امام جمعه سنگر در گفتگو با ۸دی:

نگذارید مشکلات مردم “قاضیان سنگر” مثل “غیزانیه” امنیتی شود/ مافیای شن و ماسه پشت پرده برداشت‌های غیر قانونی/ مدعی العموم ورود کند

امام جمعه سنگر با بیان اینکه آب منطقه‌ای می‌خواهد ۱۵۰ خانوار سنگری حاشیه رودخانه سفیدرود را آواره کند، گفت: مسئولان قضایی با ورود به این پرونده اجازه ندهند این موضوع هم مانند ماجرای “غیزانیه” امنیتی شود.

نگذارید مشکلات مردم “قاضیان سنگر” مثل “غیزانیه” امنیتی شود/ مافیای شن و ماسه پشت پرده برداشت‌های غیر قانونی/ مدعی العموم ورود کند

حجت‌الاسلام محمد محمدیان، امام جمعه بخش سنگر شهرستان رشت در گفتگو با خبرنگار هشت دی درباره وضعیت حاشیه‌نشینان رودخانه سفیدرود در حوالی روستای قاضیان بخش سنگر اظهار داشت: مردم حاشیه سفیدرود در روستای قاضیان سالیان سال در این منطقه زمین آبا و اجدادی داشته‌اند و برخی حتی سند رسمی برای املاک خود دارند.

وی افزود: طبق اذعان مسئولان محلی و حتی استانی، مسئولان آب منطقه‌ای در گیلان درباره املاک حاشیه رودخانه سفیدرود در روستای قاضیان عملکرد خوبی ندارند.

امام جمعه سنگر با بیان اینکه یکی از نعمت‌های خدادادی بخش سنگر همین رودخانه سفیدرود است گفت: متأسفانه مطامع سیری‌ناپذیر عده‌ای در منطقه سبب شده است مردم این منطقه نه تنها از این نعمت بزرگ الهی بهره‌ای نمی‌برند بلکه بهره‌برداری‌های بیش‌ازحد از این نعمت الهی آسیب‌هایی نیز به مردم منطقه وارد کرده و می‌کند. مثلاً تغییر بستر رودخانه خسارت مالی و حتی جانی به اهالی وارد کرده است.

حجت‌الاسلام محمدیان علت مصائب و مشکلات مردم منطقه را ذی‌نفع بودن سازمان آب منطقه‌ای در ادوار گذشته و به ویژه سالیان اخیر در این مسائل عنوان و اظهار کرد: ذینفع بودن سازمان آب منطقه‌ای باعث شده است به جای اینکه این سازمان خادم مردم باشد مسائل و مشکلاتی هم برای آن‌ها ایجاد می‌کند و خود عامل ظلم به مردم شده است. سازمان آب منطقه‌ای به جای اینکه حافظ اموال ملی و منافع آن باشد حافظ منافع چند شرکت و افراد خاص شده است و مردم منطقه هم به خوبی می‌دانند که این‌ها چه کسانی هستند.

وی تأکید کرد: برخی هم از این فرصت با تهدید و تطمیع سوءاستفاده می‌کنند و می‌گویند خُب! یک سفره که پهن است می‌آیند برداشت‌های غیرمجاز خودشان را از بستر رودخانه انجام می‌دهند و ما باید بستر این سوءاستفاده‌ها را از بین ببریم.

امام جمعه سنگر ادامه داد: از حدود ۱۵۰ خانوار قرار گرفته در محدوده رودخانه سفیدرود از سوی آب منطقه‌ای شکایت شده است و این خانواده‌ها که عموماً به لحاظ مالی منبع درآمد آن‌ها کشاورزی و تولید است این روزها درگیر دادگاه شده‌اند و هر روز باید پله‌های دادگستری را بالا و پایین بروند تا توسط آب منطقه آواره نشوند.

حجت‌الاسلام محمدیان گفت: بررسی میدانی و اذعان مسئولان محلی نشان می‌دهد که اجحاف و ظلم به مردم حاشیه‌نشین سفیدرود به ویژه در منطقه قاضیان به عینه دیده می‌شود. ۲۸ سال قبل مردم منطقه با سازمان آب منطقه تفاهم کردند و مقداری از بستر رودخانه عقب‌نشینی کردند و جالب این است که نظام جمهوری اسلامی حدود ۷۰۰۰ متر دیوار حفاظتی در حاشیه رودخانه احداث کرده است که اراضی مردم مورد تخریب قرار نگیرد اما حالا آب منطقه‌ای ادعای مالکیت بر اراضی پشت دیوار حفاظتی را دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه اکنون در اراضی اختلافی، منازل مسکونی و اراضی کشاورزی مردم واقع شده است و این مناطق محل امرار و معاش مردم است و آب منطقه‌ای می‌گوید از هر طرف رودخانه حدود ۱۰۰۰ متر جز حریم رودخانه است اما اکنون می‌گویند ما حدود یک کیلومتر دیگر از دو طرف رودخانه را می‌خواهیم.

امام جمعه سنگر با بیان اینکه برداشت‌های مجاز و غیرمجاز بی‌رویه از رودخانه باعث تغییر مکرر بستر رودخانه می‌شود گفت: اکنون آب منطقه‌ای به بهانه بستر رودخانه به منازل و اراضی مردم تجاوز می‌کند درحالی‌که مردم منطقه آبا و اجدادی ساکن این منطقه بودند و این مشکلات هم نبود اما اکنون به‌یک‌باره ادعا می‌کنند حریم رودخانه تا این اندازه زیاد شده است.

حجت‌الاسلام محمدیان افزود: در سالی که رهبر انقلاب آن را سال جهش تولید نامیده است متأسفانه از آب منطقه‌ای داریم جهش تصرف اراضی مردم را می‌بینیم.

وی تأکید کرد: مردم منطقه می‌گویند ما کشاورز هستیم و این‌ها مرتب ما را به دادگاه و پاسگاه می‌کشانند و تهدید می‌کنند و زندگی را از ما سلب کرده‌اند. متأسفانه امروز که آیت الله رئیسی مبارزه با مفاسد را از داخل قوه قضائیه شروع کرده است در قضیه روستای قاضیان، آب منطقه‌ای امروز دارد توپ را به زمین دستگاه قضایی می‌اندازند و این دستگاه در این ماجرا مظلوم واقع می‌شود و انتظار این است که دادستان استان به عنوان مدعی العموم قبل از اینکه ماجرایی مثل غیزانیه و کرمانشاه در گیلان اتفاق بیافتد به این جریان ورود کند و مسئولان استان نگذارند به خاطر چند مسئول بی‌کفایت موضوع امنیتی شود.

امام جمعه سنگر افزود: حضرت آقا می‌فرمایند میکروب و مگس در جایی می‌نشیند که زخم باشد اگر زخم را درمان کنید آنجا مگس نمی‌نشیند اکنون موضوع حاشیه‌نشین‌های رودخانه سفیدرود همان زخم است و باید این مشکل با ورود مسئولان قضایی درمان شود. اکنون برخی از محل این رودخانه میلیارد، میلیارد می‌خورند و متأسفانه منافع مشترکی هم با آب منطقه‌ای دارند و همه به این موضوع اذعان دارند.

وی با بیان اینکه برداشت‌های غیرمجاز از بستر رودخانه گاهی باعث غرق شدن برخی جوانان منطقه شده است ادامه داد: متأسفانه مافیای شن و ماسه در پشت سر برداشت‌های غیر قانونی در منطقه قرار دارد و حتی برخی از این‌ها در ایام انتخابات‌های گذشته هم با پول خود پشتیبان برخی نامزدها شدند و از این نامزدها حمایت مالی می‌کردند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
درودبرامام جمعه شهرستان سنگریاورکشاورزان ویار امام خامنه ای
محمد
سلام درود بر تو ای با شرف
ناشناس در پاسخ به محمد
سلام درود بر امام جمعه عزیز لطفا پیگیر باشید
در حاشیه