هشت دی گزارش می دهد:

تنش آبی در شالیزارهای برخی مناطق گیلان/ از تزریق نشدن کامل کانال های آب رسان تا عدم همکاری کشاورزان در مدیریت آب + تصاویر و فیلم

شالیزارهای برخی مناطق گیلان دچار کم آبی شده اند و کشاورزانی که به سختی و با هزینه های زیاد زمین را آماده کشت برنج کرده اند در این رابطه بسیار دل نگرانند.

تنش آبی در شالیزارهای برخی مناطق گیلان/ از تزریق نشدن کامل کانال های آب رسان تا عدم همکاری کشاورزان در مدیریت آب + تصاویر و فیلم

به گزارش ۸دی، باز هم تابستان رسید و همچون سال گذشته کشاورزان گیلانی با مشکل کم آبی دست به گریبانند.

شالیزارهای برخی مناطق گیلان دچار کم آبی شده اند و کشاورزانی که به سختی و با هزینه های زیاد زمین را آماده کشت برنج کرده اند در این رابطه بسیار دل نگرانند.

اگرچه در برخی روستاها کانال های آب رسان به طور کامل هم آبگیر نمی شوند اما عدم همکاری مناسب برخی کشاورزان به پررنگ تر شدن مشکلات کم آبی دامن می زند.

طبق برآوردها حدود ۶هزار هکتار شهرستان فومن نیز با کم آبی مواجه است.

و کشاورزان حدود ۴۰هکتار از شالیزارهای روستاهای سیاهکل هم با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کنند.

همچنین شالی کاران در برخی مناطق شفت، ماسال و برخی مناطق شرق گیلان نیز از این مسئله بی بهره نمانده اند.

از صومعه سرا خبر می رسد حدود هزار هکتار از شالیزارهای این شهرستان با تنش آبی روبرو است. در این رابطه احمد پادیاب مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا گفت: “این مشکل با تقویت ایستگاه های پمپاژ در چند روز آینده حل خواهد شد”؛ هر چند وحید خرمی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان در این رابطه گفته است: “درگیلان مشکل تأمین آب وجود ندارد و مشکل از نحوه نامناسب توزیع آب به دلیل کمبود زیرساخت های مناسب است”.

 

درد دل های یک کشاورز از کم آبی شالیزارهای برنج

 

اگرچه مسئولان از حل شدن مشکل کم آبی شالیزارها در اسرع وقت خبر می دهند این در حالی است که طبق حضور میدانی خبرنگار و عکاس ۸دی در برخی از روستاهای صومعه سرا، این مسئله تاکنون حل نشده است.

**  وضعیت آب رسانی بسیار بد است/ لزوم نظارت بیشتر بر نوبت بندی و سهمیه بندی آب

محمد علی حسن زاده دهیار روستای مهویزان صومعه سرا در گفت و گو با خبرنگار ۸دی با بیان اینکه نزدیک ۴۰۰ هکتار از مزارع زیر کشت رفته ی برنج در روستای مهویزان صومعه سرا داریم، اظهار کرد: از ابتدا قرار بود به این مزارع هر چهار روز یک بار نوبت آبیاری داده شود.

وی با بیان اینکه این در حالی است که اکنون هر ۸ روز یکبار نوبت آب دهی به مزارع روستای مهویزان می رسد افزود: اکنون که در حال گفتگو با شما هستم بعد از ۸ روز هم آبی به طرف مزارع ما نیامده و مزارع برنج در حال نابودی هستند.

دهیار روستای مهویزان صومعه سرا با بیان وضعیت آب رسانی دراین روستا بسیار بد است، تصریح کرد: از ۴۰۰ هکتار مزارع برنج روستا، ۷۰ تا ۸۰ هکتار از مزارع روستا واقعا در شرایط بسیار حادی قرار دارند.

حسن زاده با بیان اینکه به بخشدار و فرماندار شهرستان در این زمینه مراجعه شده است گفت: قرار شده که تدبیری اتخاذ نمایند و مشکل مردم حل شود که متاسفانه تاکنون خبری نشده است.

دهیار روستای مهویزان صومعه سرا ادامه داد: از مسئولین استانی و شهرستانی درخواست داریم حالا که همیشه آب برای آبرسانی نیست حداقل بر نوبت بندی و سهمیه بندی ها نظارت بیشتری صورت گیرد تا خسارت ها به حداقل برسند.

 

** هم آب کم است هم برخی کشاورزان همکاری نمی کنند

هادی نژاد دهیار روستای پشتمسار نیز در گفتگو با خبرنگار ۸دی، با اشاره به وضعیت شالیزارهای این روستا، اظهار کرد: در این روستا یک مسیر از رودخانه آب می گیرد که باید بعد از استفاده آب زارعین بالادست به پایین دست تزریق شود.

وی با بیان اینکه ۲ مشکل داریم یکی عدم مدیریت هست توسط میرآب و دیگری اینکه بعضی از کشاورزان همکاری نمی کنند و مسیر آب رسان خود را تمیز نمی کنند و فقط داد بی آبی می زنند.

دهیار روستای پشتمسار با بیان اینکه اگر مسیر آب رسان تمیز شود می توان مدیریت کرد از سمت میرآب و … که مثلا ۲۴ ساعت آب را برای یک مسیر آزاد کنیم تا آبیاری کامل انجام شود.

وی افزود: کانال کوچک است، زمین های کشاورزی زیاد است و آب هم کفایت نمی کند مگر اینکه مسیرهای دیگر را ببندیم و ۲۴ ساعت یا ۴۸ ساعت به این زمین ها آب بدهیم.

هادی نژاد افزود: بارها به سرمیرآب که زیر مجموعه اداره آبیاری است گفته ایم که آب کفایت نمی کند اگر همین کانال کوچک را ۵۰ درصد آب تزریق کنند من فکر می کنم مشکل این روستا حل شود.

وی با تأکید بر اینکه آب به اندازه کافی نیست و بعضی کشاورزان هم همکاری لازم را نمی کنند، تصریح کرد: ما در این روستا ۴۵۰ هکتار زمین کشاورزی داریم که حدود ۳۰ هکتار از شالیزارها دچار مشکل کم آبی شده اند.

دهیار روستای پشتمسار خاطرنشان کرد: امور آب باید آب در اختیار ما قرار دهد و ما هم مشکلات را در جریان مسئولین قرار دهیم تا مشکلات حل شود.

وی تصریح کرد: ما هم شرمنده کشاورزان هستیم، اما بعضی کشاروزان متأسفانه با همدیگر همکاری نمی کنند، ۴ روز نوبت آب ما است و کانال آب به طور کامل تغذیه نمی شود از سویی کشاورزان بالا دست آب را می گیرند و با اینکه زمین شان آب گرفته همکاری نمی کنند تا آب به زمین های پایین دست برسد!

شاید بر اساس بارندگی های شدید سال جاری بروز مشکل کم آبی در شالیزارهای استان پیش بینی نمی شد؛ اما آنچه مسلم است این مسئله از عدم تأمین آب کشاورزی در گیلان آب نمی خورد بلکه مسئله اصلی عدم مدیریت در توزیع منابع آبی و عدم همکاری برخی کشاورزان است که امید می رود کشاورزان گیلانی همچون  همیشه با همدلی و همکاری مثال زدنی شان مشکلات را پشت سر بگذارند و مسئولان هم به داد کشاورزان برسند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه