رئیس سازمان بهزیستی کشور:

بیشترین جمعیت سالمندان کشور در گیلان ساکن هستند

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر گیلان دارای بیشترین جمعیت سالمندی و پس از آن، استان‌های مازندران و تهران قرار دارند.

بیشترین جمعیت سالمندان کشور در گیلان ساکن هستند

به گزارش ۸دی،وحید قبادی دانا امروز در دهمین جلسه شورای ملی سالمندان اظهار کرد: وضعیت سالمندی در کشور طبق بند ۷ سیاست های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار سالمند داریم که برکت زندگی ما هستند به عنوان سالمندی فردی تهدیدی که نیستند هیچ بلکه باعث برکت هستند اما سالمندی در شرایط مختلف تعریف متفاوت دارد در کشور ما سن ۶۰ سال را برای شروع سالمندی در نظر گرفته اند در حالیکه در کشورهای توسعه یافته سن ۶۵ سال را در نظر می گیرند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: ۱۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند. در حالیکه در سال ۱۳۵۵، ۵ درصد جمعیت کشور سالمند بودند و در سال ۹۸ این عدد به ۱۰ درصد رسید؛ یعنی ظرف ۴۰ سال این جمعیت دو برابر شد و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۲۰ جمعیت سالمندی کشور به ۲۰ درصد برسد و طی ۲۱ سال میزان جمعیت سالمندی دو برابر شود.

به گفته وی، در حال حاضر گیلان دارای بیشترین جمعیت سالمندی و پس از آن، استان‌های مازندران و تهران قرار دارند و کمترین درصد جمعیت سالمندی ۶۰ سال به بالا مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق آخرین سرشماری انجام شده، ۷۲ درصد سالمندان متأهل و حدود ۲۶ درصد بدون همسر هستند و در این میان ۰.۹ درصد آنها هرگز ازدواج نکرده‌اند.

قبادی دانا با اشاره به بالا رفتن وضعیت سواد در سالمندان اظهار داشت: در سال ۱۳۵۵، ۱۲.۹ درصد سالمندان، باسواد و در سال ۱۳۹۵، ۴۶.۶ درصد از آنها باسواد بودند.

وی گفت: از سال ۸۵ پنجره جمعیتی به روی کشور ما باز شده و تا ۱۴۲۵ هم ادامه خواهد داشت و این زمان فرصت طلایی است که بتوانیم از فرصت این پنجره طلایی استفاده کنیم.

به گفته وی ۶۰ درصد سالمندان کشور یا مستمری بگیر سازمان ها و صندوق های بیمه‌ای یا تحت حمایت سازمان های حمایتی هستند.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه