در گفتگو با مردم و متولی مسجد چله‌خانه رشت مطرح شد؛

اقدامات عجیب شهرداری در محوطه مسجد چله‌خانه رشت/ از آغاز شبانه عملیات تجدید ساخت مزار دکتر حشمت تا تخریب بخشی از دیوار مسجد + فیلم

عملیات عمرانی احداث یادمان جدید دکتر حشمت در محوطه مسجد چله خانه رشت در نیمه های شب آغاز شد که در این عملیات گودبرداری غیر اصولی محل یادمان باعث تخریب بخشی از دیوار مسجد چله خانه شد؛ اما نکته عجیب دیگر ماجرا این است که متولیان مسجد چله خانه می گویند محوطه مسجد از گذشته های دور بخشی از این مسجد بوده است.

اقدامات عجیب شهرداری در محوطه مسجد چله‌خانه رشت/ از آغاز شبانه عملیات تجدید ساخت مزار دکتر حشمت تا تخریب بخشی از دیوار مسجد + فیلم

به گزارش ۸دی،  شهرداری رشت سه شنبه گذشته عملیات عمرانی ساخت مزار جدید شهید دکتر حشمت از یاران نزدیک میرزا کوچک جنگلی را آغاز کرد اما این عملیات عمرانی با حواشی مختلفی همراه بود. پیمانکار پروژه عملیات عمرانی احداث یادمان جدید دکتر حشمت را در نیمه های شب آغاز کرد و در این عملیات، گودبرداری غیر اصولی محل یادمان باعث تخریب بخشی از دیوار مسجد چله خانه شد.

اما نکته عجیب دیگر ماجرا این است که متولیان مسجد چله خانه ادعا می کنند محوطه مسجد از گذشته های دور بخشی از این مسجد بوده است. مسئولان شهرداری، برای اجرای عملیات عمرانی باید با متولیان این مسجد هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دادند اما به گفته مسئولان مسجد چله خانه، از این هماهنگی ها دریغ شده است. در همین خصوص به محل اجرای پروژه رفتیم و با مردم و مسئولان به گفت و گو پرداختیم:

یکی از اهالی و مجاوران مسجد محمدرسول الله صلی الله علیه و آله چله‌خانه رشت به خبرنگار ۸ دی گفت: مسجد چله‌خانه از مساجد بسیار قدیمی شهرستان رشت است که حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد و نام این مسجد نیز از تکیه‌های چهل روزه گرفته شده است که در این محل برگزار می‌شد.

وی افزود: ۱۵ سال قبل مسجد چله‌خانه توسط حجت الاسلام رفیع زاده، امام جماعت وقت مسجد بازسازی شد، تا قبل از این مسجد قدیم یک مسجد یکپارچه و کامل بود و همه صحن و محوطه مسجد فعلی به همراه مزار دکتر حشمت در صحن اصلی مسجد واقع شده بود و مسجد هم سه متر بالاتر از زمین قرار داشت.

وی افزود: بر اثر خاکبرداری های زیاد و هم‌چنین به دلیل قبرستانی که در این محل قرار داشت مسجد بازسازی شد.

حجت الاسلام روز افروزی، امام جماعت فعلی مسجد چله‌خانه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ۸ دی گفت: بعد از اینکه دکتر حشمت توسط عوامل رضاخان اعدام شد خانواده این شهید، پیکر ایشان را در اینجا دفن کردند و از همان زمان متولی قبرستان محلی موجود در این محل و مزار دکتر حشمت، مسجد چله‌خانه بود.

یکی دیگر از اهالی در این باره به خبرنگار ۸ دی گفت: ۳ سال قبل، محوطه مزار دکتر حشمت کاملا محصور بود، قبل از اجرای طرح جدید، این محوطه محصور هم در اختیار مسجد و مسجد متولی این بخش بود.

در ادامه حجت الاسلام روز افروزی نیز با بیان اینکه عملیات تجدید ساخت مزار دکتر حشمت از سه سال قبل آغاز شده است گفت: متاسفانه پیشرفت کار این پروژه بسیار پایین بود و پس از وقفه‌های بسیار طولانی از سه شنبه قبل عملیات اجرای پروژه شبانه آغاز شد.

وی افزود: متاسفانه در عملیات اولیه تجدید ساخت مزار دکترحشمت بخشی از دیوار مسجد فرو ریخت که این سانحه در اثر اقدام غیر اصولی صورت گرفته توسط پیمانکار به وقوع پیوست.

فاطمه شیرزاد، عضو شورای شهر رشت در همین خصوص به خبرنگار ۸ دی گفت: ما در این که باید مرمت دیوار خسارت‌دیده مسجد را انجام دهیم شکی نداریم و در این خصوص، همکاری های لازم از سوی شهرداری و پیمانکار با متولیان مسجد انجام خواهد شد و اگر ضرر و زیانی هم به مسجد وارد شده است قطعاً باید از سوی شهرداری و پیمانکار پرداخت شود.

عضو شورای شهر رشت درباره انجام هماهنگی‌های لازم با متولیان مسجد درباره آغاز عملیات عمرانی تجدید ساخت مزار دکترحشمت گفت: به نظر من، هماهنگی های لازم و اولیه انجام شده است اما اگر متولان مسجد خواستار هماهنگی‌های بیشتر هستند ما حاضریم باز هم با آن‌ها به گفت‌وگو بنشینیم و مذاکره کنیم و هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم.

اما این ادعای عضو شورای شهر رشت توسط امام جماعت مسجد چله ‌خانه رد شد. حجت الاسلام روز افروزی در همین خصوص گفت: شورای شهر و شهرداری در اقدامات اولیه خودشان هماهنگی‌های مختصری با هیئت امنا و اداره اوقاف شهرستان رشت انجام دادند اما متاسفانه در نهایی کردن طرح و اقدامات عمرانی هیچ‌گونه هماهنگی و توافقی بین شورای شهر، شهرداری و میراث فرهنگی با متولیان مسجد و سازمان اوقاف انجام نگرفت‌ و ما به عنوان متولیان مسجد از این طرح با آنچه که در حال انجام است اطلاعی نداریم چرا که توافقی بین طرفین درباره اجرای طرح صورت نگرفته است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه