تمهیدات کشورها برای برگزاری مراسم عید قربان در سایه کرونا

عید قربان یکی از اعیاد مقدس مسلمانان و یادآور اخلاص و بندگی حضرت ابراهیم (ع) در برابر پروردگار خویش است. در این روز به‌طور سنتی حیوانی قربانی می‌شود و در واقع فلسفه عید قربان، به مسلخ بردن شهوات نفسانی و قربانی کردن آنها در پیشگاه معبود است.

تمهیدات کشورها برای برگزاری مراسم عید قربان در سایه کرونا

به گزارش ۸دی،  امسال به دلیل بیماری همه‌گیر کروناویروس بسیاری از مراسم مسلمانان مانند سال‌های گذشته برگزار نمی‌شود.برای کاهش میزان ابتلا به این بیماری حفظ فاصله اجتماعی بسیار مهم است. برگزاری مراسم عید و بازدید از خانواده‌هایی که در گروه پرخطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ قرار دارند برای عدم گسترش این بیماری محدود شده است.

مساجد کمتر پذیرای افراد، مانند گذشته هستند و توصیه می‌شود که نماز عید قربان در خارج از منزل در فضای مناسب و ایمن برگزار شود. چندین کشور در خاورمیانه پیش از تعطیلات عید قربان برای جلوگیری از افزایش تعدد مبتلایان به کووید-۱۹ محدودیت‌ها و اقدامات بازدارنده را اجرا می‌کنند.

مراکش سفر به چند شهر از جمله شهرهای بزرگ مانند کازابلانکا و تانگیه را ممنوع کرده است. در الجزایر، دولت تصمیم گرفته ممنوعیت استفاده از وسایل نقلیه شخصی در ۲۹ استان را به مدت ۱۵ روز از روز سه‌شنبه ممنوع کند. هفته گذشته، دولت عمان اعلام کرد که این کشور از ۲۵ جولای تا هشت آگوست طرح خانه‌نشینی را اجرا خواهد کرد.

لبنان هنوز تصمیمی برای اجرای مجدد خانه‌نشینی اتخاذ نکرده است، بااین‌حال روز دوشنبه مقامات خانه‌نشینی و تعطیلی را پیشنهاد کردند.

کمیته عالی بهداشت و امنیت ملی کشور عراق به ریاست نخست‌وزیر مصطفی الکاظیمی روز یکشنبه اعلام کرد: مقررات ۱۰ روزه از آغاز عید قربان اجرا خواهد کرد و یکسری اقدامات برای مهار شیوع کروناویروس در عراق را به اجرا می‌گذارد.

کشورها در آستانه عید قربان در حال تغییر دادن محدودیت‌های برگزاری مراسم و سفرها هستند که در ذیل به برخی از این موارد اشاره شده است.

ترکیه

یکی از اعضای کمیته علمی کروناویروس ترکیه گفت که تعطیلات مسلمانان در عید قربان تعیین کننده بازگشایی مدارس در ماه آگوست خواهد بود.

وی اظهار کرد: ما عید قبلی را از طریق تماس ویدیویی در خانه جشن گرفتیم و مراسم عید قربان نیز باید با همین روش برگزار شود. این استاد همچنین از سنت بوسیدن دست بزرگان و قرار دادن دست بر پیشانی افراد انتقاد کرد و گفت: ما نباید در ایام عید قربان به دیدن بزرگان برویم و باید از بوسیدن دست پرهیز کنیم.

عربستان سعودی

نماز عید قربان امسال مانند گذشته در فضای باز اقامه نخواهد شد و فقط در مسجد برای جلوگیری از ازدحام جمعیت و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد. اجتماعات بیش از ۵۰ نفر ممنوع است، ماسک صورت در مکان‌های عمومی ضروری است و نقض آن ۱۰۰۰ ریال سعودی معادل۲۶۶ دلار جریمه دارد.

مغازه‌ها، رستوران‌ها و مراکز دیگری که به افراد بدون ماسک خدمات‌رسانی کنند ۱۰هزار ریال جریمه می‌شوند.

اداره کل هواپیمایی عربستان هفته گذشته اعلام کرد که هیچ تاریخی برای ازسرگیری پروازهای بین‌المللی تعیین نشده است. بااین‌حال، مرزهای زمینی با امارات، بحرین و کویت برای اتباع عربستان سعودی که مایل به بازگشت به کشور خود هستند، بازگشایی ‌شده است.

امارات متحده عربی

امارات متحده عربی از اواخر ماه مه به‌تدریج کاهش محدودیت‌ها را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون موفق شده است که میزان آلودگی کروناویروس را تا حدودی پایین نگه‌دارد، اما برخی از محدودیت‌ها هنوز هم برای عید قربان اعمال می‌شود.

نماز عید قربان در امارات باید در خانه اقامه شود و دعا از طریق صدا و تصویر پخش می‌شود. همچنین افراد تشویق می‌شوند که به‌صورت آنلاین حیوان قربانی را سفارش دهند و از وسایل مجازی برای تهیه پول و هدایای عید به کودکان استفاده کنند.

فعالیت‌های تجاری ازجمله فعالیت فروشگاه‌ها، مراکز ورزشی، سواحل عمومی، استخرهای شنا، پارک‌های موضوعی در حال حاضر ممنوع است و اقدامات احتیاطی در سراسر کشور انجام شود.

همه افراد باید در همه زمان‌ها ماسک صورت بپوشند و از حفظ فاصله دو متری با افراد دیگر اطمینان حاصل کنند.

امارات متحده عربی دستورالعمل‌هایی را برای بازدیدکنندگان دبی از اول آگوست تعیین کرده است که شامل ارائه آزمایش کرونا PCR منفی است

کویت

کویت قرار است از ۲۸ جولای وارد مرحله سوم محدودیت‌های کروناویروس شود. مساجد این کشور برای نماز عید قربان باز و هتل‌ها مجاز به استقبال بازدیدکنندگان خواهند بود و فعالیت تاکسی‌ها از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود. پروازهای تجاری از اول آگوست به فرودگاه بین‌المللی کویت از سر گرفته می‌شوند. البته پروازها در سه مرحله آغاز می‌شوند و در مرحله اول ۳۰ درصد پروازها اجازه دارند فعالیت کنند.

ساعات فعالیت در کویت از هفته گذشته کاهش‌یافته و اکنون از ساعت سه صبح تا ۹ شب است.

عمان

عمان پیش از تعطیلات عید قربان به‌منظور مقابله با روند اخیر ابتلا به کووید-۱۹ از ۲۵ جولای تا هشت آگوست خانه‌نشینی را اجرا می‌کند و بین ساعات هفت بعدازظهر و ساعت ۶ صبح، هیچ فردی مجاز به ترک خانه‌ خود نخواهد بود.

نماز عید، رفتن به بازارها برای خرید عید، بازدید از اقوام و جشن‌های گروهی عید تا پایان دوره خانه‌نشینی و سفر بین استان‌ها نیز ممنوع است. کلیه اماکن عمومی و مغازه‌ها بسته خواهند بود.افرادی که مقررات را رعایت نکنند۲۶۰ دلار جریمه خواهند شد.

این کشور همچنین مجموعه جدیدی از دستورالعمل‌های مسافرتی را برای کلیه مسافران ورودی و خروجی صادر کرده است، ازجمله این‌که الزام یک قرنطینه ۱۴ روزه برای افراد غیربومی صادر می‌کند و مسافران ورودی ملزم به پوشید دستبند ردیابی هستند.

قطر

تعداد محدودی مساجد و فضاهای بیرون آن برای نمازگزاران بازخواهد بود.هر فردی موظف است فاصله فیزیکی را حفظ کند و سجاده نماز همراه داشته باشد. مهمانی خانوادگی حداکثر ۱۰ نفر در خانه و ۳۰ نفر در بیرون از خانه مجاز است.

افراد در مکان‌های عمومی باید از ماسک استفاده کنند و از هرگونه تماس جسمی مانند دست‌دادن خودداری کنند. همچنین در روز عید از رفتن به کشتارگاه خودداری کنند و به‌جای آن از خدمات تحویل در خانه استفاده کنند.رستوران‌ها و مراکز منتخب مجاز خواهند بود با ظرفیت ۵۰ درصد خدمات‌رسانی کنند.

بحرین

تجمع گسترده در بحرین در هنگام تعطیلات عید قربان برای جلوگیری از افزایش موارد کروناویروس ممنوع است.

از شهروندان و ساکنین خواسته‌شده از دیدوبازدید خانوادگی خودداری کنند و از رسانه‌های اجتماعی برای تبریک عید استفاده کنند.

به همه توصیه می‌شود در خانه بمانند و اگر به دلایل ضروری خانه را ترک کردند، ماسک صورت بپوشند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

سالن‌های ورزشی، زمین‌های بازی در فضای باز و استخرهای عمومی در بحرین تا ۶ آگوست بسته خواهد بود. سواحل عمومی با رهنمودهای دقیق ازجمله محدود کردن گروه‌ها به پنج نفر و رعایت فاصله دو متر بین هر شخص دوباره بازگشایی‌شده‌اند.

سفر به بحرین فقط برای برخی افراد مجاز است و هرکسی که وارد بحرین شود، باید تحت آزمایش PCR قرار بگیرد و به مدت ۱۰ روز مجبور به خود قرنطینه می‌شوند.

در کشور سنگاپور واردات دام برای عید قربان ممنوع شده است. در انگلستان نیز برگزاری مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاز است. در پاکستان طرح خانه‌نشینی و محدودیت فعالیت‌ها از اول آگوست همزمان با برگزاری مراسم عید قربان اجرا می‌شود.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه