ریحانه خداجو
یادداشت/

۲۶مرداد؛ سالروز بازگشت پرستوهای مهاجر به میهن

۲۶مرداد ۱۳۶۹ پرستوهای مهاجر درحالی به میهن خود برگشتند که خیل عظیمی از مردم به استقبال و خوش آمد گوییشان آمده بودند.

۲۶مرداد؛ سالروز بازگشت پرستوهای مهاجر به میهن

هشت دی: روز ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹، میهن اسلامی به استقبال پرنده های مهاجر آمده بود که پس از سال ها اسارت در زندان ها و اسارتگاه های رژیم بعث عراق، قدم به خاک پاک میهن اسلامی خود گذاشتند.

ستاد رسیدگی به امور آزادگان که در ۲۲ مرداد ۶۹ تشکیل شده بود، تبادل حدود ۵۰ هزار آزاده را با همین تعداد اسیر عراقی و با هماهنگی دستگاههای دیگر برعهده گرفت با این تفاوت که اسرا آنها نظامی بودند و اسرای ما بیشتر بسیجی و غیرنظامی.

آنان اگرچه روزی که آمدند که دیگر امام راحل نبود و در فراق خمینی کبیر (ره) اشک می ریختند اما با اطاعت از ولی امر مسلمانان جهان برای توسعه کشور در بخش های مختلف با قدرت و استقامت ایستادند و اینک نیز در جای جای میهن اسلامی در کسوت های مختلف برای اعتلای کشورمان در تلاش هستند.

 

اکنون چه زیبا این فرهنگ ناب مقاومت و ایستادگی در برابر کفر و ظلم به بهترین وجه به نسل امروز جوانان این کشور به ارث رسیده است که همیشه ماندگار شد و اگر روزی آزاده‌ای همچون شهید شهسواری با دست بسته در دل دشمن مرگ بر صدام گفت، امروز جوان رعنایی چون شهید مدافع حرم محسن حججی در بند خبیث‌ترین دشمنان با شکوه و ایستادگی درس آزادگی و عزت به عالم می‌دهد ثمره همان روزهای سخت دفاع مقدس و اسارت ها است.

۲۶مرداد انتظار پایان یافت و بازگشت پرستوها، سخنی بود که هر پیر و جوانی ورد زبان خود کرده بود؛ آری، آن روز عشق طلوع کرد همان عشقی که هشت سال پیش بدرقه اش کردیم و اینک به استقبالش می رویم. چشم های همگان اشک بار بود، نه به خاطر غم و اندوه، بلکه این بار از شوق وصال؛ چرا که وعده خدا محقق شده بود اِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرا.

اینان که سینه هایی فراخ تر از اقیانوس داشتند و از همه جا و همه کس بریده و به خدا پیوسته بودند آزاده نامیده شدند چون از قید نفس و نفسانیات رهایی یافته بودند.

 

مقام معظم رهبری در تجلیل مقام اسیران جنگ تحمیلی می فرماید: شما آبرومند و پیروز و سربلند برگشتید

اینکه ما به اسرایمان، آزادگان می‏گوییم، بی‏وجه نیست. شما که برگشتید، آبرومند و سربلند برگشتید. دین و اعتقاد و دل‏بستگی‏تان به امام و اسلام و انقلاب را حفظ کردید.

پیش دشمن، آبروی ملت را حفظ نمودید و ملت را سرشکسته نکردید. اینها خیلی ارزش دارد. امروز هم که برگشتید، بحمداللّه‏ پیروز برگشته‏اید.

شما آزادگان و عزیزان زندانی و دربند ما و نیز ملت ایران، حجت را بر مسئولان و ما تمام کردید.

هیچ‏کس در نظام جمهوری اسلامی، با داشتن چنین ذخیره‏های ارزشمندی مثل شماها و مثل بقیه آحاد ملت در مقابل دشمنان، یک لحظه احساس ضعف نخواهد کرد.

شما عزیزان مثل گذشته به خدا توکل کنید. با خدا ارتباطتان را حفظ کنید. دستاورد دوران اسارت را مثل ذخیره ارزشمندی برای خودتان نگه دارید.

یاد آن همه فداکاری و اخلاص و ایثار مردم و آن همه وحدت و همدلی و مسئولیت‌پذیری سیاست‌گذاران و مجریان زنده و گرامی باد. روز آزادگان هم بر همه آزادگان دوران انقلاب و دفاع مقدس و خانواده‌های محترم‌شان مبارک.»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه