وحیده اسماعیلی

ناتوانی ستاد مدیریت بحران در بارش برف

علیرغم اینکه ازهفته‌ی گذشته پیش بینی بارش فوق شدید برف اعلام شده بود اما همه‌ی دستگاههای اجرایی گیلان بخصوص ستاد مدیریت بحران بار دیگر ثابت کردند آنگونه که از سطح بالای آمادگی های خود خبر می‌دادند، نیستند‌.

ناتوانی ستاد مدیریت بحران در بارش برف

 ۸دی: این بار پیش بینی های هواشناسی گیلان و فضای مجازی درست از آب درآمد و بین ۴۰ تا ۶۰  سانتی متر بارش برف شهرستانهای مختلف استان را در نوردید.

علیرغم اینکه ازهفته‌ی گذشته پیش بینی بارش فوق شدید برف اعلام شده بود اما همه‌ی دستگاههای اجرایی استان بخصوص ستاد مدیریت بحران بار دیگر ثابت کردند آنگونه که از سطح بالای آمادگی های خود خبر می‌دادند اما درعمل در برابر برف بیش ازهمیشه ناتوان وعاجز هستند.

قطع برق بیش از ۲۵۰ هزار مشترک گیلانی ، قطع آب شرب  ۵۰ روستا، مسدود شدن مسیرهای منتهی به رشت و خیابانها و معابر شهر، بسته شدن جاده اصلی رشت – قزوین محدوده شاه عباسی تا پلیس راه و محور فومن – شفت – سراوان و امام زاده هاشم  و محور آستارا- اردبیل و خلخال- اسالم و در راه ماندن هزاران خودرو در ورودی‌های استان از جمله بحرانهای ایجاد شده در پی بارش برف پیش بینی شده از هفته گذشته در گیلان بود.

قطع برق در برخی از مناطق شهر رشت در حالی از نیمه شب ۲۱ بهمن رخ داد که وسایل گرمایشی شهروندان دراثر قطعی برق، خاموش و هزاران شهروند رشتی ساعتهای زیادی شب برفی خود در سرما به صبح رساندند. قطعی و نوسانات شدید برق تا عصر روز ۲۲ بهمن در بیشتر مناطق رشت ادامه داشت.

همه‌ی این اتفاقات در حالی رخ داد که از چند روز باقی مانده به بارش سنگین برف، مسوولان دستگاههای خدمات رسان از جمله ستاد بحران و شهرداری و فرمانداری به طور مکرر در جلسات مختلف از میزان سطح بالای آمادگی در مواجه با برف خبر می‌دادند. ادعایی که خیلی زودتر از تصور، خلاف آن ثابت شد و نشان داد مسوولان استان در مدیریت بحران برف تا چه اندازه عاجز و ناتوان هستند و باردیگر این شهروندان هستند که باید با پیامدهای بارش برف و مشکلات آن دسته پنجه نرم ‌کنند.

چالشها و مشکلات برفی تا حدی گریبانگیر شهروندان گیلانی شده که اکنون می‌توانند تجربه‌ی بارش برف  ۲۱ و ۲۲ بهمن ۹۸ را که می‌توانست برایشان خاطره انگیز باشد به تجربه تلخ سالهای ۸۳ ، ۸۶ و ۹۵ اضافه کنند تا یادشان باشد ستاد مدیریت بحران در گیلان، بود و نبودش در بحرانها بی تاثیر وعاجزتر ازهمیشه بوده است.

چه خوب می‌شد مسئولان ستاد مدیریت بحران استان و سایر دستگاههای خدمات رسان کمی از تجربه‌ی سایراستانهای برف خیز کشور که حدود دو ماه است روزهای برفی را مدیریت می‌کنند بهره مند می‌شدند و اینگونه از غافلگیری خود سخن نمی‌گفتند.

نویسنده: وحیده اسماعیلی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
حمید
قبلا می گفتند غافلگیر شده اند.پیداست که غافلگیری توجیهی بیش نبود.
محمدي
تو رو خدا اينقدر مركزگرا نباشيد. مردم رودسر خيلي مظلومند. شرايطشان روز به روز بدتر هم ميشه. تا ديروز تلفن ثابت داشتند. از امروز تلفن ثابتشان هم قطع شده. مادر و پدر من سه روزه تو آپارتمان بدون آب و برق و تو سرما گير افتادند.
در حاشیه