نگرانی کشاورزان از احتمال عدم کشت ناشی از کمبود آب؛

مشکل آبرسانی مزارع برنج در روزهای آغاز سال زراعی/ رنج کشاورزان ناشی از چیست؛ بی‌تدبیری مدیران یا شرایط جوی؟!

همزمان با آغاز فصل زراعی در گیلان، از گوشه و کنار استان اخبار کم‌آبی و مشکل تامین آب لازم برای زراعت اراضی کشاورزی به گوش می‌رسد و علی رغم وعده‌های مسئولان مبنی بر رفع این معضل و ارائه آمارهای گوناگون، نگرانی‌ها همچنان پا برجا است و کشاورزان به ویژه شالیکاران گیلانی در برخی مناطق روزهای سختی را می‌گذرانند.

مشکل آبرسانی مزارع برنج در روزهای آغاز سال زراعی/ رنج کشاورزان ناشی از چیست؛ بی‌تدبیری مدیران یا شرایط جوی؟!

به گزارش هشت دی، ۵۲ درصد از اراضی کشاورزی گیلان به کشت برنج اختصاص دارد و این استان به دلیل برخورداری از مواهب طبیعی و ثروت‌های خدادادی بسیار و آب و هوای مطلوب، یکی از قطب‌های کشاورزی و برنج کاری در ایران است و حتی تا سال ۱۳۶۱ شمسی گیلان بزرگترین تولیدکننده برنج ایران بود که البته بعدها به دلایل مختلف از جمله بی مسئولیتی، سهل انگاری، عدم رسیدگی و رفع مشکلات و موانع توسط مسئولین امر، از استان همجوار خود یعنی مازندران عقب افتاد.

همزمان با آغاز فصل زراعی در گیلان، از گوشه و کنار استان اخبار کم‌آبی و مشکل تامین آب لازم برای زراعت اراضی کشاورزی به گوش می‌رسد.

کشاورزان علاوه بر نگرانی درباره چگونگی تامین آب لازم برای کشت و زرع، با مشکلاتی همچون کمبود و گرانی کودهای شیمیایی و افزایش هزینه‌های کارگری نیز رو به رو هستند و علی رغم وعده‌های مسئولان مبنی بر رفع این معضلات، نگرانی‌ها همچنان پا برجا است و کشاورزان به ویژه شالیکاران گیلانی روزهای سختی را می‌گذرانند.

نگرانی کشاورزان از احتمال عدم کشت ناشی از کمبود آب

کمبود آب در مزارع کشاورزی علاوه بر آسیب‌های ذکر شده، منجر به عقب افتادن شروع کشت در بسیاری از مناطق از جمله شهرستان تالش شده است و کشاورزان به دلیل احتمال عدم کشت ناشی از کمبود آب، نگران و مستاصل هستند.

کاهلی مسئولان گیلانی در خصوص ترمیم سردهنه‌ها

“حسن محمدیاری” نماینده مردم طوالش و رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز یکشنبه ۲۹ فروردین ماه با انتقاد از کاهلی مسئولان گیلانی در خصوص ترمیم سردهنه‌ها گفت: متأسفانه در فصل کشاورزی با کاهلی مسئولان به خصوص در حوزه ترمیم سردهنه‌ها مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: این چه آفتی است که به جان مسئولان افتاده که با پایان یافتن دوره دوازدهم و هر چه به انتهای کار دولت نزدیک می‌شویم، هیچ اهتمامی از آنها در حوزه کشاورزی نمی‌بینیم.

محمدیاری با اشاره به تخصیص صد میلیارد تومان برای کشاورزی غرب استان گیلان افزود: اکنون بهترین زمان است که با تخصیص این مبلغ به داد کشاورزان منطقه برسند که خشکسالی و کمبود آب در این منطقه بیداد کرده است اما هیچ انگیزه‌ای در دولت دیده نمی‌شود.

دبی ورود سد سفیدرود نصف شده است

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان نیز ذخیره پشت سد امسال سد سفیدرود را یک میلیارد و ۷۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و اظهار داشت: دبی ورود سد سفیدرود ۱۲۱ متر مکعب است و این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به نصف کاهش یافته است.

مجتبی شاه نظری، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی گیلان نیز امسال در جمع خبرنگاران با ابراز نگرانی از کاهش ذخیره برفی در استان‌های بالادست، گفت: در حال حاضر سد سرریز است و نسبت به سال گذشته ذخیره آبی خوبی داریم اما با توجه به پوشش برفی استان‌های بالادست سد، نگران آن هستیم که این آورد سد از ذخیره برفی بالادست کاهش یابد.

سید علی آقازاده نماینده مردم رشت و خمام در مجلس نیز با اشاره به نگرانی کشاورزان به دلیل کاهش بارش نزولات آسمانی در در مناطق بالادستی گفت: پشتیبانی مؤثر مسئولان ملی در فراهم کردن تجهیزات و مدیریت منابع آبی و حمایت از مسئولان استانی ضرورت دارد.

مسلماً نمی‌توان میزان نزولات جوی را تعیین یا کاهش و افزایش داد اما در این بین توسل جستن به اقدامات پیشگیرانه و کارشناسی شده و استفاده از روش‌های نوین آبیاری و مدیریت منابع آبی موجود راهکاری مؤثر و عملی در راستای کاهش آلام و نگرانی‌های کشاورزان است.

رفتن به سمت کشاورزی مدرن و استفاده از ماشین آلات مدرن و استفاده از روش‌های آبیاری نوین با توجه به پیشرفت خشکسالی‌های اخیر و کاهش شدید آب‌های زیرزمینی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است که بایستی با یک برنامه ریزی منسجم و عزم ملی و استانی محقق شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه