اختصاصی هشت دی؛

پیام عربستان به ابراز علاقه ظریف: با ایران مقابله می کنیم!

آیا دفاع از منافع نظام و مردمی که چند روز قبل با موشک به نفتکش شان حمله شده اعلام آمادگی برای حل اختلاف است؟!

پیام عربستان به ابراز علاقه ظریف: با ایران مقابله می کنیم!

به گزارش ۸دی؛ اولین مطلبی که یک دانشجوی روابط بین‌الملل یاد می گیرد این است که کلیه رفتار یک دیپلمات محور منافع دولت تابع است.

دیپلمات افسرتمام عیاری است که با ابزارهایی که در اختیار دارد از منافع کشور خود دفاع می کند.

و اولین نکته‌ای که لازم است یک دیپلمات بداند آن است که از هوش بالایی برخورد دار بوده و بتواند اولا اوضاع را تجزیه و تحلیل کند و بعد بر اساس داده ها بهترین تصمیم را اتخاذ نماید.

اگر این موضوع را با تیم دیپلماسی دولت مقایسه کنیم می بینیم که دستگاه دیپلماسی دولت روحانی چندان شباهتی با تعریف مذکور ندارد. در قضیه برجام دلسوزان نظام می گفتند آقایان دیپلمات! برجام نخود سرگردانی است اما این عده خندیدن و گفتند دلواپس نشوید.

در بحث منا و شهدای حجاج مظلوم حتی دست شاه کویت را بوسیدند اما عربستان تره‌ای هم برایشان خورد نکرد و اگر نبود سخنان کوبنده رهبری و هشدار به آل سعود خانواده حجاج همچنان باید در حسرت ابدان پاک شهدای خود می ماندند.

 تجاوز به نوجوانان ایرانی در فرودگاه جده، برهنه شدن زنان ایرانی در گرجستان، تحریم های ریز درشت تمامی ارکان نظام به دلایل واهی، استفای یهویی و شبانه و… هزاران نکته ریز درشتی است که وقتی به اینگونه رفتارها نگاه می کنیم تنها چیزی که به ذهن انسان رسوخ می کند آن است که دستگاه دیپلماسی دولت به جای دفاع ازمنافع کشور سعی دارد منافع دیگر دولت ها را تأمین کند!

مگر می شود بدون هیچ آورده‌ای بر روی قلب دانش هسته ای سیمان بریزند! و هیچکس هم حق نداشته باشد سؤال کند و مؤاخذه کند که آن همه وعده هایی که دادید و خون دانشمندان هسته‌ای را نادیده گرفتید آورده اش چه بود؟

چند وقت پیش بود یک کشتی در آب های امارات جلوی چشمان نیرو های اماراتی و آمریکایی دچار حریق شد و تمام دولت های عربی یک صدا و با همراهی رسانه های غربی تمام سعی خودشان را کردند که ایران را محکوم کنند.

یا یک پهباد در عربستان که متعلق به یمنی ها بود به زمین افتاد و تمام تلاش رژیم آل سعود بجای آنکه  علت را تجاوز ناجوانمردانه خودش بداند نوک حملات را سمت جمهوری اسلامی تیز کرد.

یا با هدف قراردادن پالایشگاه نفتی عربستان یعنی “آرامکو” توسط یمنی ها چه جوی بر علیه ایران ایجاد نکردند

و در جدید ترین اقدام نفتکش جمهوری اسلامی با پرچم ایران در آب های آزاد و از خاک عربستان مورد  اصابت موشک قرار گرفت، نفتکشی که شاهرگ اقتصاد و امید ملت ایران راا با خود حمل می کرد که  مقصد نرسیده به مبدأ یعنی کشورمان برگشت.

 حالا همگان انتظار داشتیم که دستگاه دیپلماسی واکنشی در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی اتخاذ کند این در حالی است که جناب وزیر برای سفر به عربستان و حل مشکلات با آل سعود اعلام آمادگی کرده است.

دکتر محمد جواد ظریف در گفت و گو با المسیره گفت: اگر شرایط مناسب فراهم شود، من آماده سفر به ریاض برای حل اختلافات خواهم بود.

 آیا دفاع از منافع نظام و مردمی که چند روز قبل با موشک به نفتکش شان حمله شده اعلام آمادگی برای حل اختلاف است؟!

آیا دولت آل‌سعود با همه نادانی و جهالتش وهم بر نمی دارد که جمهوری اسلامی از چیزی واهمه دارد که به جای واکنش درست اینگونه موضع گرفته و به خود اجازه می دهد که دنبال باجگیری از ما باشد؟

حالا همه انتظار داریم عربستان در جواب این محبت دکتر ظریف؛ اگر او را  با اهل و عیال برای حل اختلاف دعوت نمی کند حداقل با سکوتی این پالس مثبت جناب ظریف را به نیکی جواب دهد.

اما به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط»  اعضای کابینه عربستان در جلسه ای که ریاست آن‌ را «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی برعهده داشت، مدعی شدند که باید با یک توافق بین‌المللی  جامع، مانع دستیابی ایران به سلاح‌ اتمی شد.

در حالی که عربستان سعودی حتی از سوی محافل رسانه‌ای و کارشناسی کشورهای غربی هم به مدرسه تربیت تروریسم معروف شده است، اعضای کابینه سعودی در این جلسه مدعی شدند که حصول توافق جامع با ایران موجب توقف تامین مالی «گروه‌های  تروریستی مورد حمایت ایران» در منطقه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان سعودی نیز روز گذشته با تکرار اتهامات علیه ایران تصریح کرد برابر آنچه به ادعای او «تهدیدات ایران در منطقه» است، خواهد ایستاد.

«فیاض بن حامد الرویلی» رئیس ستاد مشترک ارتش سعودی گفت، نیروهای مسلح عربستان سعودی با افتخار در برابر تهدیداتی که منبع آن ایران و همپیمانان آن باشد، می‌ایستد و با آن مقابله می‌‌کند.

به نوشته الشرق الاوسط، وزرای دولت سعودی در نشست امروز کابینه حملات صورت گرفته به تاسیسات نفتی آرامکو در هفته‌های گذشته را محکوم کردند.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه