پل کابلی اهواز و هر آنچه که باید بدانید

تاریخچه پل کابلی یا پل سفید اهواز را در زیر بخوانید.

پل کابلی اهواز و هر آنچه که باید بدانید

به گزارش ۸دی، در فصل زمستان بهترین مقاصدی که می توانید به آن ها سفر کنید، شهرهای جنوبی و گرمسیر هستند که اهواز هم یکی از همین شهرهاست. اهواز یکی از معدود شهرهایی است که ملیت ها و قومیت های مختلفی را در خود جای داده است. اهواز به شهر شب زنده ها معروف است، چراکه روزهایش گرم و شب هایش خنک است به همین دلیل مردم بیشتر در شب ها به گشت و گذار در شهر می روند.

این شهر یکی از جنوبی ترین شهرهای ایران است که از لحاظ های مختلفی بسیار پر اهمیت است، چراکه شرکت های بزرگی همچون شرکت نفت خیر جنوب، شرکت فولاد خوزستان، شرکت ملی حفاری ایران در این شهر هستند. گویش مردم اهواز زبان فارسی است اما برخی از آن ها لهجه های گوناگونی دارند. مثلا بعضی های شان بختیاری، آبادانی، شوشتری و دزفولی و گاهی هم به زبان عربی صحبت می کنند. یکی از بزرگترین تفریحات مردم اهواز گشت و گذار در کنار رودخانه کارون است آن ها تا دیر وقت در کنار این روزدخانه تاریخی می نشینند و به صدای جوش و خروش آب ها گوش می دهند. رودخانه کارون یکی از نمادهای معروف اهواز است که اکنون پلی بر روی آن ساخته شده است. سالانه گردشگران زیادی با تهیه بلیط هواپیما اهواز بلیط هواپیما اهواز به این شهر گرمسیری سفر می کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با یکی از زیباترین جاذبه های اهواز یعنی پل کارون آشنا کنیم.

معرفی پل معلق اهواز

پل معلق یا پل سفید اهواز یکی از بهترین جاذبه های گردشگری این شهر است که سال هاست به نماد این شهر تبدیل شده است. اهواز یکی از گرمسیری ترین شهرهای ایران است که در فصل تابستان دمای هوایش به ۵۰ درجه سانتی گراد هم می رسد. به همین دلیل شب هایش کمی قابل تحمل تر هستند. این پل یکی از پاتوق های شبانه هر اهوازی است که در گشت و گذارهای شبانه به آن سر می زند.

در دل این شهر یک رودخانه با نام کارون در جریان است که جزء یکی ازپر آب ترین رودخانه های ایران محسوب می شود و جز یکی از معدود رودخانه هایی است که می شود در آن کشتیرانی کرد. بزرگترین تمدن های اهواز و تاریخی ترین اتفاقات در حاشیه همین رود رخ داده است. البته اکنون دیگر در کارون کشتیرانی نمی شود و از این ماجرا چند سالی است که می گذرد. این رودخانه از حاشیه های کوه های بختیاری سرچشمه می گیرد و آب شهر را تامین می کند. این رودخانه دارای دو ضلع شرقی و غربی است. پل کابل یا همان پل کارون جز چهارمین پل معلق دنیا به شمار می رود که البتهجز اولین پل معلق در ایران هم محسوب می شود. این پل هشتمین پلی است که از رود کارون گذشته و دوپاره شهر ها به یکدیگر وصل می کند. بازدید از پل کابلی اهواز جز اولین اولویت های هر گردشگری است که به این شهر سفر می کند. برای رفت و آمد به این شهر راه های مختلفی وجود دارد که اکثر مردم بلیط هواپیما تهران اهوازبلیط هواپیما تهران اهوازبلیط هواپیما تهران اهواز را انتخاب می کنند.


تاریخچه پل کابلی یا پل سفید اهواز

ایده ساخت پل معلق اهواز یا همان پل سفید اهواز در سال ۱۳۱۲ کلید خورد. در آن سال ها فقط یک پل بر روی رود کارون وجود داشت و آن هم پل فلزی راه آهن بود که با نام پل سیاه شهرت داشت و هنوز هم در کارت پستال های قدیمی عکسش وجود دارد. پل سیاه راه آهن راه آهن سراسری اهواز را به بندر امام خمینی که در ان زمان به بندر شاپور شهرت داشت، متصل می کرد. در سال ۱۳۱۲ و در خرداد ماه قرار دادی مبنی بر ساخت این پل در میان وزیر طرق، علی خان منصور، شوارع ایران و اسکار لیندال یکی از نمایندگان یک شرکت سوئدی به نام سونسکانتر پرنادانکتی پولاکت بسته شد. در آن زمن برای هزینه ساخت این پل معلق حدود ۵ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان پرداخت شد که پرداخت ان هم به وسیله بانک ملی ایران صورت گرفت. مصالحی که برای ساخت این پل استفاده شد همگی از طرف شرکت سنتاب به ایران صادر شد آن هم پس از اینکه سفارت ایران آن را در کشور سوئد در استکلهم تایید نمود.

در مهر ماه سال ۱۳۱۳ یک موقعیت مکانی برای ساخت پل کابلی بر روی رود کارون تعیین شد. اجرای ساخت این پل معلق به وسلیه یک مهندس آلمانی به همراه همسرش صورت گرفت. ساخت این پل تا تیر ماه سال بعد هم طول کشید یعنی سال ۱۳۱۴ که پایه های معلق پل هم به خوبی نصب شده بود و چیزی به پایان کار نمانده بود. کارها به خوبی پیش می رفت تا اینکه زمان سوار کردن هلالی های دوم پل فرا رسید. در آن زمان انگلیسی ها در شرکت نفت اهواز مشغول به کار بودند و به همین خاطر لوازمی را در اختیار مهندسین سازنده پل قرار دادند تا از آن ها برای نصب راحت تر و قوس پل ها استفاده کنند. در همین زمان انگلیسی ها بنا به دلایلی تمامی لوازم خود را پس گرفتند و شرایط به گونه ای شد که مندس آلمانی از شدن ناراحتی دق کرد و از دنیا رفت! و کار پل معلق نیمه تمام ماند. اما همسر او نا امید نشد و با تلاش و کوشش ساخت این پل را به پایان رساند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه