روحانی:

به هیچ عنوان تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نمی‌پذیریم/ تحریم تسلیحاتی برگردد ما هم پاسخ می‌دهیم

رئیس جمهور گفت: اگر تحریم تسلیحاتی روزی بخواهد برگردد تحت هر عنوان با هر بیان و با هر مکانیزمی پاسخ ما همانی است که من در نامه به سران در پاراگراف آخر نوشتم.

به هیچ عنوان تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نمی‌پذیریم/ تحریم تسلیحاتی برگردد ما هم پاسخ می‌دهیم

به گزارش ۸دی، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جلسه هیئت دولت گفت:‌ ۱۸ اردیبهشت آغاز فشار بی‌نطیر علیه ایران از سوی یک رژیم مستبد علیه ملت ایران است. دوسال پیش در همین ایام در سال ۹۷ برخلاف همه قوانین و مقررات بین‌المللی و با نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، ترامپ در نطقی صریحا از برجام خارج شد.

وی با اشاره به بازگشایی‌های صورت گرفته پس از توافق برجام گفت‌: نتیجه این بود که بعد از توافق برجام در سال ۹۵ رشد اقتصادی ما یک رشد اقتصادی بی‌نظیر حتی در سطح جهانی بود ما رشد دوازده و نیم درصد داشتیم که چنین رشدی ما در این سال‌ها در تاریخ کشورمان نداشتیم و کم نظیر بود. نفت ما از ۹۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رفت، تمام طرح‌های نیمه تمام به سمت تکمیل شدن رفتند. پالایشگاه‌ها و واحدهای پتروشیمی فعال شدند، خب این تحملش برای مخالفین جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت و سنگین بود که یک کشور به تنهایی در برابر میز مذاکرات بنشیند و تمام خطراتی که ایران را تهدید می‌کرد را از پیش پای ملت ایران بردارد.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش به اشاره به تلاش‌های آمریکا برای توطئه‌های بیشتر علیه ایران گفت‌:‌ پس از خروج آمریکا از برجام، آنها فکر می‌کردند ما هم بلافاصله از برجام خارج می‌شویم. با نطق من اولین تیر ترامپ به سنگ خورد. آنها فکر می‌کردند که ایران از برجام خارج می‌شود و پرونده‌اش به شورای امنیت می‌رود. اما ما به ۴ بعلاوه یک مهلت دادیم و این مهلت‌ها را تمدید کردیم، مجموعاً یک سال به اینها مهلت دادیم تا رسیدیم به ۱۸ اردیبهشت سال ۹۸.

وی اضافه کرد:‌ گفتیم این مهلت دیگر کافی است، تا امروز به شما مهلت دادیم تا به تعهداتتان عمل کنید و چون عمل نکردید ما هم شروع می‌کنیم به کاهش تعهدات به صورت پلکانی. این تعهدات را کاهش دادیم، در پنج مرحله تمام آنچه را که لازم بود کاهش دهیم کاهش دادیم و دوباره به میزان برابر رسیدیم، یعنی از تعهداتمان عقب کشیدیم، آمریکا که خارج شده بود چهار به علاوه یک هم تا حد زیادی کار را عقب کشیده است و ما الان حالت متعادلی داریم. هر وقت آنها متعهد شوند به تعهدات برجامی عمل کنند ما هم همان روز به تعهدات کامل برجامی بر می‌گردیم.

رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که آمریکا در این سالها در همراه کردن اروپا موفق نبوده است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها تازه فهمیدند که چه خطای بزرگی کردند و از برجام خارج شدند. الان نه راه پیش دارند و نه راه پس، اگر همین طور پیش بروند تحریم‌های تسلیحاتی برداشته می‌شود و همان اسرائیل و عربستان و تندروها که ترامپ را وادار کردند از برجام خارج شود، آنها بازهم خواهند گفت ما اشتباه بزرگ کردیم و اگر هم کار دیگری انجام دهند مثلا بگویند ما به برجام برمی‌گردیم و برویم از «اسنپ بک»استفاده کنیم که نمی‌شود.

روحانی گفت: آنها از برجام خارج شدند. برای آمریکا دیگر برجامی وجود ندارد و تمام شده است. مگر اینکه دو مرتبه درخواست کنند و ما بپذیریم و آنها جبران کنند خطاهایشان را، تحریم‌ها را کنار بگذارند، بنابراین آنچه که آمریکایی‌ها راجع به تحریم تسلیحاتی فکر می‌کنند بدانند این جزو لاینفک برجام است، اگر تحریم تسلیحاتی روزی بخواهد برگردد تحت هر عنوان با هر بیان و با هر مکانیزمی پاسخ ما همانی است که من در نامه به سران در پاراگراف آخر نوشتم. سران خوب می‌دانند که جواب ما آن موقع چه خواهد بود. من در نامه خود به سران ۴ بعلاوه یک در نهایت تاکید کردم اگر چنین شود ما نیز چنان خواهیم کرد و آنان نیز می‌دانند اگر هم چنین خطایی مرتکب شوند چه عواقب وخیمی برای آنها و شکست بزرگ برای آنها خواهد داشت.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه