سیمای قدیم پیربازار رشت در زمان قاجاریه

پیر بازار درگذشته به ویژه در عصر قاجار به لحاظ واقع بودن بر سر راه‌های ارتباطی از اهمیت بسیاری در گیلان برخوردار بود، زیرا مسافران اروپا برای استفاده از راه آبی دریای کاسپین، ناگزیر بودند که از این بندر بگذرند.

سیمای قدیم پیربازار رشت در زمان قاجاریه

به گزارش ۸دی، پیر بازار درگذشته به ویژه در عصر قاجار به لحاظ واقع بودن بر سر راه‌های ارتباطی از اهمیت بسیاری در گیلان برخوردار بود، زیرا مسافران اروپا برای استفاده از راه آبی دریای کاسپین، ناگزیر بودند که از این بندر بگذرند.

یکی از راه‌هایی که اروپاییان می‌توانستند خود را به ایران برسانند، رفتن به باکو، در کرانهٔ دریای کاسپین و سوار شدن به کرجی و قایق های بزرگ به مقصد پیر بازار و سپس سفر به رشت و تهران بوده‌است.

در آن دوره پیر بازار پیش بندر شهر رشت به‌شمار می‌رفت و بیشتر کشتیهای بازرگانی که از بندرهای روسیه به ایران می‌آمدند، در این بندر لنگر می‌انداختند.
از آنجا که شهر رشت مرکز ارتباطی همهٔ راه‌های گیلان به‌شمار می‌رفت، کالاهای بازرگانی که از بندرهای روسیه به پیربازار می‌رسید، به رشت برده می‌شد و از آنجا به قزوین، زنجان، همدان، تهران و مازندران حمل می‌گردید. پیربازار بندر دریافت عوارض رشت نیز بود و گمرک‌خانه‌ای داشت که ناصرالدین‌ شاه‌ قاجار در سفرنامه‌اش از آن یاد کرده‌است.

از زمانی که جاده رشت به انزلی ساخته شد، این جایگاه اهمیت خود رااز دست داد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه