چرا روغن های تولیدی به دست خانوارهای گیلانی نمی رسد؟!

عدم شفافیت در توزیع روغن در گیلان/ از تزریق قطره چکانی به بازار تا ایجاد جو روانی در جامعه!

عدم شفافیت در توزیع روغن در سطح بازار و رساندن آن به دست مردم موضوع مهمی است که مورد غفلت مسئولان استانی قرار گرفته است.

عدم شفافیت در توزیع روغن در گیلان/ از تزریق قطره چکانی به بازار تا ایجاد جو روانی در جامعه!

به گزارش ۸دی، پشت پرده ماجرای نوسانات بازار چیست؟! این سؤال اصلی این روزهای مردم گیلان است. که هیچ کس بیشتر از مسئولان ذیربط مسئول پاسخ دادن به آن نیستند. چرا یک روز مردم برای خرید مرغ صف می کشند و روز دیگر روغن در مراکز عرضه نایاب می شود؟!

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید مردم گیلان اکنون کالاهایی را به سختی تهیه می کنند که دست بر قضا در استان خودشان با بالاترین حجم، تولید می شود.

از یک سوء گیلان تولیدکننده روزانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ تن مرغ است که بیش از ۲۰۰ تن مازاد بر مصرف نیاز استان است و از سویی دیگر دو کارخانه ی تولید روغن در شهرستان رشت و صومعه سرا از شرکت های فعال در صنعت روغن کشی هستند که حجم وسیعی از روغن خوراکی را در استان تولید می کنند.

 کمبود روغن در استان به ‌زودی برطرف می‌شود!

تقریبا یک هفته پیش بود که “مهدی نقدی” معاون بازرسی سازمان صمت گیلان با اعلام اینکه روزانه ۵۰ تن روغن در استان گیلان عرضه می شود، گفت: کمبود روغن در استان به ‌زودی برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکل کمبود روغن در برخی فروشگاه‌های استان در حال برطرف شدن است، اظهار کرد: در چند وقت اخیر برخی از ماده اولیه کارخانه‌های تولید روغن در گمرک ترخیص نشده و این امر مشکلاتی را در بعضی از استان‌ها ایجاد کرد ولی اکنون این مشکل برطرف شده و روغن از استان‌های دیگر در حال ورود به گیلان است.

وی از عرضه روزانه ۵۰ تن روغن به بازار استان گیلان خبر داد و گفت: در استان گیلان دو کارخانه روغن‌کشی وجود داشته و بنا بر تصمیم ستاد تنظیم بازار مقرر شد این دو کارخانه روزانه هرکدام ۳۰ و دیگری ۲۰ الی ۲۵ تن روغن را به بازار عرضه کنند.

 

سهمیه روغن خوراکی گیلان را به استان‌های دیگر فرستادند

این مسئول به تخلف دو واحد تولیدی روغن اشاره کرد و ادامه داد: یک کارخانه تولید روغن در مازندران و یک کارخانه در گیلان ۹۴۷ تن سهمیه روغن خوراکی ماه‌های رمضان، محرم و صفر گیلان را به استان‌های دیگر فرستاده بودند. برای این دو کارخانه تشکیل پرونده شد و متخلفان به پرداخت بیش از ۱۰ میلیارد و ۲۲۷ میلیون تومان جریمه محکوم شدند. همچنین مقرر شد تا واحد تولید کننده متخلف در گیلان، روزانه حدود ۳۰ تن از سهمیه گیلان را به استان برگرداند.

واردات بالغ بر ۵۰۰۰ تن روغن خام از طریق مجتمع بندری کاسپین

این در حالی است که ۱۱ آبان ماه سال جاری “مهدی کاظمیان” مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی از ورود پنجاه و چهارمین کشتی حامل روغن به مجتمع بندری کاسپین، که حامل ۵۰۳۶ تن روغن خام مورد استفاده در تولید روغن خوراکی آفتاب گردان بود، خبر داد و گفت: میزان روغن تخلیه و وارد شده به کشور از طریق این بندر ظرف هفت ماه گذشته از مرز ۱۲۴ هزار تن عبور کرد.

وی با بیان اینکه روغن خام تخلیه شده برای تولید روغن خوراکی آفتابگردان مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: از زمان آغاز به کار بندر کاسپین در تیرماه سال ۹۷ تاکنون ۵۴ کشتی تانکر دار ۲۷۴ هزار تن روغن خوراکی خام را در این مجتمع بندری  در کوتاه ترین زمان ممکن تخلیه و بعد از بارگیری به مقصد کارخانجات تولید روغن کشور حمل کرده اند.

کاظمیان متذکر شد: با بهره برداری از بندر کاسپین در منطقه آزاد، بخشی از نیازها و کمبودهای روغن خوراکی کشور از طریق بنادر این منطقه و انزلی تامین شده و با تنظیم قیمت بازار زمینه ثبات قیمت در سبد کالای مصرفی خانوار فراهم شده است.

مسئولان باید پاسخگوی عدم شفافیت در توزیع روغن باشند

همانطور که در بالا گفتیم بخش وسیعی از روغن استان در گیلان تولید می شود اما آن چیزی که نامشخص است عدم شفافیت در توزیع این کالا است؛ آنطور که گزارشات میدانی نشان می دهد، دستان پشت پرده ای که یک طرف آن به یکی از هایپرمارکت های سطح شهر رشت باز می شود، بخش عظیمی از این تولیدات را در سیطره ی خود دارد که یا روغن را به دست خانوارهای گیلانی نمی رساند یا با تزریق قطره چکانی آن منجر به ایجاد جو روانی در جامعه شده اند!

عدم شفافیت در توزیع روغن در سطح بازار و رساندن آن به دست مردم موضوع مهمی است که مورد غفلت مسئولان استانی قرار گرفته است. موضوعی که تماس های خبرنگار هشت دی با معاونت بازرگانی سازمان صمت گیلان برای رسیدن به پاسخ آن بی جواب ماند.

از تزریق قطره چکانی به بازار تا ایجاد جو روانی در جامعه

در روزهای شیوع کرونا مسئولان استانی در یک نسخه پیچی شیک و مجلسی از مردم می خواستند در منزل بمانند و به صورت آنلاین خرید کنند، اما امان از مسئولانی که ندانند برای تعداد زیادی از مردم که به خاطر عملکرد ضعیف و سوء تدبیر مدیران اقتصادی استان، در تهیه هزینه معمولی ترین مایحتاج روزانه ی خود مانده اند؛ خرید آنلاین رؤیایی بیش نیست.

مردمی که با مشکلات زیاد اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند اکنون دغدغه شان این شده که اگر هم هزینه ی تأمین مایحتاج خود را داشته باشند، حداقل در صف های طولانی خرید مرغ آن هم در این دوران شیوع کرونا منتظر نمانند یا اینکه وقتی به مغازه ای برای خرید روغن می روند با جواب منفی مغازه داران مواجه نشوند؛ مسئله ای که منجر به ایجاد جو روانی و تشدید احتکارهای خانگی نیز می شود.

مردمی که منتظر حرکت جهادی مدیرانی هستند که به خاطر حل مشکلات همین مردم بر سر کار آمده و بابت آن حقوق می گیرند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه