کوچکی نژاد با اشاره به تغییر اکوسیستم دریای خزر:

عمق تالاب انزلی به دلیل رسوبات از ۶ متر به یک متر رسیده است/ حیات تالاب انزلی در معرض خطر جدی

نماینده مردم رشت در مجلس با انتقاد از اینکه عمق ۶ متری تالاب انزلی به دلیل رسوبات و ورود فاضلاب به یک متر رسیده، گفت: نسل آبزیان خزر به ویژه فک در معرض انقراض است.

عمق تالاب انزلی به دلیل رسوبات از ۶ متر به یک متر رسیده است/ حیات تالاب انزلی در معرض خطر جدی

به گزارش ۸دی جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس با هشدار نسبت به اینکه نسل آبزیان خزر به ویژه فک در معرض انقراض است، گفت: متاسفانه اکوسیستم دریای خزر در حال تغییر است؛ صید بی رویه و ورود فاضلاب‌های صنعتی و خانگی و همچنین سموم کشاورزی نسل آبزیان خزر را در خطر انقراض قرار داده است.

ورود سالانه ۶۰۰ هزار تن رسوبات به تالاب انزلی

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، از ورود سالانه ۶۰۰ هزار تن رسوبات به تالاب انزلی انتقاد کرد و افزود: متاسفانه به دلیل ورود این رسوبات سالانه عمق تالاب نیم متر کاهش پیدا می‌کند به گونه‌ای که عمق ۶ متری تالاب اکنون به یک متر رسیده است.

وی با انتقاد از اینکه حیات تالاب انزلی در معرض خطر جدی قرار دارد و بخش زیادی از آن خشک شده است، ادامه داد: انزلی محل تخم ریزی برخی آبزیان است و ورود فاضلاب نسل آنها را در معرض انقراض قرار داده است.

فاضلاب شهری به تالاب انزلی و دریای خزر می ریزد

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از اینکه فاضلاب شهری به تالاب انزلی و دریای خزر می ریزد، تصریح کرد: حجم بالای فاضلاب و رسوبات در تالاب به اندازه‌ای است که به طور مستقیم راهی دریای‌خزر می‌شوند و خطر انقراض نسل آبزیان دریای‌خزر و فک خزر را افزایش می‌دهد البته برداشت های بی رویه ماهی کیلکا که فک از آن تغذیه می کند از عوامل موثر تهدید نسل فک خزر محسوب می‌شود.

کوچکی نژاد با یادآوری اینکه تالاب انزلی محل تخم‌ریزی برخی آبزیان است، گفت: ورود فاضلاب از جمله معضلاتی که نسل آبزیان خزر به ویژه فک و ماهیان خاویاری را تهدید می‌کند.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: البته برداشت نفت توسط کشورهای همسایه نیز خطری جدی برای آبزیان به شمار می رود و به طور قطع اگر جلوگیری از ورود فاضلاب در دستور کار قرار نگیرد با خشکی کامل تالاب انزلی و انقراض نسل آبزیان دریای خزر مواجه خواهیم شد.

منبع: خانه ملت

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه