معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان ؛

روش های آزمایشگاهی،تنها راه تشخیص وجود متانول در هر فرآورده است

معاون غذاو دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان تنها راه تشخیص وجود متانول در هر فرآورده را صرفا از طریق روش های آزمایشگاهی عنوان کرد.

روش های آزمایشگاهی،تنها راه تشخیص وجود متانول در هر فرآورده است

به گزارش ۸دی،فیروز سرودی در این خصوص اظهار داشت:  هیچ روش تشخیص خانگی قطعی برای تشخیص، الکل صنعتی و متانول از الکل اتیلیک یا اتانول وجود ندارد و رنگ شعله اختصاصی نبوده و تنها راه تشخیص وجود متانول در هر فرآورده، صرفا از طریق روش های آزمایشگاهی می باشد.

 وی ادامه داد: براساس مستندات علمی، مصرف خوراکی الکل اتیلیک ( اتانول) و یا غرغره کردن اتانول در محوطه دهانی هیچ گونه اثری در پیشگیری از عفونت کرونا ویروس ندارد و با خطر بروز مسمومیت ناشی از اتانول همراه است.

معاون غذاو دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه الکل متیلیک با همان متانول ضمن اینکه دارای اثرات ضد میکروبی بسیار ناچیزی در مقایسه با الکل اتیلیک (اتانول) است، گفت: اما به علت سمیت بالا، مصرف خوراکی آن با بروز مسمومیت های شدید، کوری و مرگ همراه می باشد.

 وی تصریح کرد: برخلاف اتانول که جذب پوستی از پوست سالم ندارد ، میزان جذب پوستی متانول به ویژه در پوست های آسیب دیده بالا بوده و می تواند سبب بروز مسمومیت شود. با توجه به خصوصیت سمی متانول، مراجع و راهنماهای معتبر بین المللی ، هیچ گونه توصیه ای مبنی بر استفاده از متانول جهت ضد عفونی دست، پوست، لوازم و تجهیزات پزشکی و سطوح ( مانند دستگیره در، میزکار و کف ) و … وجود ندارد.

معاون غذاو دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان از هموطنان خواست تا به هیچ عنوان از الکل متیلیک ( متانول) و یا الکل صنعتی که حاوی درصدهای مختلفی از اتانول به همراه متانول می باشد را برای ضد عفونی دست و پوست استفاده نکرده و چنانچه قصد دارند از فرآورده های ضد عفونی بر پایه الکل استفاده نمایند ، تنها از محلول های آبی الکل اتیلیک ( اتانول) و یا فرآورده های استاندارد حاوی الکل اتیلیک ( اتانول) با غلظت مناسب ( ۶۲ تا ۷۰ درصد) که صرفا” از منابع معتبر خریداری و با رعایت اصول توصیه شده ، استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری برنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه