هشت دی گزارش می دهد:

غربت در خانه؛ بهترین واژه برای سردار غریب جنگل!

غربت در خانه؛ این بهترین عنوان برای مردی است که تمام زندگی خود را برای وطن و شهرش گذاشت!

غربت در خانه؛ بهترین واژه برای سردار غریب جنگل!

به گزارش ۸دی، غربت در خانه؛ این بهترین عنوان برای مردی است که تمام زندگی خود را برای وطن و شهرش گذاشت اما امروز کمتر از یک قرن بعد از فداکاری اش در زادگاه خود غریب مانده است، دیروز مراسم گلباران سردار جنگل با حضور تعدادی از مسئولان به خصوص مسئولان نظامی برگزار شد و به غیر از یک یا دو نفر مقام مسئولی شهری و استانی حضور نداشتند.

میرزا در خانه خود غریب است و ما گیلانی ها آن چنان که باید قدر این قهرمان شهر خود را ندانسته ایم، “محمد علی رمضانی ” در آستانه سالگرد میرزا کوچک خان جنگلی در گفتگو با هشت دی، پیشتر نسبت به غربت میرزاکوچک خان در خانه هشدار داده و گفته بود: متاسفانه گیلانی ها یک دُر گرانبها دارند اما بدست خود این دُر گرانبها را پنهان کرده و نمی خواهیم دیگران عظمت میرزا را ببینند.

دانش آموخته دکترای تاریخ با بیان اینکه با قاطعیت می گویم اگر کشورهای دیگر یکی مثل میرزا کوچک خان داشتند قطعا صدها فیلم سینمایی و هزاران ساختمان و خیابان بنام او می کردند، گردهمایی ها و سمینارهای بزرگ برگزار می کردند و او را از افتخارات خود می دانستند افزود: ولی متاسفانه در جامعه اسلامی و بویژه گیلان ما در معرفی این سردار بزرگ و آزادی خواه ابهام ایجاد کرده و خود سانسوری می کنیم .

وجه دیگر غربت میرزا تحریف شخصیت وی است، رمضانی در این باره به ما گفته است: هر کسی ادعا می کند که میرزا نیروی لیبرال بوده است کافی است یک بار به کتاب ها ی متعددی که ملی گراها و کمونیست ها و دیگرانی که حتی مخالف میرزا بودند در زمان و بعد از او نوشتند مراجعه کند، حتی یک جمله پیدا نمی شود که میرزا فردی لیبرال بود ه است. مطالب و نسخه های روزنامه جنگل بعنوان آثار ملی در مجلس وجود دارد اما متأسفانه در گیلان از مطالب آن بی خبریم.

 

استفاده از هنر بهترین وجه از تبیین یک شخصیت قهرمان است، تنها یک بار از میرزا کوچک خان فیلم ساخته شده و می توان فیلم های متعدد ساخت، در هفته های پیش صحبت از ساخت فیلم خانه پدری کرده و از ساخت آن انتقاد کرده بودیم زیرا می توان به جای ساخت فیلم هایی که چهره منفی از ایران به دنیا نشان می دهد فیلم هایی از اسطوره هایی از ایران زمین ساخت که میرزا کوچک خان جنگلی می تواند بهترین گزینه برای این کار باشد.

علاوه بر ساخت سریال و یا سینمایی می توان آثار مستندی ساخت که بسیار کم هزینه تر و اثرگذارتر هستند، مستندهایی که شبکه استانی گیلان می تواند خود عهده دار آن باشد و از بهترین مستندسازان استانی و کشوری در این باره استفاده کند.

علاوه بر ساخت مستند، برگزاری مراسم هایی برای تبیین اندیشه میرزا کوچک خان با محوریت داستان، شعر نیز می تواند در دستور کار باشد تا جوانان با این شخصیت هم استانی خود بیشتر آشنا شوند و برخی نیز نتوانند میرزا کوچک را به نفع خود مصادره کنند.

ایجاد بروشورها و کتاب های کوچک در کتابخانه های شهر، فرهنگسراها، دانشگاه ها، مدارس و حتی مساجد نیز راهکار دیگری است که مفاخر استان به مردم معرفی شوند و همه با شخصیت والای قهرمانان گیلانی آشنا شوند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه