروهای مسلح و نیز گروه‌های مقاومت مردمی، تشکیل سرمایه بزرگ‌ اجتماعی است و امروز هم مسیر تعالی کشور با اتکاء به همین سرمایه ارزشمند وحدت و اتحاد ملی را عینیت می بخشد.

وی با بیان اینکه امروز دفاع مقدس در شمایلی دیگر در جبهه جنگ اقتصادی رخ می نمایاند و اثبات کننده مقاومت، امید و پیروزی است، اظهار داشت: بیش از هر زمان دیگری؛ نیازمند به‌کارگیری الگوهای آن دوران پرافتخار و نمایش عزت و سربلندی ملی هستیم.

استاندار گیلان به برگزاری برنامه‌های متعدد به‌مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس با مشارکت اقشار و کارگروه‌های مختلف با استفاده از بستر فضای مجازی و صداوسیما متناسب با شرایط ناشی از کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: امیدواریم اجرای این برنامه های متنوع ، با جلب رضایت خانواده های معظم شهدا ، برای سال های آتی نیز با قوت استمرار پیدا کند.

وی به قرارداشتن در آستانه ۲۲ اسفندماه روز بزرگداشت شهدا اشاره کرد و گفت: این مناسبت یادآور فداکاری‌ها و ایثارگری‌های بزرگمردان و جاودانان تاریخ است که برای تحقق آرمان های انقلاب کارهای بزرگ و با عظمتی را به ثمر نشاندند.

زارع با بیان اینکه مقاومت و ایستادگی بخشی از هویت و تاریخ هر ملتی را تشکیل می‌دهد بر ضرورت زنده نگه داشتن یاد شهدا و فرهنگ شهادت تأکید و تصریح کرد: اقدامات نرم‌افزاری در بخش کتاب، عکس، خاطرات و دستنوشته ها و احداث پارک موزه دفاع مقدس در زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت بسیار اثرگذار است.

وی با اشاره به گذشت افزون بر یک سال از شیوع ویروس کرونا در کشورمان و گرامیداشت یاد و خاطره شماری از خادمان سلامت که به خیل شهدا پیوسته اند، اظهار کرد: عالی‌ترین جلوه های ایثار در این مدت از سوی کادر فداکار درمان عیان شده است.

نماینده عالی دولت در گیلان ادامه داد: برنامه‌های روز شهدا، روز جانبار و مناسبت‌های پیش رو متناسب با شرایط کرونا با بهره گیری بیشتر از طریق بستر فضای مجازی، رسانه های گروهی و صدا و سیما اجرایی شود.

وی همچنین به اجرای تفاهم‌نامه بین استانداری گیلان و بنیاد شهید و امور ایثارگران در راستای ایجاد اشتغال و تأمین زمین برای مسکن ایثارگران طبق زمانبندی اشاره و اضافه کرد: بر استفاده از تمامی ظرفیت ها در مسیر استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران و نیز ایجاد اشتغال در واحدهای تولیدی و اقتصادی با استفاده از بخش خصوصی و حمایت از این عزیزان در جهت کارآفرینی و سرمایه گذاری همواره تأکید داشته و دارم.

در پایان جلسه به واسطه اقدامات صورت گرفته در آیین تکریم و تجلیل پیشکسوتان دفاع مقدس استان همزمان با تجلیل از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت در ارتباط تصویری با مقام معظم رهبری ، لوح تقدیر سردار کارگر رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس به استاندار گیلان اهدا شد.

در کتاب «فرهنگ اعلام شهدای استان گیلان» در مجموع هفت هزار و ۳۱ شهید برای استان گیلان از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۹۰ ثبت شده است که در این بین هفت هزار و یک شهید مرد و ۳۰ شهید زن بوده اند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه