رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: باید در کلاس درس حضور پیدا کرد و زحمات زیادی کشید تا به معرف دست پیدا کرد، ولی اصل معرفت در اختیار حق‌تعالی است و باید از خداوند بخواهیم اهل‌بیت(ع) را به‌گونه‌ای بشناسیم و محبتی همراه با معرفت به دست بیاوریم، که نتیجه این موضوع این بوده که انسان هر آنچه دارد برای رضای الهی است.

وی با بیان اینکه شهدای عالی‌قدر و علمای عالم الگوهای زندگی هستند که عالم، عامل و واصل هستند، ابراز کرد: عالمان دینی در جایگاهی هستند که جامعه را به‌سوی حقیقت سوق می‌دهند و این موضوع در پرتو آموخته‌های رسول خدا و اهل‌بیت(ع) است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: معنای تحول این نیست که همه‌چیز را به نحو دیگری دید، بلکه بر اساس تعبیر رهبر انقلاب باید وضع موجود و نواقص را شناخت و برای رفع آن تلاش کرد و این موضوع نیازمند حرکت جهادی و انقلابی همراه با نگاه به مردم و مردم‌داری است.

آیت الله رئیسی با تأکید بر اینکه نگاه قضات باید انقلابی باشد، گفت: حق‌الناس موضوعی است که همواره مورد تأکید است، حقوق هرکسی باید محترم باشد و در عین حفظ اقتدار و عظمت و عزت  حقوق مردم، حق‌الناس نیز حفظ شود، سازمان قضایی نیروهای مسلح ضمن صیانت از عظمت، اسرار و کارآمدی نیروهای مسلح به این موضوع توجه دارد که حق مردم حفظ و صیانت شود و این کار نیازمند ظرافت است.

وی با اشاره به اینکه نگاه‌ها در نیروهای مسلح باید انقلابی باشد چون در این سازمان نظم موضوعی محوری است، عنوان کرد: مردم‌داری موضوعی محوری است و در این سازمان نگاه به حقوق مردم موضوعی محوری است، محوری‌ترین نکته در نیروهای مسلح نگاه و عمل و رفتار و اندیشه انقلابی است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: نیروهای مسلح به برکت انقلاب اسلامی در ۴۰ سال در جایگاه ارزشمندی قرار دارند، نیروهای مسلح در زمان ۸ سال دفاع مقدس خوش درخشیدند و امروز در عرصه سازندگی و عرصه خدمت به کشور حضور فعالی دارد و این حضور نیازمند نظام مالی و روحیه انقلابی است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه سازمان قضایی نیروهای مسلح باید نگاهی داشته باشد که کشور را از آسیب‌های نظامی و توطئه‌ها و نفوذ حفظ کند و همچنان انقلابی و کارآمد و انقلابی بماند، گفت: لازمه این تحول این بوده که از هرگونه آسیبی حفظ بماند.

عضو مجمع مصلحت نظام با تأکید بر اینکه پرونده مُسن برای سازمان قضایی بی‌معناست، گفت: پرونده‌هایی که از اهمیت بیشتری برخوردار است باید به صورت دقیق رسیدگی شود، سرعت فدای دقت و دقت فدای سرعت نشود و زمان‌بر شدن آن ممکن است از اثر آن بکاهد، با دقت زاویه‌های پرونده موردبررسی قرار گرفته و سرعت لازم داشته باشد.

آیت الله رئیسی عنوان کرد: پرونده‌هایی که اشاره‌ شده و هر پرونده‌ای که موضوع دغدغه مردم باشد باید عادلانه و دقیق موردبررسی قرار بگیرد و اطلاع‌رسانی شده و مردم متوجه شوند که سرانجام چه شد و تحت تأثیر هیچ فضاسازی و جوسازی قرار نمی‌گیریم، این فضاسازی‌ها در تصمیم قوه قضاییه مؤثر نمی‌شود، باید حکم را شناخت و با صلاحیت تصمیم گرفت و آن را اجرا کرد.

رئیس قوه قضائیه افزود: موضوعی که اهمیت داشته این بوده که عدالت اجرا شود و احساس مردم این است که عدالت باید اجرا شود، ممکن است خواص راضی نشوند که مهم نیست و مهم این بوده که مردم احساس کنند عدالت در حال اجراشدن است، هیچ اجازه‌ای داده نمی‌شود فساد درجایی لانه کند و ممکن است برخی از این روند ناراضی باشند و این موضوع اصلاً مهم نیست و البته تأکید کرده‌ام برای عموم مردم اقدامات صورت گرفته گفته شود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه از نکات محوری قوه قضاییه عدالت است و همواره مورد تأکید است، تصریح کرد: منصفان جامعه زیاد هستند و باید در جریان امور قوه قضاییه قرار بگیرند، برخی پرونده‌ها چند سال است که در حال رسیدگی است و دارای ابعاد حسابرسی است و هنگامی‌که تصمیم گرفته می‌شود در اختیار مردم قرار بگیرد ایرادی ندارد و سبب اعتماد مردم و ایجاد عدالت می‌شود.

وی یادآور شد: کاری که در سازمان قضایی مورد تأکید است موضوع پیشگیری است، همه دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی باید تلاش کنند ناهنجاری‌ها در کشور کاهش پیدا کرده و بی‌قانونی و قانون‌گریزی در کشور نباشد چون امری ناپسند است و نظارت‌پذیری و  قانون مداری مورد تأکید است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اصلاح ساختارها سبب کاهش فساد شده و امر پیشگیری امری مبارک است، خاطرنشان کرد: مسئولان باید به سمت پاسخگویی حرکت کنند و جوابگوی مردم باشند، وظیفه‌دارند ضمن پاسخگویی  خود را در جایگاه پاسخگویی ببیند.