روحانی به جنگ نمایندگان مردم رفته است؟!

روحانی تا کنون سه وزیر معرفی و دو سرپرست منصوب کرده که همگی به یک دلیل و آن هم عملکرد نامطلوب در فتنه مورد انتقاد نمایندگان مردم بوده اند. آیا این به معنای لجبازی با مجلس نیست؟

روحانی به جنگ نمایندگان مردم رفته است؟!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط، معرفی محمود نیلی به عنوان وزیر علوم پیشنهادی حسن روحانی، بازتاب مثبتی در مجلس نداشته است.

نیلی سومین وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت علوم است. نگاهی به وزرای پیشنهادی او سوال عجیبی را برای چندمین بار در اذهان پررنگ می کند.

اولین وزیر پیشنهادی روحانی، جعفر میلی منفرد بود که به یک دلیل واضح و روشن یعنی عملکرد ابهام آمیز در جریان فتنه ۸۸ در فضای دانشگاهی کشور مورد اعتماد نمایندگان مردم قرار نگرفت.

روحانی بلافاصله جعفر توفیقی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه برگزید. اما کارنامه او در جریان فتنه چیزی فراتر از میلی منفرد بود و حتی انتخاب او به عنوان سرپرست نیز مورد انتقاد نمایندگان قرار گرفت. پخش فیلم مربوط به اظهارات او در جریان فتنه در جمع دانشگاهیان، اوضاع را به سمتی پیش برد که در نهایت روحانی از معرفی اش به عنوان وزیر صرف نظر کرد.

با این وجود رضا فرجی دانا گزینه بعدی روحانی بلافاصله بعد از دریافت رای اعتماد، هر دو گزینه پیشین، یعنی توفیقی و میلی منفرد را به ترتیب مشاور و معاون خود کرد و جنجال بورسیه ها را به اوج رساند. همین موضوعات و به ویژه استفاده از حامیان فتنه در مناصب کلیدی، سرانجام نمایندگان مردم را وادار کرد تا رای اعتماد خود را از او پس بگیرند.

روحانی بلافاصله محمدعلی نجفی را سرپرست کرد که او هم یک سال قبل، دقیقا به دلیل عملکرد نامطلوب در فتنه، نتوانسته بود اعتماد نمایندگان برای وزارت آموزش و پرورش را جلب کند.

حال روحانی از معرفی نجفی هم خودداری کرده و محمود نیلی احمدی آبادی را به مجلس معرفی کرده است که نمایندگان در مورد او هم به همان دلیل پیشین یعنی عدم مرزبندی شفاف با فتنه ۸۸ انتقاد دارند. از طرفی، نیلی گزینه فرجی دانا برای دانشگاه تهران بود و در همان زمان تعدادی از نمایندگان با سرپرستی او مخالفت کرده بودند.

علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، عدم شفافیت در برنامه‌ها و عدم مرزبندی با اصحاب فتنه و عناصر مرتبط با فتنه ۸۸ را از نکات منفی وزیر پیشنهادی علوم عنوان کرده و گفته است: علاوه بر آن نیز ایشان چهره شناخته شده‌ای چه برای نمایندگان مردم و چه برای قشر دانشجو نیستند و برنامه آقای نیلی را که مطالعه می‌کردیم بیشتر تکرار برنامه‌های وزرای قبلی بوده و چیز جدیدی در برنامه‌های ایشان نبود.

از طرفی، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران هم درباره نیلی گفته است: امروز که سرپرست دانشگاه تهران به عنوان وزیر پیشنهادی دولت معرفی شده، ما مرزبندی مشخصی را درباره فتنه ۸۸ از او نمی‌بینیم.
به گفته او، از زمانی که وی به عنوان سرپرست دانشگاه تهران در این دانشگاه حضور دارد ثابت کرد خیلی نسبت به کسانی که در سال ۸۸ به نظام و مردم هزینه بسیار سنگینی تحمیل کردند رویکرد محکمی نداشته و حتی در مواردی هم شاهد موافقت وی با حضور افرادی که به نظام هزینه تحمیل کرده بودند در دانشگاه بودیم. اشخاصی نظیر حجاریان و نوری‌زاده و… که البته حضور دانشجویان انقلابی زمینه حضور آنها را فراهم نکرد و این در حالی بود که مجوز حضور آنها از سوی دکتر نیلی احمدآبادی صادر شده بود، اما حضور دانشجویان این برنامه‌ها را لغو کرد.

این فعال دانشجویی با تاکید بر اینکه نفس این اقدامات این شائبه را تقویت می‌کند که نیلی احمدآبادی با فتنه ۸۸ مرزبندی شفافی ندارد، گفت: در نشست‌های مختلف با نیلی این نقطه نظرات را به وی رسانده‌ایم و در حالی که ایشان پذیرا بودند، اما در عمل ترتیب اثر ندادند.

بیم تکرار نکته مورد اشاره او یعنی پذیرش مرزبندی با فتنه صرفا به صورت شفاهی، با اظهارات نمایندگان حاضر در جلسه فراکسیون رهروان ولایت با نیلی همچنان وجود دارد. دبیر فراکسیون رهروان ولایت درباره جلسه فراکسیون با نیلی گفته است:‌ در این جلسه نمایندگان دغدغه‌‌های خود را در ارتباط با مسائل مختلف از جمله در بحث فتنه مطرح کردند و اعضا از وزیر پیشنهادی خواستند تا نظر خود را در خصوص فتنه ۸۸ و افراد مرتبط با آن در دانشگاه‌ها اعلام و موضع خود را در این باره مشخص کند.

به گفته ایرج عبدی، وزیر پیشنهادی ضمن ارائه رزومه کاری خود به نمایندگان عنوان کرد نیروهایی که موضع‌گیری شفافی در قبال فتنه ندارند، قطعا در دوره وزارت بنده به کار گرفته نمی‌شوند.

به طور خلاصه، روحانی تا کنون سه وزیر معرفی و دو سرپرست منصوب کرده است که همگی به یک دلیل و آن هم عملکرد نامطلوب در فتنه مورد انتقاد نمایندگان مردم بوده اند. آیا این موضوع به معنای لجبازی رییس جمهور با مجلس یا تلاش برای مقابله با نظر نمایندگان و به کرسی نشاندن نظر خود نیست؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه