مدیرکل میراث فرهنگی گیلان:

۱۲ اثر معنوی گیلان ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: در یکسال گذشته ۱۲ اثر معنوی (ناملموس) استان گیلان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

۱۲ اثر معنوی گیلان ثبت ملی شد

به گزارش ۸دی، شهرود امیرانتخابی شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به ثبت ۱۲ اثر معنوی استان گیلان در فهرست آثار ملی ایران، اظهار کرد: این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هزار و ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه با ثبت این تعداد اثر معنوی مجموع آثار معنوی ثبت شده استان گیلان به ۶۷ اثر رسیده است، افزود: پرونده‌های الکاوه بازی، بازی مرغانه جنگ، آئین کت را گیشه، مهارت جوراب بافی گیلان، مهارت پخت تیان حلوا خشکبیجار، خورش ترش واش، سیاه پلو لنگرود، بادمجان شکم پر، پنیر برشته، کال کباب، باقلاوابیج، مهارت نوغانداری و ابریشم کشی سنتی از جمله پرونده‌هایی است که در یک سال اخیر به ثبت ملی رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه تلاش برای ثبت دیگر آثار معنوی گیلان در فهرست آثار ملی ادامه دارد، تصریح کرد: در حال حاضر پرونده ۵ اثر معنوی دیگر نیز تدوین و برای ثبت به وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده است.

وی بر لزوم توجه به تشکل‌های مردم نهاد تأکید کرد و افزود: تشکل‌های مردم نهاد نیز می‌بایست با فعالیت در این حوزه‌ها، نسبت به معرفی و شناسایی این دسته از آثار و موروثی ارزشمند معنوی که یادگار همت گذشتگان است، تلاش کنند.

کد خبر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه