بحران سوریه تا چه زمانی ادامه دارد؟

بحران سوریه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و این کشور را دچار تحولات شدیدی کرد٬ هنوز پایان نیافته و سوالات زیادی درباره اینکه این بحران تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ وجود دارد.

بحران سوریه تا چه زمانی ادامه دارد؟

به گزارش ۸دی؛سؤالات مهم و دشوار بسیاری وجود دارد که مهمترین آنها این است که ، چگونه رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، زمانی که به خوبی می داند که عامل زمان به نفع او بوده و به طور کلی در راستای محاسبات او در سوریه و منطقه است ، مجبور خواهد شد نیروهای خود را از غرب و شرق فرات خارج کند و به حمایت خود از جناح ها ، گروه ها و احزاب نظامی ، سیاسی و مردمی سوریه پایان دهد.

با توجه به داده های داخلی و خارجی، همه درباره تاریخ احتمالی راه حل نهایی مسئله سوریه متفق القول هستند و همگی می دانند که آنکارا یکی از طرف هایی خواهد بود که بیشترین تأثیر را در تعیین سرنوشت آن خواهد داشت .ولی به نظر می رسد با ادامه مواضع فعلی ترکیه در جبهه های نظامی ، امنیتی و سیاسی ، این اتفاق به زودی رخ نخواهد داد.

اردوغان در تمام سخنرانی‌های خود به تعهد کشورش در برابر وحدت ، استقلال و حاکمیت سوریه تأکید کرده ، اما بر خلاف گفته هایش ابتدا اقدام به تصرف غرب فرات و در حال حاضر شرق آن کرده است . حضور فعال نظامی ، امنیتی و اداری ترکیه از آگوست سال ۲۰۱۶ در غرب فرات ، ، توسط بسیاری حتی در ترکیه به عنوان نقض آشکار و علنی حاکمیت سوریه شمرده می شود . این حضور به آنکارا کمک می کند تا با توجه به تفاهمات آستانه در ژانویه سال ۲۰۱۷ و همچنین جلسات و توافق سوچی بین اردوغان و پوتین ، در تمامی امورات ریز و درشت سوریه مداخله کند.

کسی از اسرار و مسائل پشت پرده روابط دوجانبه خبر ندارد ولی اگر این روابط بخشی از راه حل جامع و نهایی بحران سوریه در کوتاه مدت و بلند مدت نباشد، نشان دهنده این است که اردوغان موفق شده برنامه های خود را در سوریه و در غرب فرات و به تازگی در شرق آن اجرا کند. خدا می داند که چرا اردوغان در برابر حل نهایی بحران ادلب که پوتین چشم خود را بر روی آن بسته است مانع تراشی می کند . وی همچنین توانسته همه جناح های مسلح را زیر پرچم شبه نظامیان موسوم به  ارتش به اصطلاح ملی سوریه متحد کند که بسیاری از ترک ها آن را نشانه مهمی از عدم تمایل آنکارا برای حل مسأله سوریه دانسته اند؛ زیرا دمشق عناصر این ارتش را خائن ، مزدور و تروریست می داند ، در حالی که اردوغان آنها را قهرمانانی که برای رهایی میهن شان می جنگند به شمار می آورد .

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه