شناسایی روش تدفین دوره اسلامی در منطقه باستانی لیارسنگ بن املش

با پایان پنجمین فصل از کاوش های باستان شناسی منطقه لیارسنگ ‌بن املش روش تدفین انسان ها در دوره اسلامی شناسایی شد.

شناسایی روش تدفین دوره اسلامی در منطقه باستانی لیارسنگ بن املش
به گزارش ۸دی، ولی جهانی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به شناسایی روش تدفین دوره اسلامی گفت: در کاوش های باستان شناسی در این منطقه، در بعضی از قبرها شیوه خاکسپاری دوره اسلامی رعایت شده و هیچ گونه شی با جسد دفن نشده است.
ولی جهانی  افزود: در فصول گذشته کاوش ، تدفین هایی از دوره های اشکانی و ساسانی در این محوطه شناسایی شد که حاوی اطلاعات مهمی از فرهنگ مادی ، ویژگی های جسمانی و تغذیه مردمان آن دوره در گیلان است.
سرپرست کاوش های باستان شناسی محوطه لیارسنگ ‌بن گفت : بررسی ها نشان می دهد در زمان ورود مسلمانان عرب به مناطق شمالی ایران ، مردم لیارسنگ‌ بن  املش تا قرن دوم و سوم هجری قمری سنت های پیشین خود را حفظ کرده اند که شواهد آن را می توان در گونه شناسی قبور این محوطه باستانی مشاهده کرد.
ولی جهانی اضافه کرد: با استناد به پنج فصل از کاوش های باستان شناسی ، مردم این منطقه جنگجو و دامدار بودند و ابزارآلات آهنی که به وفور در قبرها کشف شده این موضوع را تایید می کند.
وی  گفت : کاوش ها همچنین نشان دهنده  تداوم سنت ها در لیارسنگ‌ بن است و مردم این منطقه در دراز مدت به سنت های خود پایبند بودند و تا اواخر دوره ساسانی تا قرون دوم و سوم هجری قمری ادامه داشت.
وی اضافه کرد: نظر قطعی در خصوص یافته های این منطقه باستانی به بررسی های بیشتر و نتایج مطالعات آزمایشگاهی نیاز دارد.
لیارسنگ ‌بن املش یکی از مهمترین محوطه های تاریخی گیلان است که سال ۹۱ شناسایی شد. از سال ۹۲ گمانه زنی و کاوش های باستان شناسی در این منطقه آغاز شد.
محوطه تاریخی لیارسنگ ‌بن در سال ۹۷ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه