تمامی جایگاه‌های دفن زباله در استان گیلان غیر استاندار است

مدیر کل محیط زیست گیلان با اشاره به مشکل پسماند و زباله در استان گیلان بیان کرد: تمامی جایگاه‌های دفن زباله در استان گیلان غیر استاندار است.

تمامی جایگاه‌های دفن زباله در استان گیلان غیر استاندار است

به گزارش  ۸دی نیوز به نقل از آستان‌خبر، مدیر کل محیط زیست گیلان در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم تجلیل از محیطبانان که همزمان با میلاد امام رضا(ع) در حرم مطهر سلطان سید جلال‌الدین اشرف(ع) برگزار شد با بیان اینکه تمامی جایگاه‌های دفن زباله در استان گیلان غیر استاندار است اظهار کرد: اولین موضع بحرانی ما برای حفاظت از محیط زیست مشکل پسماند و زباله است که برای حل این مشکل باید بحث تفکیک زباله از مبدأ در خانواده‌ها آموزش داده شود.

محمدرضا برجی پسماندهای فاضلاب را دومین خطر محیط زیست عنوان کرد و افزود: رشد شهرنشینی و عدم زیرساخت مناسب باعث شده که فاضلاب‌ها در رودخانه‌ها ریخته شود.

وی تغییر بی‌رویه کاربری مزارع و مراتع را سومین خطر محیط زیست دانست و افزود: متأسفانه به بهانه توسعه گردشگری و صنعت شاهد ساخت و سازهای غیر ضروری به خصوص در کنار سواحل هستیم که اغلب این بناها حداکثر دوماه در سال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برجی با اشاره بهتنوع زیست محیطی استان گیلان گفت: درحالی مهاجرت ۳۰۰ هزار پرنده را در گیلان شاهد بودیم که در همین استان حداقل تعداد ۲۰ هزار اسلحه شکاری وجود دارد.

مدیر کل محیط زیست گیلان مهمترین علت بی‌رویه شکار در این استان را عدم آگاهی مردم از اهمیت گونه‌های مختلف و کمیاب پرندگان و حیوانات عنوان کرد و افزود: تمهیداتی در شش ماه نخست سال به خصوص در مراتع و جنگل‌های برای جلوگیری از شکارهای بی‌رویه اندیشیده شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح تفضیلی پارک ملی بوجاق کیاشهر در انتظار تأیید نهایی است اظهار کرد:  هیچ عرصه‌ای در گیلان از دسترس تهدید و آلودگی دور نیست.

وی در پاسخ به اینکه چه زمانی را برای ارائه نهایی طرح تفضیلی پیش‌بینی می‌کنید گفت: نباید تأیید نهایی طرح تفضیلی پارک ملی بوجلق کیاشهر بیش از شش ماه طول بکشد.

برجی افزود: پارک ملی بوجاق مورد مناقشه بسیاری از مردم، ادارات حتی پره‌های صیادی است.

برجی با تبریک میلاد امام رضا(ع) و روز محیط‌بان گفت: مهمترین دلیل نامگذاری امروز به عنوان روز محیط‌بان، میلاد علی‌بن‌مو‌سی‌الرضا(ع) است که خود این بزرگوار ضامن آهو شده‌اند.

مدیر کل محیط زیست گیلان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کمبود محیط‌بان در گیلان اشاره کرد و افزود: با توجه به مساحت استان گیلان باید در هر یک هزار هکتار یک محیطبان باشد ولی در استان به ازای هر ۱۰ هزار هکتار یک محیط بان مشغول به فعالیت است.

وی نقش رسانه‌ها را در ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و حیات وحش بسیار مؤثر دانست و بیان کرد: محیط زیست تنها سازمانی است که حفاظت از حیات وحش را برعهده دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه