عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

روند توزیع یارانه انرژی در کشور عادلانه نیست/ جلوگیری از کاهش قدرت خرید دهک‌های آسیب‌پذیر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه یارانه بخش انرژی فقط باید در راستای حمایت از دهک‌های آسیب‌پذیر جامعه پرداخت شود گفت: روند توزیع انرژی در کشور عادلانه نیست و باید مورد بازنگری قرار گیرد.

روند توزیع یارانه انرژی در کشور عادلانه نیست/ جلوگیری از کاهش قدرت خرید دهک‌های آسیب‌پذیر

به گزارش هشت دی، محمود شکری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با انتقاد از وضعیت فعلی کشور و بی‌عدالتی‌هایی که در بخش توزیع یارانه بخش انرژی بین دهک‌های مختلف جامعه وجود دارد اظهار داشت: روند توزیع انرژی در کشور عادلانه نیست و باید برای بازنگری در آن به ویژه در لایحه بودجه سال آینده حتماً اندیشه‌ای اتخاذ شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اسراف و حیف و میل در سطح جامعه و مصرف نادرست انرژی را تنها یک شیوه‌ برای هدررفت منابع و ذخایر کشور اعلام کرد و بیان داشت: طبق تحقیقات به عمل آمده در حال حاضر ایران جزء آن دسته از کشورهایی محسوب می‌شود که سالانه از بالاترین میزان مصرف انرژی در دنیا برخوردار است.

شکری اسراف در چگونگی مصرف انرژی و هزینه‌های بسیار هنگفتی که این کار به کشور و خزانه وارد می‌کند را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: اصلاح الگوی مصرف در کشور باید جدی گرفته شود از سویی دیگر واقعی کردن قیمت انرژی می‌تواند به عنوان یک راهکار عملی و دقیق از هدررفت انرژی و یارانه‌های آن جلوگیری کند.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس با بیان اینکه واقعی کردن قیمت انرژی در کشور به یک برنامه بسیار دقیق و مدون نیاز دارد ابراز داشت: بدون شک مجلس نیز خواستار واقعی شدن قیمت انرژی است اما اگر قبل از انجام هر کاری توسط دولت، برنامه‌ای برای این کار تدوین و ارائه نشود از اجرای آن حمایت نمی‌کند.

وی پشتیبانی از قشرهای آسیب‌پذیر جامعه و دهک‌های کم‌درآمد را یکی از مهم‌ترین بخش‌های نظریه واقعی کردن قیمت انرژی در کشور دانست و اظهار داشت: افزایش گرانی و نرخ تورم و ایجاد نابه‌سامانی‌های اقتصادی زمانی رخ می‌دهد که هیچ برنامه و سیستمی برای کنترل بازار و حمایت از دهک‌های پایین درآمدی طراحی نشده باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم قبل از واقعی کردن قیمت انرژی را به عنوان یک ضرورت اساسی مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: سامانه‌های جامع و نوین در این بخش می‌تواند به دولت در جهت مقابله با افراد اخلالگر در نظام اقتصادی کمک شایانی داشته باشد تا فشار مضاعفی به مردم وارد نشود.

شکری جلوگیری از کاهش قدرت خرید دهک‌های آسیب‌پذیر را از جمله کارکردهای استفاده از سامانه‌های نوین نظارتی خواند و تصریح کرد: با توجه به هدفگذاری کشور برای اصلاح ساختار بودجه و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده بازنگری در قیمت انرژی امری ضروری است اما اجرای آن باید بسیار هوشمندانه باشد.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه